Нескінченна історія. Як створювалися Зоряні війни — найвідоміша кіносага в світі

22 грудня 2019, 21:13

У прокаті — дев’ятий фільм кіноепопеї про Зоряні війни, що відкрила світу епоху фантастичних блокбастерів і астрономічних зборів. Нова стрічка готова стати найприбутковішим епізодом космічної саги.

Історія, вигадана пів століття тому американським кінорежисером, сценаристом і продюсером Джорджем Лукасом, триває: у прокаті — дев’ятий фільм кіноепопеї про Зоряні війни, загальна сума касових зборів якого сягнула $10 млрд.

Відео дня

Сага про зірки, космічні судна й вічне протистояння добра і зла фактично поклала початок епосі блокбастерів у світовому кіно.

Дев’ятий фільм історії отримав назву Зоряні війни: Скайвокер. Сходження, і дія у ньому відбувається за рік після закінчення попереднього епізоду. Сили Опору однієї далекої Галактики продовжують відчайдушно боротися з Першим Орденом, який не втратив сили та є квінтесенцією глобального зла. На тлі їхніх апокаліптичних битв розгорається бій менш масштабний, але не менш серйозний — між представником темної сторони Сили Кайло Реном і представницею світлої сторони — дівчини на ім'я Рей.

Світова прем’єра фільму Зоряні війни: Скайвокер. Сходження (Фото: REUTERS/Mario Anzuoni)
Світова прем’єра фільму Зоряні війни: Скайвокер. Сходження / Фото: REUTERS/Mario Anzuoni

Наголошуючи на важливості того, що відбувається, автори фільму режисер Джей Джей Абрамс і оскароносний сценарист Кріс Террі поряд із новим акторським складом запросили декількох зірок зі старих стрічок епопеї, а саме: Єна Макдерміда, який грає вкрай небезпечного імператора Палпатіна, та Біллі Ді Вільямса, відомого за роллю контрабандиста і друга Хана Соло Ландо Калріссіана.

Інтрига й сам факт, що на розсуд глядачів винесли останній фільм про історію джедайської родини Скайвокерів, а вона триває на екрані вже більше сорока років, запустили цифри прогнозованих зборів за перший вікенд у стратосферу. Очікується, що з бюджетом, який, на думку фахівців, становить близько $200 млн (точні цифри тримають у секреті), стрічка за перші три дні прокату збере $500 млн.

Із таким потужним потенціалом у дев’ятого епізоду саги є всі шанси стати першим її фільмом, який зрештою тільки у США сягне планки $1 млрд. До неї лише трохи не дотягнув Епізод VII: Пробудження Сили, знятий Абрамсом у 2015 році та заробив на американському ринку $936,6 млн. Цей же епізод зібрав найбільшу світову касу в епопеї — вона перевищила $2 млрд. Що ж стосується загальносвітових зборів нового, дев’ятого епізоду, то критики прогнозують: вони злетять у космос.

А почалося все пів століття тому зі значно менших цифр.

Народження легенди

Батько знаменитої кіноепопеї Зоряні війни Джордж Лукас полюбляє повторювати на лекціях своїм студентам: «Найлегша робота у вашому житті — це ваш перший фільм, той фільм, який ви збираєтеся знімати самі. Хоча б тому, що ніхто не знає, що ви збираєтеся знімати і, отже, не підганятиме вас і не даватиме поради».

Проте для самого Лукаса підготовка та зйомка у 1977 році першого епізоду Зоряних воєн із підзаголовком Нова надія стали серйозним випробуванням віри у власні сили. Річ у тому, що ніхто тоді не ставився до ідей Лукаса серйозно: його перший фільм, науково-фантастична антиутопія THX 1138 про людство у XXV столітті, знятий у 1971 році, у прокаті з тріском провалився.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Але Лукас був наполегливим і не відмовився від ідеї знову зняти фантастику, цього разу космічну. Разом із тим після провалу дебютної стрічки він зробив висновки і вирішив, що його майбутній фільм буде значно оптимістичнішим і розважальним.

Однак, щоб отримати відповідний бюджет на космічне кіно, режисерові потрібен був хіт у послужному списку. Таким хітом став фільм Американські графіті, який вийшов у 1973 році та розповів про історію останньої вечірки випускників провінційної школи, що розтягнулася на усю ніч. Стрічка продемонструвала два основні вміння Лукаса: він відмінний оповідач, а його фільми хай і не відповідають актуальному моменту, але здатні на значно більше — дивитися у майбутнє і задавати тренди.

Американські графіті з крихітним бюджетом $777 тис. зібрали величезну на ті часи касу $140 млн. Із цього фільму в американському кіно почалася мода на американські 50-ті й епоха самого Лукаса.

Працювати над сценарієм Зоряних воєн він почав у січні 1973-го, але навіть із таким серйозним пунктом у резюме, як Американські графіті, режисер довго не міг знайти притулок для свого майбутнього фільму. Одна за одною йому відмовляли студії Walt Disney Productions, а також United Artists і Universal Pictures — з останніми він знімав Графіті.

За словами продюсера Зоряних воєн Гері Куртца, керівництво Universal «просто не думало про наукову фантастику в той час, не думало, що у жанру тоді було майбутнє з тією конкретною аудиторією».

Пізніше, вже у 1977-му, Лукас говорив, що його фільм не про майбутнє, не про наукову фантастику і є радше «фантазією, близькою до братів Грімм, а не до Космічної одіссеї 2001 [фільм Стенлі Кубрика, що був знятий у 1968 році та став віхою у розвитку світової кінофантастики]». З режисером важко не погодитися.

Кадр з першого фільму про всесвіт Зоряних воєн - Епізод IV: Нова надія
Фото: Кадр з першого фільму про всесвіт Зоряних воєн - Епізод IV: Нова надія

Зрештою знімати фільм Лукаса взялася студія 20th Century Fox. Для неї це рішення стало угодою десятиріччя: перший фільм майбутньої епопеї Зоряні війни: Нова надія зібрав у світовому прокаті $776 млн, легко витіснив із першого місця у списку найкасовіших фільмів всіх часів Щелепи Стівена Спілберга, що вийшов у 1975 році.

Стрічка втримувала рекорд аж до виходу в 1982 році Інопланетянина знову ж Спілберга. Фільм досі перебуває на четвертому місці у списку найкасовіших з урахуванням інфляції.

Вихід перших блокбастерів у історії кіно — фільму Щелепи і услід за ним космічної опери Зоряні війни: Нова надія відкрив двері у нову епоху світового кінематографа, модель якої працює донині: фільми з величезними бюджетами, правильним позиціонуванням, часовим слотом, а також їхні сиквели приносять набагато більше грошей, ніж невелике й оригінальне кіно. Втім, Лукас і Спілберг не мали на меті отримання надприбутків від кінематографа, а просто знімали те, що їм подобалося.

Постер фільма Зоряні війни. Епізод 5: Імперія завдає удару у відповідь
Фото: Постер фільма Зоряні війни. Епізод 5: Імперія завдає удару у відповідь

У 1977 році автор Зоряних воєн пожинав плоди успіху. Втім, перед виходом фільму в прокат він добряче нервував і стримано оцінював касові можливості стрічки. Лукас навіть посперечався зі Спілбергом на 2,5% від прибутку від Нової надії: він стверджував, що його стрічка не зможе обігнати у прокаті Близькі контакти третього ступеня [фантастичний фільм Спілберга 1977 року]. Натомість Спілберг стверджував, що його фільм збере менше за Зоряні війни.

У підсумку Спілберг мав рацію, і він досі справно отримує свої 2,5% від прибутку першого в історії епізоду Зоряних воєн.

Хоч формально той епізод був першим, за хронологією оповідання його порядковий номер — четвертий. Після несамовитого успіху стрічки Лукас почав працювати над її сиквелом і саме тоді, під час написання сценарію фільму Імперія завдає удару у відповідь, Лукасу спала на думку ідея зняти передісторію родини джедая Люка Скайвокера.

Мислячи трилогіями, режисер вирішив закінчити поточну і, коли рівень технологій дозволить зняти щось масштабніше, взятися за нову трилогію, дія якої відбуватиметься до подій фільму 1977 року. Зрештою у хронологічно першого фільму змінили назву, тепер він називається Зоряні війни. Епізод IV: Нова надія, наступну за ним частину назвали Зоряні війни. Епізод V: Імперія завдає удару у відповідь. А завершував першу трилогію фільм 1983 року Зоряні війни. Епізод VI: Повернення джедая.

Збори усіх трьох епізодів у десятки разів перевищили свої бюджети, перетворивши Лукаса і його команду на мільйонерів і першовідкривачів нового фантастичного кіно.

Космічні збори

Поки космічна епопея приносила астрономічні суми, сам її творець, чудово розумів, куди дме вітер розважального кіно, ще у 1975 році створив компанію, що займається створенням спецефектів, — знамениту Industrial Light&Magic. Відтоді компанія стала головною ланкою у значній частині продукції голлівудських студій аж до наших днів, зокрема вона взяла участь у багатьох недавніх прем'єрах — у Ірландці Мартіна Скорсезе та новому Термінаторі Тіма Міллера.

НВ
Фото: НВ

У будь-якій історії є початок і кінець. Для Джорджа Лукаса кінець історії Зоряних воєн настав 30 жовтня 2012 року. Тоді автор однієї з головних кіноепопей усіх часів вирішив продати своє дітище за $4,05 млрд компанії Disney.

СЕО останньої Роберт Айгер взяв курс на розширення імперії Міккі-Мауса й услід за студіями Pixar і Marvel вирішив купити Lucasfilm.

Колосальні витрати окупилися сповна: всього за 13 років Disney збільшила свою капіталізацію із $48,4 млрд до $257 млрд. Хоча для Лукаса факт продажу головного активу свого життя став радше розчаруванням. І хоча формально за договором режисер мав залишитися креативним консультантом майбутніх фільмів у всесвіті Зоряних воєн, у Disney до його ідей прислухалися рідко. Нове керівництво компанії ухвалило рішення не розвивати історію Люка Скайвокера, не вести її у майбутнє, а переказати її новому поколінню глядачів. Це підтверджує слоган першого епізоду нової трилогії Зоряні війни: Пробудження Сили, що вийшов у 2015 році: «У кожного покоління є своя історія».

Тим часом Walt Disney плекає плани створення нової трилогії космічної епопеї. Вже ухвалили рішення, що нові епізоди виходитимуть у прокат кожні два роки і напередодні Різдва. Так, перший епізод побачить світ 16 грудня 2022 року, другий — 20 листопада 2024 року, а третій — 18 січня 2026 року.

Показати ще новини
Радіо НВ
X