Особисте щастя проти соціальної відповідальності. Рецензія на фільм: Гірська жінка: на війні
В український прокат виходить картина Гірська жінка: на війні - друга робота ісландського режисера Бенедикта Ерлінгссона, знята в копродукції з Україною і Францією. З нашого боку справа обмежилася не тільки фінансовою допомогою, а й організацією частини зйомок фільму в Україні.

Ерлінгссон - людина талановита, з гострим поглядом, що помічає важливі деталі на ісландську дійсність. Вкрай цінна якість для режисера, який знімає картини про свою країну.
1. Сюжет
Наш час. Ісландія. Жінка середніх років на ім'я Халла працює диригентом хору, а у вільний від співу час саботує функціонування великого алюмінієвого заводу. Причини дві і вони пов'язані: діяльність заводу отруює природу її рідної країни і уряд разом з керівництвом злощасного підприємства ось-ось підпише договір з китайцями про розширення виробництва. Що спричинить за собою ще більше забруднення навколишнього середовища.
Саботажем Хатла займається вже давно і зупинятися на досягнутому вона не збирається. Поки з відомої країни в самому центрі Європи не приходить несподіване лист: схвалена подана жінкою кілька років тому заявка на усиновлення. А точніше удочеріння: в дитбудинку на Донбасі Хатлу чекає дівчинка на ім'я Ніка.
Тепер Хатла відчайдушно намагається всидіти на двох стільцях: соціальному і особистому.

2. Сценарій і драматургія
Погляд Бенедикта Ерлінгссона не тільки гострий, але що подвійно чудово - він ще й самоіронічний. Повною мірою це проявилося вже в його першому фільмі Про коней і людей 2013 року. Життя ісландської глибинки з її суворими красотами, незаповненими просторами, кіньми і людьми було розказане за допомогою декількох красномовних історій, наповнених місцями чорним гумором і гіркою правдою.
Власне, в Жінці на війні від легкої зміни декорацій і умовного розширення географії нічого не змінилося. Тут Ерлінгссон так само жартує про Ісландію, вказує на деякі проблеми країни, так і світу в цілому, не забуваючи демонструвати сувору доброту своїх одноплемінників.
Сказати про що конкретно його фільм важко. Рідкісний випадок для картини з такими серйозними вступними і ще один великий плюс в скарбничку режисера. Капіталізм тут стикається з особистістю і програє по всіх фронтах. Що говорить про добре серце Ерлінгссона і його оптимістичний погляді на життя.
Загалом, картину ведуть здебільшого не сценарні перипетії, досить передбачувані і місцями потерпаючі від небезпечних припущень, а емоції, зосереджені на особах ісландців і віра в те, що всі труднощі можна подолати якщо гарно подумати і докласти зусиль.
Розташувавшись між ісландських мохів і гірських пасовищ, режисер відкриває світові свою країну.

3. Картинка і актори
Не буде перебільшенням сказати, що картина тримається на грі головною актриси Халлдор Гейхадсдоттір. Її Хатла рішуча, самовіддана, розумна, чарівна і красива. Кілька акторів перекочували в Жінку на війні з дебюту Ерлінгссона. Особливо вдався образ "вічного туриста": герой актора Хуана Каміло Романа Естрада продовжує подорожувати по Ісландії на велосипеді і потрапляти в прикрі і комічні неприємності.

Режисер таким чином об'єднує воєдино не скільки свою фільмографію, стільки свою країну.
Єдине, що всю дорогу ріже око - музиканти: тріо ісландських чоловіків (барабан, духові, клавіші) і тріо українських жінок (хор). Їх поява залежить від тематичних поворотів сценарію, але незмінно збиває з пантелику. Природні порожнечі ісландських пейзажів в своєму попередньому фільмі Ерлінгссон гармонійно заповнював кіньми, але якщо подумати заповнювати їх нічим і не потрібно. Краса зазвичай говорить сама за себе.
І тим більше не потрібно надихатися для їх заповнення Кустуріцею.
8/10 - вердикт НВ
Фільм Гірська жінка: на війні - рух у правильному напрямку в першу чергу для українського кінематографа. Жодна кінематографія не може розвиватися в умовах закритості і прагнення зовні, особливо з вдалими результатами, безумовно, похвально.
Для Бенедикта Ерлінгссона Гірська жінка: на війні не стане віхою на шляху, що ні погано, ні добре: це фільм з добрим серцем, чарівності якого важко не піддатися. Режисерові трохи не вистачає стилістичного самоконтролю. Тому відчувається, що його головний хіт ще попереду.
Гірська жінка: на війні
Woman at War
трагікомедія
2018 рік
Ісландія, Україна, Франція
Режисер - Бенедикт Ерлінгссон
У головних ролях: Халлдор Гейхадсдоттір, Йоган Сігуроарсон, Хуан Каміло Роман Естрада, Йорундур Рагнарссон, Олена Лавренюк, Маргарита Хільська і інші.
Читайте також: Людський фактор. Віталіна Біблів про фільм Брама і прем'єрі в зоні відчуження