Кінець історії. Рецензія на космічну оперу Зоряні війни: Скайвокер. Сходження

19 грудня 2019, 09:37

В український прокат вийшов фільм Зоряні війни: Скайвокер. Сходження — дев’ятий епізод саги, створеної Джорджем Лукасом майже 50 років тому.

НВ
Фото: НВ

Це заключна частина пригод сім'ї Скайвокерів, знята під керівництвом вже не Лукаса, але Disney, і картина, в якій перетнулася величезна кількість сюжетних ліній.

Не всі вони повинні були перетинатися. Не всі вони повинні були з’явитися на світло з кімнати сценаристів. Як наслідок, стрічка Скайвокер. Сходження несе на собі тягар помилок і Лукаса, і Disney, які, немов вода, заливають полум’я кінематографічного дива, яке колись супроводжувало вихід і перегляд Зоряних воєн.

Відео дня

Перед нами у всіх сенсах кінець історії.

1. Сюжет

Події фільму стартують через рік після закінчення восьмого епізоду з підзаголовком Останній джедай. Опір в розпачі і його можна зрозуміти: Перший Орден не лише не думає здавати позиції, але, наростивши сили, йде в атаку.

На тлі галактичного масштабу битв проходить менший бій: Кайло Рен продовжує своє полювання на Рей. У нього в запасі досвід отриманий від загиблого Сноука і знання про минуле колишньої сміттярки. На стороні Рей хоробрість і друзі.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

2. Сценарій і драматургія

Легко говорити ретроспективно, але з дзвіниці 2019-го рішення Лукаса продати в 2012 році компанію Lucasfilm і бренд Зоряні війни компанії Disney видається помилкою. Цілком можливо, про це шкодує і сам режисер. Принаймні, згодом він заявляв, що нове керівництво Lucasfilm відкинуло всі його ідеї щодо розвитку історії в майбутніх епізодах саги.

На захист батька Зоряних війн варто сказати, що наміри його були благими: Лукас хотів, щоб до його спадщини долучилося нове покоління глядачів і побачив у факті передачі його новим людям шанс на це залучення.

Тривожним дзвіночком був уже сьомий епізод Зоряні війни: Пробудження сили. Створений під керівництвом режисера Джей Джей Абрамса і продюсера Кетлін Кеннеді, той фільм підкуповував багатством обстановки, розкішшю спецефектів, гладкістю сценарію, але про щось нове там говорити не доводилося. Стрічка багато в чому повторювала сюжет фільму 1977 року Зоряні війни: Нова надія.

Що, з одного боку, нехай кострубато, але вписується в концепцію наступності та по-своєму — циклічності, але не має нічого спільного з рухом вперед.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Проблиск справжньої надії з’явився у другому фільмі нової трилогії - Зоряні війни: Останній джедай, знятої й написаної Райаном Джонсоном. Режисер вирішив погратися з каноном, додати в нього несподіваних моментів, розширити концепцію сили. Незадоволеними залишилися старорежимні шанувальники Зоряних воєн.

У результаті автори фільму Скайвокер. Сходження ще до його виходу в прокат опинилися в дуже скрутному становищі: їм треба було якось закінчити історію, яка розтяглася на майже півстоліття, і якось задобрити тих, хто був незадоволений фільмом Джонсона. І вони обрали темну сторону сили.

У режисерське крісло повернули Джей Джей Абрамса, який чудово вміє знімати екшн, але найкраще — плавати на хвилях ностальгії. І під його керівництвом фільм Зоряні війни: Скайвокер. Сходження перетворився на проапгрейдженний фільм Зоряні війни: Повернення джедая. Окреме питання: чи варто було знову ворушити минуле? Ще більш нагальне питання: чи варто було його перезнімати таким чином?

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Сцена тут не встигає за сценою, одне рішення нашаровується на інше. Ця поспішність відсилає до останнього сезону Гри престолів. М’яко кажучи, не кращий референс в історії.

Намагаючись вмістити сотні завдань в один фільм, хлопці пішли шляхом спрощення їхніх рішень. Формула «моментальна загадка дорівнює найпростішій розгадці» — доля фільмів на кшталт Скарб нації. Вони по-своєму гарні, але це не Зоряні війни.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

3. Актори і картинка

У цьому миготінні майже неможливо помітити розвиток броманса льотчика По Демерона і перебіжчика Фінна, метання Рей, що розривають душу, (вона, як і Люк свого часу, прагне не бути спокушеною темною стороною сили) і ефектний, що вже приховувати, вихід імператора Палпатіна, чий злий геній розцвів в епізодах другої трилогії Лукаса: Примарна загроза, Атака клонів, Помста ситхів.

Зате легко помітити косяки: абсолютну непотрібність персонажа Донала Глісона — генерала Хакса, абсолютну непотрібність Першого Ордена, провальні спроби Абрамса слідом за Райаном Джонсоном розвинути концепцію сили. У режисера Останнього джедая вийшло природніше.

Не зіграла на руку авторам фільму і передчасна смерть Керрі Фішер. Її персонаж, звичайно, важливий для канону і спроби зібрати з шматочків CGI її сюжетну арку, напевно, мають якусь антропологічну цінність, але, бачить Бог, краще б Лея героїчно загинула в результаті невдалого перельоту з однієї бази на іншу.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Єдиний порятунок фільму в його грандіозності. По суті, перед нами одна суцільна битва. У першій половині картини є епізод, в якому По Демерон, керуючи Соколом Тисячоліття, намагається скинути хвіст у вигляді декількох ворожих штурмовиків. Робить це він за допомогою низки входжень в гіперпростір: надсвітловий переліт, потім одна локація, ще один переліт — за ним інша локація. І так кілька разів. Приблизно те ж саме відбувається і з глядачем, якщо уявити, що весь фільм — це Сокіл Тисячоліття.

Ми в ньому летимо і спостерігаємо як за вікном змінюють один одного красиві планети, астероїди, пустелі, печери, стародавні храми. Все це миготіння по-хорошому гіпнотизує, працюючи на противагу не сильно вдалому фактичному завершенню трилогії, чудовим філософським: якщо не вийшло добре продовжити фільми Лукаса, то гори воно все вогнем.

Горить і справді красиво.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Зоряні війни: Скайвокер. Сходження — вердикт НВ

6/10

Чи залишаться задоволеними фанати класичних Зоряних воєн такий напористою догідливістю? Питання відкрите. Але пастка тут полягає в тому, що, коли радість фанатів стає самоціллю авторів, часто страждає сюжет.

У Лукаса ж при деяких його недоліках з цим ніколи не виникало проблем. Його перша трилогія була про Силу і сім'ю, друга багато в чому про вади демократії.

Попрощавшись подвійним заходом Татуїна, нова трилогія, так і не закріпивши за собою жодного зі смислів, ризикує розчинитися в лихолітті.

Зоряні війни: Скайвокер. Сходження

Star Wars: The Rise of Skywalker

2019 рік

США

Режисер — Джей Джей Абрамс

У головних ролях: Іан Макдермід, Керрі Фішер, Марк Хемілл, Адам Драйвер, Дейзі Рідлі, Джон Бойега, Оскар Айзек, Ентоні Деніелс, Річард Е. Грант, Біллі Ді Вільямс та інші.

Показати ще новини
Радіо НВ
X