Кров на великому екрані. Чому любов Голлівуду до зброї збільшує ризик смертельних випадків зі стрільбою
У четвер, 21 жовтня, на одному з американських знімальних майданчиків стався трагічний випадок — унаслідок пострілу з реквізитної зброї голлівудський актор Алек Болдвін застрелив операторку-постановницю родом з України Галину Гатчінс.
Це не перший інцидент зі зброєю під час зйомок — за схожих обставин у 1993 році загинув син Брюса Лі, актор Брендон Лі; а в 1984-му — зірка серіалу Прихований факт Джон-Ерік Гексам.
НВ публікує переклад статті видання The Conversation про те, як любов Голлівуду до вогнепальної зброї збільшує ризик смертельних випадків зі стрільбою як на знімальних майданчиках, так і поза ними. Матеріал підготували професор Університету штату Огайо Бред Бушман і директор з досліджень Центру громадської політики Анненберга при Університеті Пенсильванії Ден Ромер.
З араз занадто рано міркувати про те, що пішло не так під час зйомок вестерну Іржа. Але інцидент, в якому також постраждав режисер фільму, вказує на простий факт: зброя — це поширене явище в голлівудських фільмах.
Як дослідники масових комунікацій та ризикованої поведінки, ми вивчали наростання переважання вогнепальної зброї на екрані і віримо, що чим більше у фільмах зброї, тим імовірніше відбудеться який-небудь випадок зі стрільбою — як у кіносвіті, так і в реальності.
Рівень насильства із застосуванням зброї в голлівудських фільмах з плином часу неймовірно зріс, особливо в стрічках, доступних підліткам. Насправді наше дослідження показує, що сцени насильства із застосуванням зброї в фільмах з рейтингом PG-13 практично потроїлися за 30-річний період між 1985-м (наступним після запровадження цього рейтингу роком) і 2015-м. Схожі тенденції спостерігалися в популярних телевізійних драмах, де рівень збройового насильства в прайм-тайм стрічках подвоївся за період з 2000-го до 2018 року.
Звісно, зображення насильства не є чимось новим для індустрії розваг. Використання зброї в голлівудських фільмах — це давня традиція, яка сягає своїм корінням ще стрічок 1930-х про гангстерів. Зброя також повсюдно з’являлася в ТБ-вестернах у 1950-х.
Збільшення частоти зображення зброї в фільмах і ТБ-шоу, ймовірно, пов’язане з усвідомленням того, що насильство привертає аудиторію, а зброя — легкий спосіб драматизувати насильство. І в цьому питанні у кінематографістів є добровільний співучасник — збройова індустрія.
Засоби масової інформації не бажають дозволяти рекламу зброї на телебаченні або в масових журналах. Але зброя широко використовується в найкасовіших фільмах і популярних серіалах.
Нам відомо, що представники збройової індустрії платять продюсерським компаніям, щоб ті розміщували їхні продукти у своїх фільмах. Їх винагороджують частою появою на екрані, — настільки частою, що в 2010 році збройова компанія Glock отримала «нагороду за заслуги перед продакт-плейсментом», водночас наголошується, що за той рік зброя компанії Glock з’явилася у 22 найкасовіших фільмах.

Вигода для збройових компаній може бути дуже великою — розміщення їхньої продукції на першому плані в висококласних фільмах здатне значно збільшувати продажі.
Відео з місця трагедії, що сталася на зйомках фільму Іржа
Роблячи зброю «крутою»
Але потенційна шкода, якої завдає зброя в Голлівуді, йде далеко за межі випадкового трагічного інциденту на знімальному майданчику. Дослідження показують, що просте спостерігання зброї на екрані може збільшити рівень агресії у глядача, що називається «збройовим ефектом».
Жорстокі фільми і телепрограми, які часто містять зброю, також можуть збільшувати агресію і робити глядачів несприйнятливими до болю і страждань інших людей, свідчить безліч досліджень.
Особливо сприйнятливі можуть виявитися діти — що робить ще примітнішим той факт, що поширеність зброї в фільмах PG-13 протягом десятиліть зросла.
Молодші глядачі часто вважають персонажів фільмів «крутими» і хочуть наслідувати їхню поведінку.
Це вже спостерігалося з курінням на екрані: діти, які дивилися фільми з персонажами-курцями, з більшою ймовірністю закурювали самі. Схожий ефект спостерігався у дітей, які переглядали стрічки, герої яких вживали алкоголь.
У дослідженні, проведеному одним із нас, пари дітей віком від 8 до 12 років у випадковий спосіб обиралися для перегляду уривка з фільму з рейтингом PG, що містить зброю, або того ж уривка, але з видаленою за допомогою монтажу зброєю.
Потім їх запрошували в кімнату з кількома іграшками та іграми, за ними велося спостереження за допомогою прихованої камери. В ящику в кімнаті лежав справжній, але виведений з ладу 9-міліметровий пістолет, на який було встановлено цифровий лічильник для реєстрації кількості натискань на спусковий гачок дітьми.
Більшість дітей (72%) відкривали ящик і знаходили зброю. Але діти, які дивилися уривок з фільму зі зброєю, довше тримали пістолет — у середньому 53,1 секунди, в порівнянні з 11,1 секунди серед тих дітей, хто дивився уривок без зброї. Також вони частіше натискали на спусковий гачок — у середньому 2,8 раза в порівнянні з 0,01 раза.
Деякі діти дуже небезпечно поводилися зі справжньою зброєю, наприклад, натискали на спусковий гачок, спрямовуючи пістолет на себе або інших. Один хлопчик спрямував справжній пістолет з вікна лабораторії на людей на вулиці.
Тип насильства із застосуванням вогнепальної зброї, який показується в голлівудських фільмах, як правило, підкреслює ситуацію з виправданим використанням цієї зброї. Коли персонажі використовують зброю для захисту себе або сім'ї, їх використання вважається прийнятним. Це спонукає глядачів думати, що використання зброї для захисту себе або інших є чеснотою.

Відображення чи захоплення насильством?
Сполучені Штати — найбільш озброєне суспільство в світі. Хоча там проживає близько 4% населення світу, громадяни США володіють практично половиною всієї світової зброї.
Настільки велика популярність зброї вказує на небезпеку того, що Голлівуд не просто відображає суспільство — він стимулює продаж вогнепальної зброї.
Хоча випадки, коли актори і члени знімальних груп були поранені або вбиті внаслідок випадкової стрільби, на щастя, рідкісні, ймовірність смертельного результату — випадкового або іншого — в реальному світі зростає з кожним продажем зброї, показаної Голлівудом.