На драйві: рецензія на кримінальний екшн про гонки та кохання

23 серпня 2017, 13:43
В український прокат виходить фільм На драйві - нова робота англійського режисера Едгара Райта

Райт - великий вигадник зі своєрідним почуттям гумору, унікальним почерком і вмінням перетворювати скромні на вигляд історії на універсальні висловлювання без явних кордонів поколінь.

Відео дня

Починав Едгар Райт з малого. Всю другу половину 90-х режисер набивав руку на британських сіткомах. Кульмінацією того періоду став серіал Довбануті про двох молодих інфантилів і їх спільне життя в орендованій лондонській квартирі. Одного грав Саймон Пегг, другу - Джесіка Стівенсон.

Схожі погляди на світ і почуття гумору ще не раз зведуть Пегга з Райтом, вивівши обох у ранг авторитетних людей в сучасному кіно. А інфанти так і залишаться головною рушійною силою всіх фільмів режисера, чи то чудовий омаж Джорджу Ромеро (Зомбі на ім'я Шон), комедійний детектив (Типу круті лягаві), історія про кінець світу та інопланетян (Армагеддец) або гоночні стрілялки На драйві.

Ідея зняти фільм про гонщика-меломана народилася в голові Райта ще в 90-х. Пізніше він зробить музичне відео для манчестерців з групи Mint Royale зі схожим сюжетним мотивом, а коли в 2014-му не зійдеться характерами зі студією Marvel з приводу зйомок Людини-мурашки (слава Богу!), повернеться до своєї старої ідеї.

У підсумку фільм справить маленький фурор в північноамериканському прокаті, несподіваний навіть для своїх творців, а його головні герої прокладуть доріжку до сердець глядачів. В їх число потрапить, наприклад, Гільєрмо дель Торо, який закликав всіх у своєму твіттері йти на фільм Райта в кіно. Сперечатися з класиком не дуже хочеться, але ми все одно постараємося розібратися чи вартий На драйві піднятого шуму.

Сюжет

Атланта. Час айподів. Молодий чоловік, пізніше ми дізнаємося, що його всі звуть Малюк, сидить за кермом навпроти будівлі банку, чекає своїх напарників-грабіжників і захоплено слухає музику. Ті прибігають із тяжкими сумками, Малюк різко рушає з місця. Починається гонитва.

Це одна з багатьох справ, якими промишляє, і які організовує кримінальний авторитет на ім'я Док. Він ніколи не наймає одну і ту саму команду за одним винятком: у всіх пограбуваннях бере участь Малюк - його талісман, боржник і водій від Бога.

На драйві (2017) © TriStar Pictures, Inc., MRC II Distribution Company L.P.

На драйві (2017) © TriStar Pictures, Inc., MRC II Distribution Company L.P. Фото:

Боржником Дока Малюк став ще в дитинстві, коли вкрав його машину з купою героїну в багажнику. Далекоглядний Док вирішив не вбивати викрадача, а укласти з ним угоду: Малюк працює на нього, поки не виплатить весь борг за тачку і наркотики.

Приходить час для останньої поїздки. У Малюка є види на симпатичну дівчину Дебору з однієї закусочної, купа відкладених грошей і мрія викрутити гучність радіо на максимум і поїхати з нею по безкрайніх американським хайвеям світ за очі.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

У Дока зовсім інші плани. Борг йому Малюк повернув, але втрачати такого цінного працівника він не хоче. Хлопцеві доведеться піти ще на одну справу, інакше всі, кого він любить, будуть вбиті.

На драйві (2017) © TriStar Pictures, Inc., MRC II Distribution Company L.P.

На драйві (2017) © TriStar Pictures, Inc., MRC II Distribution Company L.P. Фото:

Сценарій і драматургія

Для повноти картини Едгару Райту треба було не називати справжнього імені Малюка. У новому американському герої повинна була залишитися якась загадка. А те, що перед нами новий американський герой, немає жодних сумнівів. Тут є і душевна травма, і фізичне каліцтво, і любов, і зрада, і багато вбивств: міфологія сформована.

І це за часів, коли без комерційно міцної основи у вигляді коміксів жоден продюсер і кроку не ступить. Ось що мав на увазі дель Торо, коли радив всім піти на новий фільм Едгара Райта: насолода від перегляду придуманої з нуля історії, знятої за невеликі гроші, але по частині внутрішньої свободи і креативності здатної дати фору багатомільйонному блокбастеру.

Фільм Райта подібний джазової платівці. Герої начебто ходять, уторованими десятками фільмів до них, доріжками, але кожен крок здається раптовим, миттєвим рішенням. Цей ефект досягається завдяки музиці: вона буквально вбудована в картину. Здається, що багато подій у фільмі відбуваються не відповідно до сценарію, а підкоряючись волі ритму обраної Малюком пісні.

Їх з Деборою центральна історія кохання - це шекспірівські Ромео і Джульєтта, помножені на Бонні і Клайда Артура Пенна. Як видно і тут все вже було. На драйві взагалі начисто позбавлений амбіцій.

Подібно до фільмів Нового Голлівуду на рубежі 60-70-х, він існує всупереч студійній системі. Подібно цим же фільмам він нахабно ігнорує звичні правила гри, бере все найкраще з минулого і не прагне сказати більше, ніж хоче: історію Малюка і його спроб почати нове життя з коханою дівчиною.

На драйві (2017) © TriStar Pictures, Inc., MRC II Distribution Company L.P.

На драйві (2017) © TriStar Pictures, Inc., MRC II Distribution Company L.P. Фото:

Картинка

У фільмі Райта те, що показано, на диво гармонійно поєднується з тим, як це показано. Рідкісне досягнення в сучасному американському кіно. Точний час дії стрічки не називається навмисне: це зайве навантаження. Події можуть відбуватися в 2010-му, або в 2005-му, або в 2007-му, або навіть в 2015-му.

Але взагалі видно, що Райта більше тягне в ретро, ну або як мінімум в не настільки віддалене минуле: старі телефони і автомобілі, пограбування банків (хто в наш час взагалі їх грабує?) І класичний американський дайнер, в якому працює Дебора. Міфологія американського минулого непомітно уживається з міфологією сьогодення: тими ж айподами, наприклад.

Хореографія погонь і деякі сцени в будівлях зняті винахідливо й абсолютно технічно. В принципі, весь фільм Райта - це один суцільний рух і це той самий випадок, коли майстерність оператора, режисера, акторів по ходу трансформується у справжнє мистецтво.

Актори

Про персонажів відомо рівно стільки, скільки потрібно, щоб надати їм мінімальної глибини. Решта допрацьовується акторською майстерністю. Це режисерський задум: Райт все-таки знімає кримінальний екшн з погонями, а не психологічну драму.

Ансель Елгорт, який завоював дівочі серця у фільмі Винні зірки, тут займається тим самим. Малюк небагатослівний, тому пластичність, зріст і ангельська зовнішність Анселя Елгорта відмінно доповнюють його образ. Про його кохану у виконанні Лілі Джеймс відомо ще менше, але в цю пару віриш із самого першого кадру, в якому вони з'являються разом.

Глухий американський актор Сі Джей Джонс, який грає прийомного батька Малюка, відповідає за метафоричне серце картини. Джеймі Фокс за непередбачувану лють, Джон Хемм за гнів, а Кевін Спейсі, практично не змінюючи виразу обличчя, проводить інструктаж, злиться і піклується.

© На драйві (2017) © TriStar Pictures, Inc., MRC II Distribution Company L.P.

© На драйві (2017) © TriStar Pictures, Inc., MRC II Distribution Company L.P. Фото:

На драйві - вердикт НВ

9/10

Гільєрмо дель Торо, коли радив сходити в кіно на На драйві, крім усього іншого, ще й натякав, що фільм Райта має заробити грошей, тим самим довівши великим студіям, що в оригінальні, авторські історії варто вкладати гроші. Для дель Торо відсутність фінансування - серйозна проблема. І не тільки для нього.

Райт же продовжує винаходити жанри заново. Слідом за зомбі-апокаліпсисом, детективом і науковою фантастикою, режисер звернувся до такого ж нішевого жанру - гоночного трилера. І зумів зняти універсальне кіно для всіх, зберігши свій стиль і не поступившись принципами.

На драйві

Baby Driver

Кримінальний екшн

2017 рік

США

Режисер - Едгар Райт

В ролях: Ансель Елгорт, Лілі Джеймс, Джон Хемм, Кевін Спейсі, Джеймі Фокс, Джон Бернтал, Флі, Скай Феррейра, Ейса Гонсалес та інші.

Слідкуйте за найцікавішими новинами розділу НВ STYLE в Facebook

Показати ще новини
Радіо NV
X