Об'єктивація, сексизм, буллінг? У соцмережах розгорівся скандал щодо насильства в українському театрі

26 травня 2020, 18:10

Вже більше тижня в українському Facebook обговорюють скандал, фігурантами якого стали представники мистецької сфери — керівник театру Актор Слава Жила та акторка Київського театру драми і комедії на Лівому березі Дніпра Оксана Черкашина.

Скандал, що за цей час набув багатошаровості та мультивекторності, і підняв такі теми як насильство, об'єктивація, сексизм в українському театрі з одного боку та порушення приватності, буллінг — з іншого, почався з посту акторки Оксани Черкашиної. У ньому акторка розповіла, що їй надіслали пропозицію взяти участь у новому проекті театру Актор, який очолює Жила. «Декілька годин тому мені приходить повідомлення з ганебною пропозицією праці від посередника людини, яка очолює один з державних театрів, продюсера чи директора Слави Жили», — написала акторка.

Відео дня

Людина, яку Черкашина назвала «посередником», супроводила свою пропозицію скріншотом переписки з художнім керівником, у якій він описував завдання для акторки та озвучував гонорар за це. «Принцип такий, що вам нібито дають завдання і ви берете участь у Zoom-конференції. Це трилер», — йдеться у повідомленні Жили невідомій людині, де також вказується розмір оплати за участь: облизати фалоімітатор — 500 грн, зняти бюстгальтер — 1000 грн, імітувати секс — 1000 грн.

Черкашина заявила, що вважає цю пропозицію «насиллям по відношенню до неї». «Я не хочу в цій ситуації мовчати, я не хочу відчувати себе на самоті, а найголовніше, я не хочу, щоб ця ситуація пройшла непомітно, бо насправді вона стосується не тільки мене, а кожного/кожної з нас, хто стикається з щоденним насиллям і відсутністю вибору в театрі або суспільстві, і боїться сказати про це. Насилля в театрі відбувається кожен день, ті, хто мають владу, постійно нею зловживають, від сексуального, фізичного та емоційного насилля до отаких от дивних пропозицій», — написала акторка.

Цей пост спровокував скандал та бурхливу дискусію представників театральної галузі у Facebook та спеціалізованих (а згодом і суспільно-політичних) медіа. Так, матеріали на тему насильства в українському театрі з коментарями постановників, продюсерів та інших представників галузі вийшли на ресурсі Yabl, а матеріал під назвою Сила протидії: дискусія про ​насилля в українському театрі — на LB.ua. Також у Facebook з’явилася сторінка Насилля в театрі, створена для публікації історій про прояви насилля в українському театрі.

Сам керівник театру Актор Слава Жила вперше прокоментував ситуацію також постом у Facebook. В ньому він підкреслив, що жодних перемовин з Черкашиною не вів, однак вибачився за форму, в якій озвучував пропозицію іншій людині. «Фрази на скріншоті в переписці виглядають грубими, неделікатними і обурливими. І я хочу перепросити за форму, в якій я надавав деталі щодо участі в проєкті. Вона є неприпустимою і надалі я буду значно більш обережним із формулюваннями», — написав він.

В коментарі НВ STYLE Жила уточнив, що майбутня вистава Містер Баттерфляй — це гейміфікований онлайн-спектакль, віртуальний трилер із залученням глядача з віковим обмеженням 18+. У виставі будуть задіяні народний артист України Олексій Вертинський, трупа театру Актор та випадково обрані глядачі. «Сучасна система управління персоналом робить все можливе для того, аби видалити людський фактор, щоб максимально формалізувати стосунки між службовцями. Однак чим більше таких зусиль прикладається, тим більшого значення набуває емоційний фактор. І найважливіші рішення в цій дегуманізованій сфері приймаються під впливом емоцій. …[У виставі] Персонажі намагаються потрапити на престижну вакансію в одній з IT-компаній, на кожного чекає низка складних випробувань, але залишитись має тільки один», — розповів він про майбутню виставу та додав, що вона «створена на основі реальних подій та Методу Гронхольма».

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Також художній керівник Актора заявив, що особисто проводив переговори з кожним актором. «Спочатку я попереджав про вікові обмеження, потім все було індивідуально. Ми говорили про сюжет, у кожного з персонажів є текст. Не все так просто, як може здатися на перший погляд, із вирваного з контексту скріншоту», — сказав Жила.

Крім того, він додав, що наразі конфлікт вичерпано. «Щодо формулювань, на майбутнє я буду більше приділяти цьому уваги. Я вже вибачився перед всіма, кого це торкнулось. Наш конфлікт з Оксаною вичерпано», — розповів Жила.

Утім, скандал і його обговорення і досі не вщухають, а позиція кожної зі сторін знаходить нових прихильників. Так, ситуацію прокоментував художник-сценограф Драматичного театру імені Івана Франка Петро Богомазов. «Дискусії щодо насилля в театрі породжують небезпечні узагальнення і сприяють девальвації професіоналізму. Тема дуже важлива і чутлива, але надто емоційні висловлювання навколотеатральних кіл спотворюють первинні тези. Всі випадки насилля — це окремі випадки. Дуже легко емоційно повестись на узагальнення за групами (режисери/педагоги). Студентів ніхто не змушує вступати до театрального вишу. Навіть відмовляють на вступних. Коли викладач вимагає вчитися — це не насилля. Більш того, таке розмиття поняття насилля небезпечне ще й тому, що нівелює справжні випадки харасменту», — написав він у Facebook.

У свою чергу екс-міністр охорони здоров’я Уляна Супрун теж висловила свою думку стосовно цієї теми. «Український театр — територія поширення і толерування сексизму, об'єктивації та упередженого ставлення до жінок. Ситуація, що трапилася днями, стала черговим цьому підтвердженням… Така масова реакція на цей конфлікт стала підтвердженням, що настав час поговорити про етику в театрі — щодо вимог, харасменту, розподілення ролей, коректності формулювань, запитів до акторів та акторок, толерування сексизму та об'єктивації не лише в межах театру, а починаючи з навчальних установ та кастингів. Дуже багато всього залишається за лаштунками, в особистих обговореннях чи просто замовчується або ігнорується через страх. Публічна дискусія — перший крок до визнання проблеми і пошуку шляхів її рішення», — написала Супрун.

Жила вважає, що така точка зору є помилковою. «Хочу наголосити: вважаю, що в українському театрі насильства немає, — стверджує він. —  В українському театрі питання сексизму, об‘єктивації не стоїть, адже режисерок більше ніж режисерів, а конкурс на актрис в театральних внз в рази вищий за кількість бажаючих стати акторами серед чоловіків».

Тим часом, щоб з’ясувати реальну картину щодо існування проявів насильства/сексизму/буллінгу в українському театрі, засновниця Дикого театру та амбасадорка руху HeforShe в Україні Ярослава Кравченко ініціювала анонімне опитування, результати якого можуть допомогти перевести розмову з площини емоцій у площину фактів.

Редактор: Марія Кабацій
Показати ще новини
Радіо НВ
X