Жарт з кров’ю. Рецензія на тріумфатора Оскара 2020 року — фільм Паразити

10 лютого 2020, 06:39

Фільм Паразити південнокорейського режисера Пон Чжун Хо став справжнім тріумфатором 92-ї церемонії Оскар. Згадуємо, чому фільму з Південної Кореї вдалося цього року обійти справжніх легенд Голлівуду.

НВ
Фото: НВ

Фільм Паразити став справжньою сенсацією церемонії нагородження Оскар 2020, яка відбулася в неділю, 9 лютого, в Лос-Анджелесі. Він отримав чотири нагороди — Кращий оригінальний сценарій, Кращий фільм іноземною мовою, Кращий режисер і Кращий фільм. І став першим в історії фільмом, знятим іноземною (не англійською) мовою, який отримав нагороду в головній номінації - Кращий фільм. Дивіться повний список лауреатів премії Оскар 2020 за посиланням.

Відео дня

Пон Джун Хо розмістив своє ім'я на світову кінематографічну карту в 2003 році, знявши складнопідрядний кримінальний трилер Спогади про вбивство.

Кіноман Квентін Тарантіно пізніше назве цю картину разом з наступною роботою режисера (Вторгнення динозавра) в числі своїх улюблених фільмів в період з 1992-го по 2009-й.

На хвилі успіху Чжун Хо вирушить підкорювати Захід (два антикапіталістичних маніфести Крізь сніг та Окча). Паразити — його тріумфальне повернення на батьківщину. Тріумфальне тому, що разом з фільмом режисер привіз у свою країну першу в історії Південної Кореї Золоту пальмову гілку Каннського кінофестивалю.

Сюжет

Сім'я Кім Кі-Тека живе в підвалі. Біля їхнього вікна, що виходить на тротуар, п’яні завсідники місцевого бару регулярно справляють малу нужду. Щоб хоч якось прогодуватися Кім, його дружина Чунг, син Кі-У і дочка Кі-Джон збирають коробки для піци. Зрозуміло, що з радощів у них тільки локшина швидкого приготування і дешеве пиво.

Зустріч з набагато більш успішним другом Кі-У стає для хлопця, та й для всієї його родини квитком у краще життя. Той підробляє репетитором англійської в заможній родині, але у зв’язку з переїздом на Захід пропонує Кі-У зайняти його місце. Підробити диплом не проблема, рекомендації друг дасть.

Так починається плавний переїзд всього сімейства Кім Кі-Тека до багатіїв: чарівний Кі-У здобуває прихильність господині будинку і радить найняти спочатку свою сестру, потім батька, потім матір. Зрозуміло, що всі вони роблять вигляд, що один одного не знають. Зрозуміло, що добре це закінчитися не може.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Сценарій і драматургія

Про такі фільми, як Паразити прийнято говорити: «автор на піку форми». У свій умовно перший період Пон Чжун Хо знімав цілком конкретні історії на стику жанрів, у другий — взяв рупор і видав спочатку великий Крізь сніг, потім трохи незібраний, але зате з великим коров’ячим серцем фільм Окча.

Це була не те, щоб розминка, але підійшовши до шостого десятка і свого знову-таки умовно третього періоду, режисер викинув рупор і відкинув конкретику. Історія, розказана в Паразитах до певного часу стелиться непомітно, але поступово зачіпає всі класи суспільства і під кінець починає претендувати на універсальність.

Протиставлення багатих і бідних — найбільш поверхневе трактування сюжету і та пастка, в яку може потрапити необережний глядач. Приблизно в середині фільму режисер з лукавою посмішкою відкриває дверцята в підвал, куди провалюються і багаті, і бідні, і вся країна.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

З сюжетних перипетій картини (зв'язок доль багатих і бідних корінням сягає тут в той самий символічний підвал, і проростає не менш символічним будинком зверху) поступово проявляється знак сансари. У виснажливій низці перероджень щасливі займають місце нещасних, а потім нещасні стають на місце щасливих.

Колесо сансари крутиться і перемелює саме поняття удачі: тут вже неясно, хто паразит, а хто — ні. Всі паразити.

На питання «Як вирватися з цього процесу?» режисер відповідає злим внутрішнім жартом: треба рухатися на міфічний Захід, як той самий друг Кі-У, який випав з фільму. Не усвідомлюючи, що там відбувається приблизно те ж саме, герої, що залишилися в Кореї, намагаються вивчити англійську, ввертають тут і там англійські слова, орієнтуються на англомовну культуру. Зі сторони все це має вигляд, звісно, помилкового руху.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Актори і картинка

Відповідно, учасники подій фільму викликають по черзі то розуміння, то відразу, то жалість, то сміх. У головних ролях тут суцільно зірки південнокорейського кіно і деякі з них можуть бути знайомі й нашому глядачеві. Той же Сон Кан Хо, який грав у фільмах, що стали класикою, Вторгнення динозавра і Співчуття панові Помста. Або Чой Ву Сік (Поїзд в Пусан).

Звично працюючи на стику жанрів — комедія, трилер, сімейна драма — Пон Чжун Хо уникає ексцентричності властивої багатьом південнокорейським стрічкам. Паразити — фільм для всіх і про всіх. Точкою входу тут служить стильність інтер'єрів, майстерність рухів камери, легкість подачі та той захоплюючий лабіринт пересувань героїв по нещасливому будинку.

Повертаючись до розмови про періоди і пік форми, якщо в Крізь сніг, щоб проговорити свої думки щодо класової несправедливості, режисерові знадобилося знищити весь світ, то в своїй новій картині для розмови на схожу тему йому вистачило всього лише знайти гарну локацію.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Паразити — вердикт НВ

10/10

Фільм з Південної Кореї в прокаті - вже привід для радості. Володар Золотої пальмової гілки — щось типу must-see. Голова журі Канн цього року Алехандро Гонсалес Іньярріту з невластивою йому прозорливістю об'єднав ці два фактори і зробив всім нам складний, ефектний кінематографічний подарунок.


Паразити

Parasite

2019 рік

Південна Корея

Режисер — Пон Чжун Хо

У головних ролях: Сон Кан Хо, Чой Ву Сік, Сон-Гюн Лі, Чо Йоджон, У-щик Чхве, Со-дам Пак, Пак З Чжун та інші.

Слідкуйте за найцікавішими новинами з розділу НВ STYLE в Facebook

Показати ще новини
Радіо НВ
X