Зміна поколінь, повернення Сенцова і рекорд Джокера: підсумки кінофестивального 2019 року

26 грудня 2019, 18:20

Звільнення Олега Сенцова, феномен Джокера, нові технології в кіно — Юлія Сінькевич підвела підсумки світової кіноіндустрії у 2019 році.

Фестивальний світ продовжує змінюватися і прогресувати. Кіноспівтовариство піднімає нові теми, звертається до технологій і шукає альтернативні шляхи до глядача. Чим запам’ятався кінофестивальний 2019 рік, розповіла НВ STYLE генеральний продюсер Одеського міжнародного кінофестивалю Юлія Сінькевич.

Відео дня

Юлія Сінькевич підбила підсумки кінофестивального 2019 року (Фото: @ Прес-служба ОМКФ)
Юлія Сінькевич підбила підсумки кінофестивального 2019 року / Фото: @ Прес-служба ОМКФ

Нові директора фестивалю

Ще в минулому році було відомо про кадрові перестановки на декількох кінофестивалях. Це означає не стільки зміну людей, скільки зміну поколінь. Нові призначення сприяють перегляду всієї концепції, впровадження інших ідей і так далі. Так, на зміну Дітеру Кослику, який очолював Берлінале 18 років, прийшли відразу дві людини. Художнім керівником став італієць Карло Шатріан, який очолював фестиваль у Локарно, а виконавчим директором — нідерландка Маріетт Ріссенбік, яка керувала компанією German Films.

Про системну кризу фестивалю заговорили ще в 2017 році. Тоді 79 провідних німецьких режисерів вимагали змінити концепцію і керівництво фестивалю, яке звинувачували в тому, що Берлінале втратило свою художню значимість, зміщуючись у бік соціально-політичного аспекту.

На зміну Дітеру Кослику, що очолював Берлінале 18 років, прийшли відразу дві людини (Фото: @Instagram/Berlinale)
На зміну Дітеру Кослику, що очолював Берлінале 18 років, прийшли відразу дві людини / Фото: @Instagram/Berlinale

Режисери були почуті і з новими призначеннями відразу з’явилися перші зміни, які напевно проявляться на 70-му Берлінале. Наприклад, вже відомо про створення нової конкурсної секції. До традиційних програм додали Encounters, яка покликана заохочувати сміливі роботи незалежних режисерів. Вибирати переможця будуть з 15 ігрових і документальних фільмів у категоріях Кращий фільм, Кращий режисер і Спеціальний приз.

Оскільки Карло Шатріан очолив Берлінале, то і в Локарно відбулися зміни. Директором стала Лілі Гінстін. І 72-й кінофестиваль пройшов вже під її керівництвом. Судячи з усього, Хінстін робитиме наголос на гендерному балансі, адже вона вже заявила, що саме хоче змінити, перебуваючи на своїй посаді: «надати доступ жінкам до символічних і економічних цінностей кіноіндустрії».

Лілі Гістін очолила кінофестиваль Локарно замість Карло Шатріана (Фото: @ Instagram / le_polyester)
Лілі Гістін очолила кінофестиваль Локарно замість Карло Шатріана / Фото: @ Instagram / le_polyester

Фестиваль документального кіно в Амстердамі (IDFA) також змінив керівника. Ним став сирійський актор і режисер Орва Нірабія. До нього фестиваль протягом 30 років очолювала його засновниця Аллі Деркс. Її натура активістки відбивалася на всій концепції фестивалю. Для Деркс важливим було не настільки художньо якісне кіно, як значиме, здатне щось змінити.

Нірабія же виявився більш арт-орієнтованим директором. У програмі IDFA з’явилося більше експерименту, дослідницького кіно, суб'єктивності. На початку грудня стало відомо, що і у Роттердамського кінофестивалю змінилося керівництво. Новою главою стала директор із закупівель MUBI Ваня Калуджерчіч з Хорватії.

Зміни відбулися і в Європейській кіноакадемії. На зміну польському режисерові Агнешці Голланд, яка займала пост голови, прийшов Майк Дауні. Примітно, що він, як і Лілі Гінстін, відразу заявив про те, що буде працювати над дотриманням гендерного балансу як в самій кіноакадемії, так і в європейській кіноіндустрії в цілому.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
Майк Дауні, Агнешка Голланд та інші члени Європейської кіноакадемії (Фото: @ Instagram / Vanessa Henneman)
Майк Дауні, Агнешка Голланд та інші члени Європейської кіноакадемії / Фото: @ Instagram / Vanessa Henneman

Новітні технології

Економічний і технологічний прориви ХХІ століття настільки змінили виробництво фільмів, що кордони між жанрами і видами розмилися. З’являються нові кінематографічні форми, змінюється сприйняття глядачем контенту. Тому ми бачимо таке стрімке зростання у стрімінгових платформ, як Amazon і Netflix. Це змінює глобальну систему дистрибуції фільмів, кінотеатри б’ють на сполох, кінофестивалі противляться нововведенням.

Ми пам’ятаємо, як відбувалося протистояння Канн із Netflix. Тьєррі Фремо, директор кінофестивалю, в 2017 році говорив, що в конкурсі можуть брати участь лише ті фільми, які потім вийдуть у французькому прокаті. Берлінале тоді зайняло аналогічну позицію і тільки Венеція була більш лояльна. Тим часом стрімінг-платформи продовжують розвиватися, з’являються нові, такі як Disney+ і Apple TV +, і продукують якісний контент і в досить великій кількості. Це впливає і на те, як глядач споживає цей контент. Люди все менше ходять до кінотеатрів, вважаючи за краще дивитися фільм вдома або в дорозі дивитися серіал з планшета.

Люди все менше ходять в кінотеатри, вважаючи за краще дивитися фільм вдома (Фото: @ Unsplash / jeshoots.com)
Люди все менше ходять в кінотеатри, вважаючи за краще дивитися фільм вдома / Фото: @ Unsplash / jeshoots.com

Втім, можливо, в майбутньому не буде ані кінотеатрів, ані Netflix. Виробники шукають нові шляхи для кіноринку. Так, однією з найбільш обговорюваних тем Каннського кінофестивалю цього року, як і в минулого, стало застосування блокчейна в кінобізнесі. Криптовалюта може стати альтернативою традиційного способу взаємодії авторів фільму і дистриб’юторів з метою скоротити відстань між виробником і користувачем. Це також дозволить невеликим незалежним студіям вбудуватися в міжнародний кіноринок.

Нещодавно французький продюсер і режисер Домінік Бутонн підготував доповідь з фокусом на блокчейн як захисний механізм від підпорядкування кіноіндустрії вимогам Netflix, Amazon і іншим. Оскільки стрімінгові платформи частіше не виробляють контент, а є лише посередниками, яким користувач платить за контент, технологія блокчейн змінить цей процес і зробить його прозорим.

Феномен Джокера

Вперше в історії фільм голлівудської студії, заснований на коміксах, потрапив до конкурсу Венеціанського кінофестивалю і виграв його. Це стало справжнім проривом і маркером сучасної індустрії, яка все більше орієнтується на глядача, підлаштовуючись під його переваги. Джокер Тодда Філліпса не просто побив рекорд світового прокату, а став найкасовішим фільмом з рейтингом R за всю історію кінематографа. При бюджеті в 55 млн доларів, картина зібрала понад мільярд. Тож не дивно, адже Джокер — дійсно якісно зняте кіно з гострою темою, яка хвилює весь світ: приниження слабких.

Фільм Джокер отримав Гран-прі Венеціанського кінофестивалю (Фото: @ кіноманія)
Фільм Джокер отримав Гран-прі Венеціанського кінофестивалю / Фото: @ кіноманія

Соціальна спрямованість

У сфері кіно зараз дуже багато говорять про екологію. Не тільки про тематику вироблених фільмів, які можна об'єднати в умовну категорію екологічне кіно. Сюди входять картини, що так чи інакше зачіпають аспекти змін і впливу людини на довкілля: зміна клімату, переробка сміття і зелена економіка.

Втім, є ще один важливий момент. Це власне саме виробництво фільмів. Все рідше використовується плівка, яка містить нітрати срібла і вимагає лабораторної обробки токсичними реактивами. Радує ця позитивна тенденція, адже цифрове кіно може повністю обходитися без неї. Відмова від плівки здешевлює кіновиробництво і робить його більш екологічно безпечним.

Другим соціальним питанням, яке продовжує хвилювати світову громадськість, залишається гендерний баланс. Фестивалі та кінотовариства не тільки проявляють активну підтримку у висвітленні цієї теми, а й проводять внутрішньокадрові зміни, намагаючись наблизитися до того самого балансу в кількості представлених жінок і чоловіків як в іменах режисерів конкурсних фільмів, так і у складі журі та правління кінооглядів.

Звільнення Олега Сенцова

Всі п’ять років незаконного ув’язнення режисера Олега Сенцова в російській в’язниці світове співтовариство стежило за тим, що відбувається. Кінематографісти багатьох країн, асоціацій, представники кінофестивалів, кіноакадемій ратували за його звільнення. Наприклад, на Одеському міжнародному кінофестивалі ми завжди залишали одне спеціальне місце для Олега в надії, що скоро він займе його. 7 вересня це стало можливим. Разом зі ще 34 українцями він повернувся додому.

Протягом п'яти років на Одеському фестивалі проводили акцію #FreeSentsov (Фото: @ Андрій Максимов)
Протягом п'яти років на Одеському фестивалі проводили акцію #FreeSentsov / Фото: @ Андрій Максимов

Дійсно пам’ятний день, який залишиться в історії не тільки кінематографа, а й усієї нашої країни. Перебуваючи в російській в’язниці Олег Сенцов не припиняв займатися роботою. Разом з Ахтемом Сеітаблаєвим вони знімали фільм Номери, заснований на однойменній п'єсі Олега. Зараз картина готується до виходу в прокат, і я рада, що автор зможе особисто її уявити.

Вагомою подією в кіноіндустрії стало і те, що Одеський міжнародний кінофестиваль відзначив свої 10 років. І це при тому, що ще в 2010 році, коли він тільки зароджувався, скептики пророкували йому лише одноразове проведення. Тепер нас знають не тільки в Україні, а й у світі. Щороку до нас приїжджає все більше глядачів, світових зірок, кіновиробників. За ці 10 років ми проробили колосальний шлях і ОМКФ закріпився як головна кіноподія України та одна з провідних кіноподій у Східній Європі.

Редактор: Юлія Найденко
Показати ще новини
Радіо НВ
X