Цвинтар надій. Рецензія на фантастичний вестерн за романами Стівена Кінга - Темна вежа

3 серпня 2017, 15:00
В український прокат виходить фільм Темна вежа - наскільки довгоочікувана і багатостраждальна, настільки і ризикована затія з екранізації однойменного циклу романів Короля жахів Стівена Кінга

До серії входить сім ключових романів і один допоміжний. Кінг писав історію Роланда Діскейна, починаючи з 1978 року і по 2012-й. Тобто практично все своє свідоме творче життя. Не дивно, що для письменника Темна вежа стала системоутворюючим твором.

Відео дня

На його орбіту і в його світи в різний час потрапили інші великі роботи Кінга, які, здавалося б, не мають нічого спільного з історією стрілка Роланда: Воно, Серця в Атлантиді, Салімова доля, Сяйво, Протистояння. Список говорить сам за себе.

Організувати екранізацію Темної вежі справа дорога і трудомістка. З 2007 року до неї підступалися спочатку Джей Джей Абрамс, а потім, коли той відступився - маститий Рон Ховард. Але навіть його досвіду і впливу не вистачило на швидкий запуск проекту.

Основних проблем тут завжди було декілька: вкладення великої кількості грошей з невідомим результатом, основному акторському складу доведеться перекроювати свої графіки на роки вперед (все-таки сім романів) і останнє, але не менш важливе - форма майбутніх екранізацій. Скільки має бути фільмів і сезонів серіалу, щоб не постраждав сюжет і тонка душевна організація фанатів?

Але найголовніше питання за станом на 3 серпня 2017 року - чи впоралися режисер Ніколай Арсель, продюсер Рон Ховард і команда сценаристів на чолі з Аківою Голдсманом і самим Стівеном Кінгом з першим фільмом?

Темна вежа (2017) © Sony Entertainment Inc.

Темна вежа (2017) © Sony Entertainment Inc. Фото:

Сюжет

11-річний Джейк Чеймберз прокидається з криком у своєму ліжку з двох причин: у Нью-Йорку стався землетрус, не вперше треба сказати, і хлопчикові приснився кошмар. Теж не перший. Обидві причини пов'язані. Справа в тому, що Джейк у своїх кошмарах бачить не вигаданих монстрів, а цілком собі справжніх. Готових розірвати наш світ на шматки.

У його снах є стрілок, Роланд Діскейна - останній зі шляхетного роду. Він шукає Уолтера або Людину в Чорному - могутнього темного чарівника, який намагається знищити Темну вежу - центр всіх світів. Від Темної вежі виходять промені, підживлюють силове поле, яке стримує зовнішній хаос. І демонів, які в ньому живуть.

Образи зі своїх снів Джейк старанно замальовує в блокноті, щоб, по-перше, остаточно не зійти з глузду, а, по-друге, пред'явити за нагоди Роланду, як доказ того, що їхня зустріч не випадкова.

Мама Джейка і особливо його вітчим не вірять хлопчикові і хочуть здати його в спеціалізовану клініку для особливих дітей. Всього на кілька днів. Санітар з доброю жінкою, які приїздять, одразу викликають у Джейка підозру: він помічає на їхніх шиях шви від масок, які носять прислужники Уолтера Падіка в його снах.

Джейк втікає спочатку з дому, а потім, за допомогою порталу, і з нашого світу - в Серединний, де Роланд йде по пустелі в пошуках Людини в Чорному.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Сценарій і драматургія

Перед нами яскравий приклад втрачених через конфлікт інтересів можливостей. Занадто багато людей працювало над фільмом Темна вежа, занадто багато хотіли його творці. Замість того, щоб домовитися, вони вирішили сісти кожен на свій стілець і не рухатися поки виробництво не закінчиться.

Фільм Темна вежа не є екранізацією однієї конкретної книги. Першою, наприклад, що було б логічно. А намагається вмістити в собі одразу кілька романів циклу: потрохи з кожного. Що важливо - фільму це практично вдається. Але проблема в тому, що саме "практично".

Перші дві третини картини проносяться швидко і десь навіть радують око. На деякі огріхи не звертаєш уваги, тому що їх перекриває здивування від того, що у Ніколая Арселя, здається, вийшло чудове кіно. Це помилкове відчуття.

Проблеми починаються ближче до фіналу. Мабуть, сценаристи і продюсери так і не домовилися, як вони хочуть закінчити свій фільм: трикрапкою, проведенням до наступних частин або легким знаком запитання, щоб підстрахуватися на випадок провалу.

Чим ближче до розв'язки, тим швидшою, зім'ятою стає дія, перетворюючись в кінці на цілковите непорозуміння. Настільки повне, що стає соромно за те, що спочатку фільм подобався. Безумовно, сценаристам треба було залишити фінал відкритим і протягнути сюжетні арки героїв далі, в наступні фільми.

А так, замість Вежі руйнуються і без того непевні сюжетні арки персонажів, але найголовніше - стає ясно, що творці картини поставили на ній хрест задовго до її виходу в прокат, а перша, непогана, половина - лише ширма, прикриття, щоб встигнути подалі відбігти перед хвилею негативних відгуків і потенційного провалу в прокаті.

Те, що могло послужити початком нової, успішної і не схожої на жодну іншу франшизою, стало зім'ятою і викинутою на землю замальовкою.

Картинка

Режисерові якимось дивом вдалося адаптувати складну і незвичну міфологію романів Кінга. Стрілок, Людина в Чорному, Вежа, мутанти в масках - все це гармонійно вписується в наш світ.

Зрозуміло, що чимось довелося пожертвувати і не всім фанатам це припаде до смаку. Наприклад, двері в інші світи, яким в романах Кінга було відведено своє, важливе місце. Або Червоний король - господар Людини в Чорному: про нього тут згадується побіжно за допомогою кількох графіті.

Проте, на все те, що не вдалося взяти з романів Кінга, закриваєш очі, поки працює все те, що взяти вдалося. Це тонкий і невловимий баланс, але він був присутній до деякої пори в фільмі Ніколая Арселя.

Темна вежа (2017) © Sony Entertainment Inc.

Темна вежа (2017) © Sony Entertainment Inc. Фото:

Актори

У всьому цьому неподобстві найбільше жалості викликають Ідріс Ельба, Том Тейлор і Меттью Макконахі. Останній особливо. Макконахі грає Людину в Чорному старанно, зі знанням справи, але найприкріше - з любов'ю до персонажу. Його Уолтер Падік вийшов донезмоги цинічною, інфернальною істотою. Дивитися, як він вбиває всіх навколо - одне задоволення.

Герой Ідріса Ельби - Стрілець, навпаки, скупий на зовнішні прояви емоцій. У Темній вежі його завжди доповнювали інші куди більш яскраві персонажі. І тут до справи вступає поєднання харизми і зовнішності, чого у Ельби предостатньо.

Том Тейлор, який грає Джейка Чеймберза, так само вловив характер свого героя. Він кмітливий, досить сміливий і не боїться пригод.

Розгін, який взяла ця трійця ніяк не відповідає ні хронометражу фільму, ні його сценарію.

Темна вежа (2017) © Sony Entertainment Inc.

Темна вежа (2017) © Sony Entertainment Inc. Фото:

Темна вежа - вердикт НВ

5/10

В ідеальному світі екранізація циклу Темна вежа почалася б з першого роману - Стрілець. Не вдаючись в подробиці сюжету, треба сказати, що його постановка коштувала б недорого. На виході міг вийти потужний екзистенціальний вестерн, а Ідріс Ельба і Меттью Макконахі забезпечили б гідні збори, що послужило б початком скромної, але престижної франшизи. А якби в режисерське крісло посадили, наприклад, Девіда Кроненберга, то проекту ціни б не було. Але це все з розряду фантастики.

Темну вежу погубила жадібність її творців. Це перепродюсований продукт, повний кліше і сюжетних непорозумінь. Але навіть в такому вигляді моментами картина справляє враження. Тут є проблиски великого всесвіту, створеного Стівеном Кінгом, і заслуга Ніколая Арселя в тому, що він зміг хоч якось намацати його естетику, міфологію, ритм. В іншому ж перед нами - цвинтар втрачених можливостей.

темна вежа

The Dark Tower

Наукове фентезі, хоррор, вестерн, бойовик

2017 рік

США

Режисер - Ніколай Арсель

В ролях: Ідріс Ельба, Меттью Макконахі, Том Тейлор, Кетрін Віннік, Клаудія Кім та інші.

З ледіте за найцікавішими новинами розділу НВ STYLE в Facebook

Показати ще новини
Радіо NV
X