Прокляття мультивсесвіту. Рецензія на фільм Людина-павук: Додому шляху нема

19 грудня 2021, 10:45

В український прокат вийшов фільм Людина-павук: Додому шляху нема — третій, підсумковий фільм оновленої франшизи про хлопця з суперздібностями павука — Пітера Паркера.

Валерій Мирний

кінооглядач НВ

Ця трилогія, розпочата в 2017 році фільмом Людина-павук: Повернення додому і продовжена в 2019-му фільмом Людина-павук: Далеко від дому стала успішним проектом двох студій: Sony, якій належать права на персонажа і Marvel, в амбіції яких входить об'єднання всього у світі під своєю торговою маркою.

Відео дня

І хлопцям справді вдалося перезавантажити героя і залучити до його фанатської бази нове покоління — зумерів. Продюсери Кевін Файгі (Marvel) та Емі Паскаль (Sony), а також Том Холланд і режисер Джон Воттс проробили неймовірно тонку роботу. Багато про що говорить вже один той факт, що станом на кінець 2021-го фільм Людина-павук: Додому шляху нема бачиться єдиним оплотом старого, докризового Marvel. Адже після великої паузи у випуску повнометражних фільмів у прокат у багатьох були свої питання і до Чорної вдови, і до Вічних, і Шан-Чі.

Однак, не все так гладко і з Додому шляху нема. У цій масштабній, амбітній картині позначилося все найкраще, що подарувала нам студія і те, що у її підході давно стало дратувати.

1. Сюжет

Події фільму відбуваються відразу після закінчення Далеко від дому. Напруження пристрастей при цьому підвищується: Містеріо останнім подихом того, хто програв, розкрив особистість Людини-павука всьому світу і підставив його, сказавши, що за нападами дронів на Європу стоїть сам Пітер Паркер.

Життя останнього і так розривалося двома прагненнями: рятувати людей і бути звичайним школярем. Але це були хоча б його прагнення. Тепер же Паркер проти своєї волі постав перед найпримхливішим і найнесправедливішим суддею — суспільством.

Щоб відвести удар не стільки від себе, скільки від друзів він іде по допомогу до доктора Стенджа. Тому що врятувати стан речей може лише магія. Заклинання чарівника виходить з-під контролю і якимсь чином у світ Пітера Паркера-школяра переносяться канонічні вороги Людини-павука з інших світів мультивсесвіту.

У майбутній битві сам він не впорається.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

2. Виконання

Трилогія з постійно повторюваним словом «дім» у назвах оповідає насправді ні про який не дім і не про його пошуки, а про набуття себе, про формування характеру. Недарма Пітер Паркер у цій, третій на нашому віці іпостасі став школярем — тобто, по суті, білим аркушем, особистість якого лише формується.

І в перших двох фільмах серії він – вихованець самотньої, незалежної тітки Мей – шукає постать батька. Знаходить його в особі Тоні Старка. Приєднується до Месників. Втрачає Тоні Старка. Спостерігає розпад Месників і починає сумніватися і в Старку, і в собі як супергерої. Ці сумніви метафорично оформляються у появі Містеріо - втіленні враженого его.

Містеріо підживлював сумніви Паркера, маніпулював ним, але оскільки у всіх метаннях Людини-павука его ніколи не завдавало йому клопоту, з ошуканцем супергерой розібрався швидко. Але згодом все одно залишився з тим, із чим прийшов: із сумнівами щодо своєї ролі у світі, з бажанням мати опору. І в завершальному фільмі трилогії Людина-павук: Додому шляху нема Пітер Паркер повинен, нарешті, зрозуміти і відпустити: зрозуміти, що він пройшов уже достатній шлях, щоб самому приймати серйозні рішення і брати за них відповідальність і відпустити тих, кого треба відпустити, як не було б боляче.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Недаремно Паркер в Додому шляху нема вперше вступає у відкритий конфлікт зі старшим та досвідченим колегою. Вперше бореться із символічною фігурою батька, яку так хотів знайти.

Фінальний іспит на предмет набуття себе Людина-павук, крізь сльози та біль, складає. Його сюжетна арка за рівнем цікавості та опрацьованості повторює сюжетну арку Тоні Старка — його наставника. Це символічно та красиво.

Однак райдужно тут все лише якщо дивитися на шлях Пітера Паркера зверху та загалом. Якщо ж говорити про деталі, про те, як все у третій картині реалізовано, то тут виникають моменти, які вийшли не дуже добре.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Третій фільм із серії Пошук себе його автори реалізують якщо не як Месників, то як мінімум Капітана Америку: Протистояння. Тобто фільм Людина-павук: Додому шляху нема — це вже не шкільна комедія дорослішання, упакована в супергеройський екшн, а супергеройський екшн про дорослішання. І якщо з першим жанром режисер Джон Воттс справлявся чудово, то в другому він як брати Руссо не може виступити.

Проколи були й у останніх. Що вже казати про те, хто не дотягує до їхнього рівня. У Додому шляху нема занадто багато персонажів і, як це часто бувало у Marvel, автори не витягують обслуговування такої кількості сюжетних ліній. Як наслідок, деякі герої так і залишаються іграшками, які дістали із напівзабутої картонної коробки.

Дотепний хід з об'єднанням під дахом одного фільму кількох поколінь глядачів, які виросли на різних варіантах Людини-павука: Тобі Магуайра, Ендрю Гарфілда і, власне, Тома Холланда цікаво виглядав на папері та в обговореннях на Reddit, але за фактом розважає далеко не так сильно.

І тут варто поговорити про саму концепцію мультивсесвіту, на яку надто сильно поклалися Кевін Файгі та інші. Для початку надумано виглядає привід, причина з якої у світ Паркера-Холланда потрапили всі інші. Доктор Стрендж чаклував заклинання забуття об про Паркера всі забули), щось пішло не так і магія реалізувалася дуже хитромудрим, потрібним продюсерам чином.

Але це не так важливо перед глобальнішою проблемою: концепція мультивсесвіту працює добре, коли до її допомоги вдаються в окремих випадках. Коли ж її використовують як двигун сюжетів у всіх напрямках, це виглядає штучно та надумано. І надає кінематографічному всесвіту Marvel дуже аморфного, нечіткого вигляду. Вона розповзається, намагається охопити неосяжне, множить сутності. На прибутках це, мабуть, спрацює у плюс. На сценаріях – у мінус.

У третій стрічці про Людину-павука Холланд, Зендая, Джейкоб Баталон виступили найсильніше, але все одно станом на свій 27-й фільм Marvel виглядають найбільш уразливо. Герої студії борються з тінями, чи то з паралельних всесвітів, чи то з власного минулого. Їм не вистачає стрижня, глобального сенсу, яким був, наприклад, Танос.

І річ тут не тільки в цьому. Студії час зайнятися пошуком нової мови, нової моделі оповіді. Тому що стара, як показують приклади Чорної вдови та Легенди десяти кілець, своє вже віджила. А нову, як показав приклад Вічних, знайти не так вже й просто.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Людина-павук: Додому шляху нема - вердикт НВ

7/10

Це все не робить фільм Людина-павук: Додому шляху нема поганим. Просто на його прикладі видно, що не все виходить навіть із настільки виграшним матеріалом на руках. Сюжетна арка Пітера Паркера завершилася (принаймні на цьому етапі) логічно і зворушливо, проте впевненості у гідному майбутньому кінематографічному всесвіті Marvel фільм Джона Воттса не дав.


Людина-павук: Додому шляху нема

Spider - Man: No Way Home

2021 рік

США

Режисер - Джон Воттс

У головних ролях: Том Холланд, Зендая, Бенедикт Камбербетч, Джон Фавро, Джейкоб Баталон, Маріса Томей, Джей Бі Смув, Бенедикт Вонг, Тобі Магуайр, Ендрю Гарфілд та інші.

Показати ще новини
Радіо НВ
X