Гоустфейс додзвонився до зумерів: рецензія на слешер Крик

16 січня 2022, 13:13

В український прокат вийшов фільм Крик — формально п’ята частина однойменної культової франшизи, вигаданої режисером Весом Крейвеном та сценаристом Кевіном Вільямсоном.

Валерій Мирний

Кінооглядач НВ

За фактом перед нами спроба перезавантаження серії з сильним упором на найкращу частину — першу, яка вийшла 1996 року.

Справу великого Крейвена (він помер у 2015-му) продовжили його гідні учні Меттью Беттінеллі та Тайлер Джіллет, які до п’ятого Крику зняли чудовий комедійний слешер із сатанинським ухилом Я йду шукати. Сценарій нового фільму написав автор впливового трилера Зодіак Джеймс Вандербілт.

Відео дня

Вийшов у хлопців не шедевр, але напрочуд дотепне, веселе і криваве видовище, яке має потенціал достукатися і до нового покоління, і до того, що росло в 90-х.

1. Сюжет

Наш час. Вечір. Містечко Вудсборо. На тихій вулиці, у великому будинку лунає телефонний дзвінок. Єдина зараз його мешканка — школярка на ім'я Тара — бере слухавку. І чує голос, який одразу б впізнала Сідні Прескотт.

Після розіграної по телефону хорор-вікторини і різанини, що послідувала за нею, Тара все-таки виживає. Але стає зрозуміло: убивця в масці примари повернувся, і самі школярі з ним не впораються. Допомогти новому поколінню у битві з маніяком (або маніяками) приїжджає стара гвардія: тепер уже колишній шериф Дьюї Райлі, ведуча популярного ранкового новинного шоу Гейл Везерс і вічна жертва Сідні Прескотт, яка живе тихим життям.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

2. Виконання

Гоустфейс постукав до зумерів. Не конкретний вбивця (або вбивці) з п’ятого фільму, а символічний метаманіяк, який уже двадцять п’ять років тероризує Вудсборо і розважає мільйони глядачів по всьому світу. Його зброя — ніж, апарат, що спотворює голос, і знання правил, за якими розвиваються сюжети фільмів жахів.

Взагалі, вся краса і велич найпершого Крику полягали в тому, що він працював на декількох рівнях: і як гостросюжетний слешер з типовими архетипами підлітків у центрі сюжету, і як дотепна та іронічна деконструкція самого жанру з відсиланнями до класики (Хелловін, П’ятниця 13-те) і спробами зрозуміти, як виходячи із закладених там правил вижити в умовах, коли вбивцею може виявитися будь-хто з твого найближчого оточення.

Не секрет, що кожен наступний сиквел фільму 1996 року був на голову слабший за свого попередника. Навіть з урахуванням того, що їх все зняв сам Вес Крейвен з кожним фільмом-продовженням у франшизі залишалося менше веселящого газу.

Так ось, Меттью Беттінеллі та Тайлеру Джіллету вдалося повернути ці веселощі. Цілком можливо, через те, що вони вирішили піти неторканою дорогою. Не продовжувати напрацювання Крейвена, не ламати голову над тим, якими сюжетними нагромадженнями можна продовжити сюжетні нагромадження культового режисера і в які ще постмодерністські ігри пограти з жанром слешера. А минаючи всі продовження, проникнути в ДНК першого фільму і на свій лад переказати його новому поколінню.

Власне, в цьому й полягає сенс усіх цих перезавантажень від Хелловіна до Зоряних воєн — знайти золоту середину між каноном, за який «топлять» хардкорні фанати рештою Крик — чи не єдина хорор-франшиза, в якій убивцями в наступних частинах виявляються фанати фільму за мотивами першою) та новизною, за відсутності якої проклянуть критики і не настільки хардкорні глядачі.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

У хлопців вдалося знайти цю золоту середину. Канон тут зустрічається на кожному кроці до чудово придуманого фіналу. З ним (каноном) з посмішкою і без поспіху граються, то змінюючи правила, то раптово повертаючи їх назад, надавши серії колишнього, втраченого напруження від недовіри всім навколо. Страшно, коли не знаєш ані хто вбивця, ані звідки він вистрибне. Показово тут, як добре у фільмі працює ефект очікування скрімера, коли музика та ракурс натякають на швидкий напад, але він не трапляється. Цей прийом викликає і посмішку (від того, що розумієш — з тобою грають), і змушує трохи втиснутись у крісло кінотеатру (від того, що рефлекси є рефлекси, і автори це чудово розуміють).

Ось це почуття задоволення від залучення у веселу та страшну гру дорогого варте. Плюс — загальна недовіра, якою пройнятий фільм, добре римується із сьогоднішнім станом американського суспільства, яке стоїть буквально на порозі громадянської війни. Щоб ще більше підкреслити напруження, Беттінеллі та Джиллет зробили Крик набагато кривавішим, аж до заходу на територію сплетера — піджанру хорору, коли вбивства є максимально натуралістичними.

Зіткнення ж молодих героїв із легендарними відбулося гармонійно. Багато в чому через те, що вони схожі та не схожі одночасно. Перша жертва — Тара зі своїми однокласниками — це типові американські школярі, якими були хлопці з першого фільму. З поправкою на епоху: замість Хелловіна чи Удару ак у Крику називається серія фільмів, поставлених за мотивами вбивств у Вудсборо) вони люблять Бабадук. За метафору пригніченого горя, як каже на початку фільму Тара вбивці по телефону. «Претенційно», — парирує останній і по-своєму виявляється цілком правим. Будучи охоронцем класики, він не розуміє всієї принади «піднесеного хорору», за що й поплатиться наприкінці.

Непогано виглядає й умовно нова Сідні Прескотт — старша сестра Тари, Сем (Мелісса Баррера), яка повернулася до Вудсборо, як тільки дізналася про напад. Вона сильно відрізняється від оригінальної Прескотт (Нів Кемпбелл, яка як і раніше має чудовий вигляд) зовні, але успадковує її волелюбний характер і упертість.

Приділено достатньо часу, щоб розбити нам серця і недолугий парі Дьюї з Гейл Везерс (Девід Аркетт та Кортні Кокс, що програли битву з віком).

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Крик — вердикт НВ

8/10

Люди люблять перший Крик, бо люблять, коли їх лякають. Адже за іронічною деконструкцією жанру та відмінним слешером у саме ядро свого фільму Вес Крейвен помістив страх, як солодке передчуття. Ми розуміємо умовність хорору, можемо зчитувати закладені у ньому метафори ой же Бабадук), але в кінотеатр йдемо все одно, щоб насамперед злякатися.

Ця нехитра думка допомогла Весу Крейвену перезавантажити згаслу популярність фільмів жахів у середині 90-х.

І в міру того, як Меттью Беттінеллі і Тайлер Джіллет, відсікаючи від свого фільму все зайве, перетворюють його на такий собі квазіперший Крик зразка 2022 стає ясно, що вони проробили зі спадщиною Крейвена приблизно те ж саме, що він проробив з жанром свого часу: сміючись, розібрали його на частини, і простягли ці криваві шматки нам на радість. Головне тепер, щоб цей запал не погасили автори наступних серій, як сталося з перезавантаженням Хелловіна.


Крик

Scream

2022 рік

США

Режисер — Меттью Беттінеллі, Тайлер Джіллет

У головних ролях: Мелісса Баррера, Майкі Медісон, Джек Куейд, Нів Кемпбелл, Девід Аркетт, Кортні Кокс, Ділан Міннетт та інші.

Показати ще новини
Радіо NV
X