Тарантіно і Могилевський. Кради як художник, або що пов’язує культового режисера та вихідця з Одеси

15 червня 2021, 13:00

У рамках ретроспективи Моґі Fest, яка триває в Довженко-Центрі, продовжуємо розповідати про постать та фільми Леоніда Могилевського — вихідця з України, який отримав світову славу, але залишився незнаним на Батьківщині.

Якось далекого 1994 року в інтерв'ю культовому кіночасопису Empire відносно молодий, але вже безвідносно зірковий Квентін Тарантіно озвучив крамольну та витіснену істину всякого творчого процесу: «Я краду з кожного, колись знятого, фільму… Я краду звідусіль. Великі художники крадуть, вони не роблять омажів». І Тарантіно справді завзято і прискіпливо наслідує кінематографічну традицію. І йому байдуже, йдеться про респектабельних кінорежисерів (як то Фелліні, Годар, або Гічкок), чи то низькі кіножанри (спагетті-вестерни, кунг-фу- та кримінальні бойовики). Підхопивши цю імітаційну стратегію виробництва, критики та дослідники охрестили Тарантіно патріархом постмодернізму в кіно, співцем пастишу та нового покоління.

Відео дня

Та є у каноні Тарантіно особливий режисер, фільм якого він не лише імітує в Безславних виродках (2009), а й називає на честь його автора персонажа з Джанґо вільний (2015). Ідеться про одесита Леоніда Могилевського (знаного в світі як Лео Моґі) та його пригодницький фільм Аравійська пригода (1944).

Так, дизайн лобі кінотеатру в Безславних виродках (сходи та вентилятори) Тарантіно наказав зробити максимально подібним до готелю в Аравійській пригоді; як, зрештою, і загальний хронометраж та динаміку всього епізоду з незабутнім Крістофом Вальцем.

«Це найкраща послідовність кадрів, яку я колись бачив у своєму лайняному житті… фільм чудовий навіть і без цієї сцени, але коли доходимо до неї, він стає таким захопливим, що мимоволі запитуєшся — а що це я власне зараз бачу?», — зізнається Тарантіно, та додає, що відкривши для себе воєнну стрічку Могилевського, одразу в неї закохався. Закохався настільки, що у наступному фільмі Тарантіно Джанґо вільний з’являється персонаж Лео Моґі (Денніса Крістофера), юриста та неодмінного супутника рабовласника Келвіна Кенді (Леонардо ДіКапріо).

Що ж у фільмі Могилевського спровокувало Квентіна Тарантіно віддано любити цю маловідому стрічку?

Могилевський, як і чимало інших європейських кінематографістів 1940-х років, опинився в Голлівуді, тікаючи від нацистської експансії. Лео Моґі тікав від війни та окупації, але весь час повертався до цього травматичного досвіду у власних фільмах. І якщо в своєму першому американському фільмі для 20th Century Fox Париж у сутінках, він звертається до героїчної боротьби французького руху опору, то події Аравійської пригоди, слідом за хітовою Касабланкою, відбуваються в екзотичному просторі арабського світу. Там, де протистояння з нацистами, байдуже, що тактичне, завершується терапевтичною перемогою.

У жовтні 1943 року, коли Париж у сутінках тільки-но потрапляє на американські екрани, Могилевський працевлаштовується на «скромному» голівудському мейджорі RKO Pictures — студії, що заробила грошей на мюзиклах із Джинджер Роджерс та Фредом Астером, спеціалізувалася на бюджетному нуарі та горорі, і вже встигла прогриміти на весь світ Кінг-Конгом (1933) та Громадянином Кейном (1941). Після кількох невдалих спроб запуститися з фільмами (Ризикований експеримент, наприклад, віддадуть Жаку Турньо), Могилевський здобуває невеликий бюджет на трендову воєнно-пригодницьку стрічку.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Сценарій нового фільму взявся писати Герберт Біберман, майбутня жертва маккартизму та «чорного списку» Голлівуду. І писав під безпосереднім впливом Касабланки та Мальтійського сокола. Через скромний бюджет постановки, інтер'єрні сцени знімалися в студійних декораціях, які залишилися після Віднесених вітром.

Могилевський на зйомках Аравійської пригоди (Фото: Eric Lebon)
Могилевський на зйомках Аравійської пригоди / Фото: Eric Lebon

А от Кінг-Конгу Могилевський завдячує експозицією фільму — панорамами пустель та верблюжих табунів, — що продаватиметься як ключова орієнтальна принада фільму. Наново монтувати чужий відзнятий матеріал — не новина для Могилевського. Не дарма ж в Україні він уславився як автор першого монтажного фільму Документи епохи, змонтованого з «кавалків позитиву» та дореволюційного «мотлоху», що зберігався в архівах кіностудій ВУФКУ (Всеукраїнського фотокіноуправління).

Антропологічні замальовки, використані Могилевським в експозиції Аравійської пригоди, вперше знімалися для сиквелу походеньок велетенської доісторичної мавпи, а згодилися для поневірянь американського журналіста Майкла Гордона (праведне завзяття якого критики потому порівнювали зі звитягами Флеша Гордона). Його роль дісталася Джорджу Сандерсу, англійцю, народженому в Санкт-Петербурзі, який не лише встиг знятися у Хічкока, отримати Оскар за найкращу чоловічу роль другого плану, а й засвітитися в телесеріалі DC про Бетмена.

Кадр з фільму Аравійська пригода
Фото: Кадр з фільму Аравійська пригода

В Аравійській пригоді американський журналіст з амбіціями британського детектива Гордон (Сандерс) повертається додому, в Нью-Йорк, та разом із філадельфійським колегою зупиняється в Дамаску, «шпигунському серці Сходу». Доки Гордон насолоджується товариством прекрасних дам, його приятель конає десь у підворітті з ножем у спині. У пошуках правди та справедливості Гордон виходить на слід таємничого персонажа, який поквапом скуповує всіх верблюдів у місті. Та за цим зоологічним зацікавленням криється масштабна нацистська інтрижка, в орбіту якої потрапляють американці, французи, німці та «вільні араби». На кону — контроль над Суецьким каналом.

На знімальному майданчику Могилевському допомагають два нетривіальні асистенти: Роберт Вайз, майбутній режисер найважливішого мюзикла 1960-х Вестсайдської історії та Роберт Олдріч, асистент Жана Ренуара і Чарлі Чапліна, класик нуару та триллеру.

Зрештою, Аравійська пригода посіла своє місце на олімпі американського маскульту, із шматків, уламків та цитат якого Могилевський, цей Тарантино 1940-х, власне, і змонтував свою стрічку.

Станіслав Мензелевський

Дивіться Аравійську пригоду 15 червня на Моґі Fest — першій масштабній ретроспективі Леоніда Могилевського в Довженко-Центрі.

Редактор: Марія Кабацій
Показати ще новини
Радіо НВ
X