«Мені хотілося, аби нас не сприймали як шароварну країну» — інтерв'ю з Олегом Біймою, режисером першого українського еротичного серіалу

10 листопада 2022, 07:45
кадр з Острова любові (Фото:пресслужба)

кадр з Острова любові (Фото:пресслужба)

Нещодавно на онлайн-платформі українського кіно Takflix з’явився серіал Острів любові, прем'єра якого відбулася ще 1995 року. Однак, тоді серіал не знайшов свого глядача, адже його транслювали на телебаченні після півночі. Все через те, що Острів любові був екранізацією еротичних творів української літератури таких письменників як Іван Франко, Ольга Кобилянська, Марко Вовчок тощо. Та й сам Острів став першим українським еротичним серіалом.

Поговорили з Олегом Біймою, режисером серіалу, про зміни в кіноіндустрії в 90-ті роки, зйомки ризикованого в ті часи проєкту та реакцію глядачів на еротичний серіал.

Відео дня

Олег Бійма

український кінорежисер, сценарист

  • Хотіла б розпочати з того, аби поговорити про кінематограф 90-х років, коли виникла незалежна Україна та зникла радянська цензура. Які відбулися тоді зміни в кінематографі?

Змінилося те, що перестали знімати та фінансувати українське кіно. Для мене було дивом, що я міг зробити на початку 90-х два серіали за творами Івана Франка: Пастка і Злочин з багатьма невідомими, а потім ще й одразу перескочити на 10 фільмів, з яких складається Острів любові.

Мої колеги дивувалися, як мені вдається в таких умовах абсолютно випадкового фінансування здійснити оці три проєкти. Мої колеги тоді сиділи в очікуванні якогось дива, а дива все не ставалось. На той час я був, можливо, єдиним режисером в Україні, який все-таки встигав щось робити. Я розумів, що треба поспішати, адже було відчуття, що далі гряде катастрофа. І це спонукало до того, щоб дуже швидко здійснювати ці проєкти. Я не можу сказати, що в той час були здійснені шедевральні або просто пристойні проєкти в українському кіно, бо то справді був час відчаю для українського кіно і він досить довго продовжувався.

  • Ви кажете, що були практично єдиним, кому вдавалося на початку 90-х робити проєкти. Як вам це вдавалося?

Коли знімалися серіали Пастка і Злочин з багатьма невідомими та задумувався Острів любові, то фінансування ще було спорадичне. Стосовно Острову, то я розумів, що це абсолютно авантюрна затія. Тоді головою Держкомтелерадіо України був такий пан Зіновій Кулик. Я, думаючи, що з цього нічого не вийде, написав заявочку на пів сторінки, прийшов до голови Держкомтелерадіо. Я думав, що зараз зайду і вискочу, або навіть вилечу з його кабінету. На диво, він одразу підписав цей проєкт до фінансування.

Мабуть, до мене була певна довіра, бо кожен мій фільм та проєкт були більш-менш успішними. Однак, все телевізійне кіно завжди фінансувалося за залишковим принципом. Напевно, в мене тоді було стільки бажання і фанатизму робити свою роботу, якою я просто жив, що не помітити цього було неможливо.

кадри з фільмів
Фото: кадри з фільмів
  • У вашій фільмографії багато робіт, екранізацій української класичної літератури. Чому ви обираєте її як першоджерело?

Це, я вам скажу, від відчаю. У 80-ті та 90-ті роки мої колеги, прізвища яких я не буду називати, заявляли, що як хочеш зробити провальне кіно — бери українську класику і українських акторів. Це мене дуже дратувало і бісило.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

В мене спершу теж багато знімалося акторів з Москви та Петербургу. Але потім я почав працювати тільки з українськими акторами, адже розумів, який у них потенціал. Також мені було важливо відкривати нових молодих акторів. В Острові любові ціла серія молодих акторів, які, як мені здається, прекрасно впоралися зі своїм завданням. На жаль, дуже багато з них далі не пішли, тому що час складався не на користь українського кіно і відкриттів українських талантів.

  • Ви вже розповіли, як вам дали зелене світло на проєкт Острів любові. Що мені було цікаво спитати: це, на вашу думку, серіал чи збірка фільмів?

Ні, це не серіал. Кожен фільм — це абсолютно новий сюжет та абсолютно нова стилістика: драма, романтична драма, комедія або фарс. Той же останній фільм Блуд — це абсолютний фарс. Я знайшов форму поєднання, як в арабських казках про Шахерезаду. У цьому випадку це лицарі любові, які десантувалися на острові любові. Таким чином, я міг розказати різні історії, поєднавши це одними й тими ж героями, які проводять цю наскрізну тему кохання.

кадри з фільмів
Фото: кадри з фільмів
  • Який був найскладніший момент під час зйомок?

Найскладнішим моментом були ті хвилини чи години зйомок, коли акторам треба було роздягатися. Скажу чесно, з дівчатами було легше. У чоловіків більше комплексів у таких ситуаціях було. Насправді все так легко йшло, що мені складно пригадати якісь моменти розпачу, коли щось не вдавалося. Напевно, то Господь дав мені такий карт-бланш, що фільм народжувався абсолютно вільно. І ота свобода вписалася в матрицю самого серіалу.

От бачите, знову кажу серіал, бо так легше говорити, аніж 10 фільмів. Скажімо так: український декамерон. Знаєте, на початку 90-х років з’явилася збірка українських новел, які були написані в 19-му та на початку 20-го століть. Новели любовні, еротичні, табуйована колись українська література. І це був поштовх для мене реалізувати цю добірку візуально.

  • На момент зйомок серіалу, в 1994 році, еротичні сцени у світовому кіно були пройденим етапом. Як на той момент були справи в українському кіно та чи було де переймати досвід таких зйомок?

Я думаю, що в таких речах досвід навряд чи можна перейняти.

В моїх попередніх фільмах, до Острову, були фрагменти досить відвертих сцен. В мене було тільки питання, як не повторювати оці фрагменти із фільму в фільм. Кожен фільм має свою еротику і свій смак цієї еротики.

Мені головне було також не пройти межу. Коли я тільки завершив кілька фільмів і на студію приїжджали різні делегації з Франції, Іспанії та Польщі, я їм показував вже завершені фільми. Їм дуже імпонувало, як представлені ці сцени, без зайвого «фарисейства», святенництва. Але вони відмічали, що смак і краса цих сцен дуже високого ґатунку. Наприклад, Блуд я привіз на фестиваль у Польщу і поляки казали мені, що хоча в Польщі вони вміло знімають еротичні сцени, але такого вони ще не бачили. Для мене це був великий комплімент.

кадри з фільмів
Фото: кадри з фільмів
  • Чому ви обрали оптику еротики для цього серіалу?

Я не скажу, що обрав оптику еротики. Можливо, коли кажуть «еротичний серіал», то це вже більше маркетинговий хід. Так, там є елементи еротики. Проте, головними є сюжети, які, я вважаю, є абсолютно унікальними. Я тоді сам для себе відкривав українську літературу, причому з абсолютно іншого боку. Мені хотілося, аби нас не сприймали як шароварну країну, а країну, яка має колосальну культуру та літературну спадщину і вміння описувати тонкі теми. І для цих тем мені треба було цей шарм лишити і в кіно.

  • Який фільм з Острову ваш улюблений?

Дев’ятий, Наречена.

Там дуже щемлива історія. Мені здається, що завдяки молодим акторам вдалося цю щемливість від початку і до кінця лишити. Мені не завжди вдавалося зробити так, щоб фільм закінчився і це відчуття щему чи радості продовжувалося і лишалося, як частина твого сприйняття. Мені здається, що це вищий пілотаж. Наречена це той фільм, який мені вдалося зробити на 100%.

кадри з фільмів
Фото: кадри з фільмів
  • Як ви вибудовували роботу з акторами? Для багатьох це був дебют.

По-перше, мені потрібно було знайти тих акторів, для яких я відчув би, що це саме його роль і що він або вона це зробить абсолютно без напруження і спеціальної гри. Тому мені дуже легко з ними працювалося. Вони довіряли мені, а я довіряв їм. Я не сприймав їх або як початківців, або як акторів з певним багажем. Це була робота-гра, ми грали якусь історію, яку собі задумали й мали її сприймати як гру: щось таке фантастичне, якісь навіювання, здійснення фантазій. Я не пам’ятаю, щоб мені було важко з акторами. Шукав їх не більше двох місяців. У мене терміни не дозволяли розкошувати часом. Так Бог розпорядився, що вони чекали на цей проєкт, чекали на зустріч зі мною, і я з ними.

Олег Бійма за роботою (Фото: особистий архів)
Олег Бійма за роботою / Фото: особистий архів
  • Скільки взагалі зайняло часу виробництво цих 10 фільмів?

Півтора року. Мені, як і в попередніх серіалах, доводилося робити паралельні зйомки. Зранку знімаю фрагменти одного фільму, вдень — другого фільму, а вночі — третього.

  • Фільми настільки різні між собою… наскільки складно було між ними перемикатися?

Неважко було перемикнутися. Колись Богдан Ступка сказав, що він ніколи ще в житті не зустрічав режисера, який може паралельно робити два-три проєкти і все тримати в голові: від костюмів і декорацій до атмосфери. Тоді в мене була унікальна пам’ять.

кадри з фільмів
Фото: кадри з фільмів
  • У 1995 році це був ризикований проєкт, чи відчувалося це тоді?

Я йшов абсолютно на провокацію, на ризик. Я не знав спочатку, що з цього вийде і чи взагалі цей проєкт буде закінчено. Оскільки часи були непевні і в будь-який момент могли закінчити виробництво через відсутність фінансування.

  • Яке Острів любові займає місце у вашій творчості?

Це моя вершина. Я відчував, що після серіалів Пастка і Злочин з багатьма невідомими я маю зробити не крок вперед, а стрибок вперед. Можливо, тому і обрав таку провокаційну тематику.

кадри з фільмів
Фото: кадри з фільмів
  • Була презентація в Будинку кіно перших серій. Як сприйняли глядачі цей серіал?


У Будинку кіно це був просто фурор. На той момент давно в Будинку кіно не було такого ажіотажу в публіки, яка сприйняла ці фільми як свято.

На жаль, деякі чиновники вважали, що показувати фільм, де є еротичні сцени до опівночі, це рано. Хоча можна було подивитися якісь американські чи французькі фільми з більш брутальними сценами, які показували увечері. На жаль, така доля була у цього фільму, що його показували пізно ввечері. Але люди дивилися: дуже багато було рецензій і жодної поганої, на жаль.

  • На жаль?

Так, для цікавості, коли тобі пишуть якусь фігню. Просто, щоб облаяти і щоб не було у режисера відчуття, що він щось таке цікаве зробив.

кадри з фільмів
Фото: кадри з фільмів
  • Як думаєте, можливо, саме через такий час показу цей серіал загубився?

Абсолютно вірно. Він справді загубився. Він мав тоді успіх на першому і єдиному фестивалі українського телебачення Золота Ера, який тоді започаткував Роднянський.

Я очікував, що буде нормальний час, коли будуть показані ці фільми, і що буде адекватна відповідь глядацька. Мені це було важливо, оскільки дуже багато було вкладено в цей фільм: і сил, і здоров’я, і, можливо, певного таланту. Він навіть не у часі загубився, а у часах. Бо час — це таке поняття конкретне. А в часах, це як у космосі. Але я знаю, що він ще повернеться і повернеться інтерес до того, що ми тоді робили. Тоді багато чого цікавого було зроблене, крім Бійми, це фільми, які так і не були оцінені до кінця.

  • Зараз є процес реактуалізації української культури, кіно. Особливо з 90-х, коли російський продукт його просто витіснив. Як ви бачите цю тенденцію?

По-перше, наше відчуття вторинності тільки зараз починає відмирати та, може, зникне зовсім. Але тоді було це відчуття, що фільми роблять тільки в Москві та Петербурзі, а в Україні нічого не відбувається. Ми себе тільки зараз починаємо поважати як українці, які мають колосальну культуру та колосальні історичні та мистецькі зв’язки з минулим.

кадри з фільмів
Фото: кадри з фільмів
  • Що б ви сказали новим глядачам Острову любові?

Я не відчуваю, що за ці майже 30 років ці фільми стали архаїкою. Тож я думаю, що сучасні глядачі знайдуть там своє віддзеркалення.

Авторка: Олександра Калініченко

Редактор: Кіра Гіржева
Показати ще новини
Радіо NV
X