Мюнхен. На порозі війни: рецензія на драматичний трилер про спроби зупинити Гітлера

30 січня 2022, 12:05

На стрімінговому сервісі Netflix вийшов фільм Мюнхен. На порозі війни створений у копродукції між Британією та Німеччиною драматичний трилер про історичні події, які станом на українську зиму 2021−2022 виглядають знайомо.

Валерій Мирний

Кінооглядач НВ

Режисером картини став німець Крістіан Швохов, який зняв кілька серій із третього сезону серіалу Корона. Ключові ролі грають дуже приємні артисти: Джеремі Айронс, Джордж Маккей, Сандра Хюллер і Янніс Нівенер.

Відео дня

І варто визнати, що незважаючи на те, що результат подій, показаних у фільмі, всім відомий, у них вийшло зробити напружене, зворушливе, актуальне і заслуговує на увагу кіно.

1. Сюжет

1932 рік. Оксфорд. Троє друзів: німець (Янніс Нівенер), єврейка (Лів Ліза Фріс) та англієць (Джордж Маккей) святкують випуск. Наступного дня перші двоє вирушають до Німеччини засвідчити переродження нації. Англієць же залишиться в Лондоні робити кар'єру в офісі прем'єр-міністра Невіла Чемберлена (Джеремі Айронс).

1938-й. За шість минулих років англієць (його звуть Х’ю) і німець (його звуть Пауль) посварилися на грунті діаметрально різних уявлень про фюрера. Останній же, набравшись сил і зухвальства, вирішив розширити життєвий простір для свого «монолітного расового ядра» і націлився на Чехословаччину.

Чемберлен, який тут один віддувається за весь Захід, намагаючись запобігти війні, летить до Мюнхена, щоб вмовити Гітлера обмежитися Судетами. Приблизно в цей же час до рук Паулю, який розчарувався у фюрері, потрапляє секретний документ, що підтверджує те, що і так усім відомо: Судетами Гітлер не обмежиться.

Заручившись допомогою Х’ю, він намагається зустрітися з наївним Чемберленом і відкрити очі на справжні плани лідера Третього Рейху.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

2. Виконання

Історія у фільмі Мюнхен. На порозі війни збільшується під мікроскопом до дрібних шестерень. Коли біганина звичайних секретарів між кабінетами виглядає гостросюжетним пересуванням маховиків часу. Дрібні камінці, що викликають гігантський зсув. Соломинка, що змусить верблюда впасти.

За основу сценарію фільму взято роман Мюнхен англійця Роберта Харріса, в якому детально описувалися чотири дні, що оточували ту саму Мюнхенську угоду 30 вересня 1938 року. Його головні дійові особи (ті самі молоді Х’ю та Пауль) вигадані, але так звана «вереснева змова» щодо повалення Гітлера серед деяких німецьких офіцерів они миготять у картині Крістіана Швохова) зріла вже тоді. Таким чином фільм Мюнхен. На порозі війни поєднує в собі історичну правду й деталізовану вигадку, за допомогою якої ми в цю правду занурюємося, і щось про неї розуміємо.

Особисті історії англійця Х’ю та німця Пауля з драматичного погляду досить прості: перший розгублений і розчарований у своєму житті, що не вислизнуло від погляду його дружини, другий втратив віру у фюрера та у майбутнє, втративши через антисемітську політику нацистів дівчину. Їм обом потрібні нові цілі та нові сенси. Поштовхом у цьому напрямку стає проект зустрічі з Чемберленом та передачі йому секретного документа про справжні плани Гітлера.

І ось тут, коли особистий рівень фільму, його ядро відходить на другий план, а на перший виходить геополітична оболонка, й відбувається найцікавіше. Життя Х’ю та Пауля стискаються до їхньої мети. Молоді люди докладають величезних зусиль, щоб розкрити очі умовно цивілізованому світу, який розкривати їх зовсім не хоче. Тут проявляється конфлікт молодих та старих людей. Тих, чиє майбутнє залишилося вже в минулому і тих, у кого це майбутнє ось-ось заберуть.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Водночас фільм Швохова не є категоричним, що з одного боку робить його відкритим для критики, а з іншого дає спокійно роздивитися не лише Х’ю та Пауля, а й інших учасників подій. Наприклад, Чемберлен тут постає не боягузом чи маразматиком, а людиною, яка дивиться на ціль і не бачить її. В Айронса дуже швидко вдалося передати енергійне бажання свого персонажа запобігти війні й одночасно небажання помічати головне: як його ж політична дріб'язковість розбивається об ідеологічний моноліт Гітлера.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Відбувається у фільмі Мюнхен. На порозі війни і доторк до зла. І зло у Швохова, незважаючи на певну карикатурність образу Гітлера, не опереткове. Гітлер тут (його грає відмінний німецький актор Ульріх Маттес) — потік фанатичної переконаності у своїй спотвореній картині світу. У тому, що підняти націю з колін можна лише за рахунок інших. На його боці молоде покоління Німеччини, і на прикладі теж фанатичного за своєю природою Пауля видно, як ідеологія проникає у нездатних мислити критично людей.

Очі у хлопця розплющуються лише коли трагедія відбувається з його близькою людиною. До цього він просто відсікав те, що його непогана, по суті, натура не приймала й уважно слухав те, що його вражена гордість хотіла почути. У цьому часто й полягає трагізм подібних глобальних помилок.

Х’ю в цьому плані людина набагато менш вразлива.

У німця Пауля внутрішній конфлікт упирається в гордість і почуття провини, в англійця в такий життєвий розфокус: він отримує мало задоволення від роботи в офісі прем'єр-міністра, і нуль від перебування поряд зі своєю родиною. Емоційний струс, який відчув хлопець у Мюнхені, усвідомлення того, що все, що він має, може скоро втратити, допомагає Х’ю зрозуміти цінність в першу чергу сім'ї.

Тут і криється відповідь на питання, чому при тому, що результат історії з Судетами і Мюнхеном всім відомий, фільм На порозі війни цікаво дивитися. Його персонажі прописані просто, але у справі, які пригоди показані режисером з інтонацією відчайдушної рішучості.

Вони справді дуже намагалися і нехай соломинкою, яка зламає спину монстру, хлопці не стали, але про себе в ході стресових подій дещо зрозуміли і з думками зібралися. У їхніх сюжетних арках, навіть у сюжетній арці Чемберлена, відбиваємося не просто ми, але й наші побоювання щодо досить схожої ситуації, що відбувається зараз.

Коли катастрофа не спалахнула, але надія почала обсипатися і допомогти може лише поінформованість, рішучість та сміливість.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Мюнхен. На порозі війни — вердикт НВ

8/10

Фільм Мюнхен. На порозі війни не претендує на те, на що йому претендувати не треба, і чудово почувається у своїй тарілці: це гранично ясна, стиснута в кулак історія про останню спробу гідних людей запобігти війні. Незважаючи на те, що запобігти їй у них не вийшло, зусилля героїв не пропали дарма, оскільки вони зрозуміли багато про себе, про ворога і про майбутнє, за яке їм доведеться боротися.


Мюнхен. На порозі війни

Munich — The Edge of War

2021 рік

США

Режисер — Крістіан Швохов

У головних ролях: Джеремі Айронс, Джордж Маккей, Янніс Нівенер, Сандра Хюллер, Лів Ліза Фріс, Аугуст Діль та інші.

Показати ще новини
Радіо NV
X