Еротичні бажання і потяг до насильства. Номінант на Оскар японський мультиплікатор Кодзі Ямамура — про феномен аніме і незалежну анімацію

29 серпня 2020, 09:15

Інтерв'ю з куратором програми Спеціальних показів: Сучасна японська анімація Кодзі Ямамура. Її покажуть на фестивалі Linoleum 2020, який пройде 2−6 вересня в форматі онлайн.

Для фестивалю актуальної анімації та медіамистецтва Linoleum 2020 японський мультиплікатор, дворазовий номінант на Оскар в категорії Кращий короткометражний анімаційний фільм за мультфільми Містер Голова (2002) і Сільський лікар Франца Кафки (2007), підготував особливу програму. Він познайомить глядачів із сучасною незалежною японською анімацією.

Відео дня

Інтерв'ю дворазового номінанта на Оскар Кодзі Ямамото (Фото: @blog.nfb.ca)
Інтерв'ю дворазового номінанта на Оскар Кодзі Ямамото / Фото: @blog.nfb.ca

Більшість необізнаних глядачів обмежує японську анімацію популярним жанром аніме. Хтось аніме дивиться запоєм, а хтось його абсолютно ігнорує. Проте, між аніме і японською анімацією в жодному разі не можна ставити знак рівняння. Кодзі Ямамура пояснює і показує чому.

— У нашій країні, як і в усьому світі жанр аніме популярний, але ж японська анімація не обмежується жанром аніме.

 — Так, це абсолютно різні жанри. І Японія — це, звичайно, не тільки аніме. У творців аніме та інших жанрів анімації різні амбіції та мотиви, тому я думаю, що вони відчувають себе, ніби живуть в різних площинах. Аніме фокусується на персонажах і історіях, а в основі японської анімації — пошук технік і способів оповіді, а також особисті цілі.

Містер Голова, Кодзі Ямамура, номінант на Оскар 2002

— Аніме — це власне японський жанр. Чи вийшов він за межі Японії і чи є успішні неяпонські аніме?

 — Я його ще не подивився, але тайванське аніме Дорогою щастя (2017) виглядає вдалим. Багато корейських та китайських фільмів схожі на японське аніме. Все тому, що у цілого покоління японських аніматорів було багато субпідрядників із цих країн зі створення аніме, які вивчали цю техніку.

По дорозі щастя, аніме, Тайвань 2017

Мені також здається, що головні герої діснеївського мультфільму Крижане серце схожі на японське аніме, у французьких роботах часто спостерігається його вплив. Та й в цілому вплив японського аніме відчувається в роботах по всьому світу.

— Чи знайшли ви для себе відповідь на питання, в чому криється секрет популярності японської анімації та жанру аніме зокрема?

 — Японська анімація добре прийнята і визнана на міжнародних кінофестивалях, але я не думаю, що вона дійсно широко популярна. З нею ще треба знайомитись.

А щодо аніме, то воно особливо популярне серед підлітків, бо містить привабливі для них приховані елементи, що задовольняють еротичні бажання і прагнення до насильства. Історично склалося так, що в основі аніме — японські комікси манга, вони продовжують розкриватися в нових медіаформатах легких новел та ігор.

Сільський лікар Франца Кафки, Кодзі Ямамура, номінант на Оскар 2007

— Чим особисто вас приваблює такий жанр мистецтва як анімація? На чиїй творчості ви виросли і чия анімація вам ближча.

 — Незалежне виробництво — це найбільш зручне середовище для моїх цілей і навичок. Підлітком я захоплювався старими японськими коміксами, укійо-е. Один з яскравих представників цієї течії японський художник-графік Утагава Хіросіге (1797 — 1858), старими європейськими гравюрами, зокрема французького графіка Жан Жака Гранвіля (1803 — 1847), і європейською каліграфією. Мені подобаються ілюстрації із текстом.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

З аніматорів мені особливо подобаються роботи художників, що творили в 70-ті - 80-ті роки ХХ століття, наприклад, канадця Ішу Пателя, а також роботи радянських мультиплікаторів Юрія Норштейна і Прійта Пярна.

— Яких режисерів і які анімаційні фільми Ви підготували для показу на фестивалі Linoleum?

 — Познайомитися із переліком фільмів можна на сайті фестивалю. Зокрема є також і моя робота — Парад Еріка Саті. Орієнтуючись на сучасність, я обмежився роботами, які були створені протягом останніх п’яти років. Пріоритет був у авторів, які незмінно дотримуються якості. Виняток — студентські роботи. При формуванні програми я орієнтувався на власне естетичне чуття, це роботи, які цікаво дивитися, і глядачі зможуть познайомитися ближче з різними стилями сучасної японської незалежної анімації.

Трейлер мультфільму Парад Еріка Саті

— Назвіть п’ять кращих анімаційних фільмів Японії, які варто подивитися?

Кит, Нобуро Офудзі, 1952

Зоопарк людей, Йодзі Курі, 1962

Демон, Кіхатіро Кавамото, 1972

Чарівний лис, Таданарі Окамото

Зламана плівка, Осаму Тедзука, 1985

— Назвіть п’ять анімаційних фільмів (не японських), які ви рекомендуєте подивитися.

Гра в біссер, 1977, Ішу Патель, Канада

Казка казок, 1979, Юрій Норштейн, СРСР

Сніданок на траві, 1987, Прійт Пярн. Естонія, СРСР

Гра, 2006, Жорж Швіцгебель, Швейцарія

Молоко, 2005, Ігор Ковальов, Росія-США

Нагадаємо, сьомий Фестиваль актуальної анімації та медіамистецтва Linoleum 2020 пройде 2−6 вересня в форматі онлайн на Megogo. Урочисте відкриття фестивалю та показ фільмів Міжнародного конкурсу відбудеться 2 вересня на Київському велотреку. Вхід вільний за умови попередньої реєстрації.

Редактор: Юлія Найденко
Показати ще новини
Радіо НВ
X