Як нова хвиля українських музикантів заново придумала жанр фолктроніка

У класифікації музичних стилів є кілька важливих похибок. Позбудься їх — і плутанини, суперечок було б значно менше. Взяти, наприклад, фолктроніку. Хороший термін, довкола якого і 15 років по тому, так і не з'явилася своя сцена — з чіткими кордонами, своїми героями і лейблами.
У первісному розумінні фолктроніка — це мікс електроніки і, власне, фолку. Того, що в різні роки виконували музиканти від Боба Ділана до групи Fleet Foxes. Основоположниками стилю стали сміливі експериментатори Animal Collective, мало відома група Tunng і британський електронний продюсер Four Tet, який змінив за кар'єру з десяток імен та стилів.
Термін сподобався пресі. Йому відразу знайшли широке застосування: всі, що на стику електроніка + етнічна, народна музика, фольклор = фолктроніка. Куди простіше, ніж оперувати давнім і дуже широким терміном world music, який колись придумав Пітер Гебріел.
Згодом виявилося, що подібних артистів в сучасній музиці не так вже й багато. Спекуляцій екзотикою Сходу — достатньо. Виставкової африканської етніки для досвідчених європейців — ще більше. А ось так, щоб вникнути до кінця і всерйоз, пропустити через себе спадщину кількох попередніх поколінь і видати щось повне магії, інтимної глибини... Під силу не кожному.
Пізніше сама собою виникла закономірність. Хорошу «фолктроніку» слід шукати там, де є гори і великі портові міста. Гори — тиша, холод і творення. Поза суєтою народжуються інші поєднання звуків. Недарма багато німецьких електронщиків (Pantha Du Prince, Mano Le Tough) відправляються на період запису нових альбомів в засніжені Альпи, а численні всесвітньо відомі чилійські продюсери в Анди.

Портові міста — ще простіше. Мікс культур, перехрестя світу. Спробуйте, наприклад, простежити, де знаходяться ті міста, в яких отримало популярність аргентинське танго. Ці сліди ви знайдете на півдні Франції і в Балканських країнах. Зв'язки простежуються наочно. На цю теорію не перший рік спирається багато істориків музики.
У центрі Європи знаходиться величезна гірська система — Карпати. Більша її частина розташована на території України. Менша — на території ще семи країн: Чехії, Румунії, Австрії, Польщі, Сербії, Угорщини, Словаччини. Карпати — це не просто гірський масив. Це ціла екосистема, своя культура, традиції, свої загадки і таємниці. Нескінченне джерело для пошуків і натхнення.
Саме в Карпатах вперше з'явилося багато народних інструментів — основа українського фольклору. Гори — це зелені луки і пасовища. Дримба, варган, трембіта. Сигнальні інструменти пастухів, дерев'яні роботи місцевих майстрів. Можна згадати, щонайменше, 50 українських народних інструментів, які збереглися сьогодні і які в умілих руках можуть як і раніше актуально звучать.

Вражаюча, унікальна, різноманітна спадщина. Очевидно, що поява української фолктроніки - сцени було лише справою часу. Перші спроби створювати сучасну музику з елементами етніки були ще 15-20 років тому. Яскравіше за всіх на цьому терені проявила себе співачка Катя Чілі. Її дебютний альбом «Русалки in da house», що вийшов в 1998 році - можна назвати точкою відліку для української фолктронік-сцени.

Першим по-справжньому вражаючим проривом стала група ДахаБраха, що придумала власний оригінальний стиль етно-хаос. У 2006 році вийшов дебютний альбом групи, а за ним ще низка релізів - етнічні наспіви, безліч живих інструментів (від укулеле і діджеріту до бугая і флейти), сміливі електронні аранжування (аж до драм-н-бейсу). Група практично відразу отримала світову популярність і в 2015 році виступила в ефірі чи не найважливішого музичного ТВ-шоу світу — Later... with Jools Holland на BBC Radio Two.
Втім, навіть, незважаючи на міжнародну популярність, в Україні ДахаБраха довгий час залишалися нішевим явищем — проектом для глибокого, досвідченого слухача. Вивести українську фолктроніку з андеграунду в мейнстрім першими вдалося проекту ONUKA. Склалися всі зірки. У минулому учасниця дип-хаус тріо Tomato Jaws, внучка відомого майстра народних інструментів — Ната Жижченко як ніхто інший розбиралася в українському музичному фольклорі. В модний, понад якісний електронний саунд її ідеї втілив Женя Філатов (він же The Maneken). Дебютний альбом ONUKA став гучним проривом в 2014 році.
За три роки команда ONUKA вивела базову ідею фолктроніки на абсолютно новий рівень. Концерти з оркестром народних інструментів Наона, гучний виступ в інтервал-акті Євробачення і, нарешті, новий альбом, який побачить світ восени 2017 року. Останній сингл проекту під назвою Vsesvit ONUKA записали спільно з одним з родоначальників стилю — французьким колективом Deep Forest. Його засновник Ерік Мука одним з перших зрозумів, що на стику етнічної музики та електроніки можуть народжуватися твори, які полюблять мільйони людей у всьому світі.

На українській сцені з'явилися нові проекти, що йдуть тією ж стежкою, але мають свій власний, впізнаваний стиль. Найяскравіші з них — це електронний дует YUKO, артисти лейбла Masterskaya. Дует став справжнім експромтом на шоу «Голос», де один з членів журі Іван Дорн вирішив раптом зібрати разом талановитого електронщика Стаса Корольова і вокалістку Юлю Юрину, що має досвід роботи в колективах народної пісні.
YUKO беруть за основу рідкісні, раритетні українські пісні і перетворюють їх в драйвові рейв-номери — з модним синтезаторним гулом і карбованим бітом на стику брейкбіта і техно. Через енергійний електронний саунд YUKO вивільняють ту потужну енергію, містику і глибину, що закладена в народних піснях. З кожним живим шоу вони звучать все крутіше, виправдовуючи аванси преси. YUKO — майбутнє української фолктронік-сцени.

На противагу їм — група АтмАсфера. Ніяких танців: складно пов'язана, тендітна, нюансова музика з елементами фолку, джазу, електроніки, нью-ейдж. Одна з особливостей групи — дует-вокалісток, двох сестер-близнючок Ямуна і Калинди. Обидві — дочки українського джазового музиканта Юрія Яремчука. АтмАсфера не обмежуються українською етнікою. Вони співають і на санскриті, а в своїх живих шоу використовують безліч етнічних інструментів — арфа, дарбука, мандоліна і ін.
Примітно, що українська фолктронік-сцена, привертаючи увагу все більшої кількості слухачів, з часом послужила стимулом для народження нового, унікального в своєму роді фестивалю.
Так, восени 2016 роки з'явився Polyana Festival — атмосферний фестиваль в Закарпатті. Артистам, об'єднуючим в своїй музиці етніку і електронну музику, організатори Polyana приділяють особливу увагу. Фестиваль проходить в буквальному сенсі на галявині неподалік від села з однойменною назвою, в оточенні дикої природи: гори, ліс, зоряне небо і шум гірського струмка неподалік.

У такому антуражі музика артистів на кшталт ONUKA, АтмАсфера, YUKO або Deep Forest (один з хедлайнерів 2016 року) розкривається зовсім інакше. Природа і звуки музики стають єдиним цілим.
У вересні 2017 роки (8-10-го) Polyana Festival пройде вдруге в своїй історії. До повного складу з кращих артистів української фолктронік-сцени, організатори додали колориту сусідніх країн. Перш за все, культовий румунський брас-бенд Fanfare Ciocarlia — амбасадор балканського саунду у всьому світі. Їх музика звучить у фільмі Борат Саші Барона Коена, а британські електронщики Basement Jaxx люблять семплувати їх партії духових в своїх ні на що не схожих клубних хітах. У компанію до них - ексцентричні латиші Beissoul & Einius і багато інших.
Натхненники Polyana Festival кажуть, що роблять фестиваль не тільки для української аудиторії, а й для гостей із сусідніх країн — Румунії, Угорщини, Польщі. Так, через Polyana Festival українська фолктроніка множить свою аудиторію і робить ще один впевнений крок в тому, щоб стати значущим міжнародним феноменом. Після потрапляння ДахаБраха в саундтрек до третього сезону серіалу Фарго, а EP ONUKA на перше місце британського електронного чарту iTunes — ця мета здається цілком реальною.
Слідкуйте за найцікавішими новинами з розділу НВ STYLE в Facebook