Заміри температури на ринку кіно. Що буде з кінотеатрами та новими фільмами «після коронавірусу» — огляд голлівудської преси

5 квітня 2020, 15:22

Одна з найглобальніших та найбільших індустрій світу — індустрія кіно — однією з перших постраждала від пандемії. Поки думки громадськості зосереджуються на тому, що Том Хенкс чи Ольга Куриленко одужали від вірусу, преса, що пише про індустрію кіно, робить «заміри температури» у гравців ринку.

Наші коллеги з Вольга Україна, як і будь-який кінодистриб'ютор, щоденно оновлюють інформаційні стрічки Variety, Hollywood Reporter, Deadline. Тож вони підготували для читачів НВ «довідку з полів» Голлівуду в часи пандемії.

Відео дня

Кінотеатри зачинені, дати релізів змінюються майже кожного дня, нові проекти заморожуються та вже запущені зйомки припиняються. Лише серед блокбастерів призупинена робота на знімальних майданчиках Матриці 4, Місія: нездійсненна, Бетмена, Русалоньки тощо. Жодна студія не приступить в цих умовах до зйомок десятків запланованих проєктів, під загрозою зриву опинився традиційний новий сезон ТБ-серіалів.

Величезна кількість працівників індустрії або вже залишились без роботи, або готуються до цього. Менеджмент в усіх ланках екосистеми кінопрокату намагається зберегти компанії, мінімізувати втрати, обрати стратегію для виходу з кризи. Всі задаються питаннями: чи зміниться індустрія назавжди, чи заходи, до яких вдалися зараз — лише антикризовий менеджмент у всій своїй красі?

Фото зі зйомок Матриці 4 (Фото: imdb.com)
Фото зі зйомок Матриці 4 / Фото: imdb.com

Кінотеатри намагаються зрозуміти, коли вони зможуть знову відкрити свої двері і з яких стрічок будуть формувати свій розклад? Нещодавня спроба відкрити кінотеатри в Китаї стала невдалою — людей в залах не було, кінотеатри знову зачинені без чіткого пояснення причин від КНР. В цей же час Variety та інші профільні видання лякають публікацією ранніх соціологічних досліджень, які наполягають, що той же американський глядач не буде поспішати в кінотеатри через ризик зараження.

CEO найбільшої мережі кінотеатрів в Штатах AMC Адам Арон в ефірі телеканалу CNBC м’яко прогнозує відкриття кінотеатрів в середині червня і на Заході така думка зараз вважається позитивним поглядом на події.

Навіть онлайн-платформи та телебачення не можуть дозволити собі таку розкіш, як спокій. Так, звичайно, Nielsen фіксує збільшення рейтингів та часу перегляду стрімінг-контенту. Але і в цій боротьбі «виживе найсильніший»: потокові платформи потребують постійного наповнення своїх бібліотек та збільшення бази своїх користувачів. І для цього умови непрості - з одного боку, всі нові зйомки призупинились, з іншого — в умовах економічної кризи люди не зможуть, навіть в заможних країнах, підтримувати підписки на декілька сервісів.

Тому великі студії намагаються зрозуміти, яка бізнес-модель зможе працювати: чи будуть це VOD-формати (video on demand), коли стрічку можна орендувати онлайн на якийсь проміжок часу за фіксовану ціну? Та чи за кожен фільм люди готові масово сплачувати певні кошти, або будуть чекати потрапляння цих релізів в бібліотеку потокових сервісів? Бо омріяної картини, коли люди почнуть масово купувати за ціною квитка у кіно фільм для домашнього перегляду по всьому світу — не буде. І справа не тільки в мовному та економічному бар'єрах. А і в тому, що кінотеатр — це все ж таки певний соціальний ритуал. І саме за це дуже часто люди сплачують гроші. Не кажучи вже про те, що в лічених домівках параметри звуку та екрану можуть хоч якось наблизитись до кінотеатру. І навіть більше — не кожна, навіть дуже дорога стрічка, може бути настільки важливою, щоб люди сплачували серйозну суму для разового перегляду її вдома. Почекають, коли стане дешевше за кілька місяців. Як соціальний ритуал — вони би «вибрались», а вдома — будуть дивитись Друзів. Тож суперечка про кінотеатральну модель vs VOD буде продовжуватись.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
REUTERS/Adnan Abidi
Фото: REUTERS/Adnan Abidi

В США стандартне вікно між кінотеатральним релізом та виходом на VOD (video on demand)/Blu Ray/DVD становило 3 місяці, а для появи у бібліотеці потокового сервісу (місячна підписка) — не менше 6 місяців. Звичайно, винятки були, та для більшості кінотеатральних релізів це було правилом. У Франції такі вікна ще більші, бо країна традиційно оберігала кінотеатральний прокат. Але в умовах закритих кінотеатрів правила гри почали змінюватись і поки ніхто насправді не може сказати — як надовго та як серйозно?

Окрім цього, далеко не кожен американський онлайн-сервіс працює в усьому світі, а для таких ринків, як Україна, саме кінотеатральний прокат — основа прибутку для релізу нового кінопродукту. Ранній вихід на VOD — розквіт піратства.

Та коли усім чекати на новий кінопродукт?

Студія Sony зробила хід першою: спочатку вони спільно з MGM (студії ділять права на дистрибуцію Агента 007) перенесли нову серію Бондіани Не час помирати з весни на осінь. Потім, вже самостійно, сиквел Кролика Петрика відправили на серпень. А днями взагалі зробили масову перестановку фігур на дошці. IndieWire повідомив: екшн-комікс Морбіус, Мисливці за привидами: з того світу й Кролик Петрик отримали нові дати у 2021, Грейхаунд перенесений з червня без дати, а драма Fatherhood навпаки з 2021-го перейшла на осінь 2020-го (на її попередній слот потрапив Кролик Петрик). Крім того, перенесена у 2021-му адаптація гри Uncharted та поки неназваний Untitled Sony Marvel-фільм.

Warner Bros. прибрала з травневого графіку реліз анімації Scoob! та після спростувань матеріалу у TheWrap, що Диво-жінка 1984 може взагалі оминути кінотеатри і одразу піти на VOD, анонсували нову дату для пригод Діани Принс — 14 серпня, зайнявши слот заявленого там раніше хоррору Джеймса Вана. А липневу адаптацію мюзиклу На висотах Нью-Йорка прибрали з розкладу, поки без нової дати.

Люди дивляться мультфільм в автокінотеатрі в Ірландії (Фото: REUTERS/Jason Cairnduff)
Люди дивляться мультфільм в автокінотеатрі в Ірландії / Фото: REUTERS/Jason Cairnduff

Згідно з загальним переліком «знесених» релізів на Hollywood Reporter, Disney на сьогоднішній день переніс блокбастери Мулан та Чорну вдову, а також релізи 20th Century і Searchlight (колишні компанії Fox) — Нові мутанти, Ненаситний, Жінка у вікні, Історія Девіда Копперфілда. Всі фільми перенесені без нових дат.

В свою чергу Paramount, також без нової дати, перенесли сиквел Тихого місця. З карантинного періоду, зі зрозумілих причин, пішли релізи студії Lionsgate.

Universal також зробив серйозну ставку: першими перенесли новий реліз аж на наступний рік і тепер 9-ий Форсаж вийде лише у 2021-му. Вони ж першими анонсували коротке вікно між кінотеатральним релізом та VOD, і навіть більше — вийшли з повідомленням про одночасний реліз в кінотеатрах та VOD для анімації Тролі. Світове турне у квітні. Кінотеатри поки закриті та VOD-реліз мультфільму залишився. Також в розкладі Universal немає довгоочікуваних нових Посіпак, що перенесені на липень наступного року, бо через пандемію його пост-продакшн залишився незакінченим.

Які студійні стрічки поки залишаються на літній період? Disney тримає мiсця за Артемісом Фаулом, Круїзом у джунглях, піксарівською Душею та Персонажем від 20th Century. Крім того, проти Диво-жінки у Disney заплановано на серпень Айван, єдиний і неповторний, маркетингова кампанія якого ще не починалась. А24 поки тримає у червні Легенду про Зеленого лицаря, Paramount — Губку Боба, а Warner не змінює дату нового фільму Крістофера Нолана Тенет у липні та тримає на кінець літа Диво-жінку.

Warner поки не змінює дату нового фільму Крістофера Нолана Тенет (Фото: Кадр з відео)
Warner поки не змінює дату нового фільму Крістофера Нолана Тенет / Фото: Кадр з відео

Скотт Мендельсон з Forbes пояснює логіку студій, що насправді, незважаючи на перестороги, можливо стати одним з перших великих студійних релізів, коли кінотеатри відкриються — не так і погано, бо деякі стрічки можуть виграти від того, що саме вони стануть стартом сезону блокбастерів.

В свою чергу, незалежні проєкти в більшості випадків орієнтуються на дати виходу студійних тентполів (великих проектів). Перебіг життя невеликих студій та продакшн-компаній взагалі змінюється: графік фестивалів та кіноринків невідомий, економічна подушка безпеки — ще менша від мейджорів.

Зачинений кінотеатр у Бангкоку (Фото: REUTERS/Jorge Silva)
Зачинений кінотеатр у Бангкоку / Фото: REUTERS/Jorge Silva

Зрозуміти коли саме відкриються кінотеатри і де знайдуть своє місце перенесені релізи — поки неможливо. В цій ситуації для індустрії потрібно головне: об'єднання зусиль, розуміння реалій та підтримка один одного. Тому що за гламурним фасадом кінострічок стоять абсолютно реальні життя рядових співробітників, які роками були гвинтиками у великий машині. А тотальний злам існуючої екосистеми буде ще болючішим в таких місцях, як Україна. Ніколи ще об'єднання індустрії та реальне партнерство не було більш важливим, ніж зараз.

Редактор: Марія Кабацій
Показати ще новини
Радіо НВ
X