Все придумано до нас. Чому ідеї хороші не самі по собі, а в тандемі з втіленням

28 вересня 2021, 08:24

Ідеї хороші не самі собою, а в тандемі зі втіленням, пише у своїй колонці для НВ засновниця агентства з управління культурними проєктами Port.agency Катя Тейлор.

Те, що вашу ідею скопіюють — це не ризик, це факт — говорить Андрій Федорів на форумі для жінок-підприємців. Підтверджуючи цим і мою думку, яку я розбираю в своїй книзі Мистецтво під ключ. Менеджмент і маркетинг культури про те, що ми надаємо ідеям занадто багато уваги. Адже важлива не тільки ідея, але і її реалізація. Про це часто забувають.

Відео дня

Катя Тейлор

Засновниця агентства Port.agency

Деалі більше людей, які займаються придумуванням, винаходом, або, кажучи народною мовою, — креативом приходять до того, що ідеї хороші не самі собою, а в тандемі зі втіленням. Але чи дійсно час патентів на шалені винаходи минув? І як врешті бути з авторським правом, яке не просто актуальне, а й заново переосмислюється у віртуальному світі з приходом NFT. Чого варті ідеї в сучасному світі?

Головна проблема з ідеями в тому, що на їх втілення потрібно набагато більше ресурсу, ніж здається. Ми боїмося, що хтось вкраде нашу думку, але рідко думаємо про те, як багато зусиль потрібно, щоб хтось про неї дізнався. Це стосується як бізнесу, стартапів, так і окремих авторських творів.

Наприклад, якщо взяти Нову Пошту, ідея якої видається досить простою — переосмислити доставку, зробити якісний сервіс і доступ до логістики зручний з будь-якого села. Це нібито лежить на поверхні. Але чому тоді ніхто не зробив того раніше? Тому що це вимагає часу, зусиль і головне розуміння, як розвивати бізнес. Тобто навичок аж ніяк з ідеєю не пов’язаних.

Якщо подивитися на світ стартапів Кремнієвої долини, вони взагалі поголовно схожі і відрізняються мінімально. Ось тут у нас сервіс для зберігання даних, а тут сервіс для зберігання даних. Різниця — в інтерфейсі. Просто у когось більше віри і старанності, він орієнтується не тільки на ідею, але на ринок і споживача, а хтось ні. Виграє той, хто буде найдовше залишатися на плаву, і не важливо унікальна ця ідея чи ні. Унікальність може бути в деталях, але не обов’язково в самому продукті.

На ринку культури до ідей ставляться занадто серйозно. І це зрозуміло. Тому що переважно продукти культури побудовані на унікальності. Не можна поставити дві однакові вистави, випустити дві дуже схожі музичні композиції в один час. Для багатьох творчих людей генерація ідей і є їхня робота. У той час як авторське право — єдиний папір здатен підтвердити приналежність до твору. У цьому сенсі творчим агентам важливіше захищати авторське право, ніж, скажімо, бізнесу. Але якщо задуматися, то для того, щоб написати картину або пісню, потрібно теж докласти зусиль. Правда, навіть якщо ідея буде геніальною, її втілення може бути невдалим.

А ось територія мистецтва — це взагалі одна велика пісочниця апропріації, де все пов’язано з усім. Художники, письменники і музиканти не просто безсоромно копіюють один одного, а й називають це оммажем, сиквелом або кавером тільки злегка прикрашаючи, додаючи або прибираючи щось, придумане іншим автором. Одне слово, обтісують чужу ідею як мармурову скульптуру і отримують унікальний витвір. Ну майже.

Часто-густо людей зупиняє, що багато вже придумано. Мені подобається думати, що не просто багато, а все вже придумано до нас. Все ХХ століття люди раз у раз генерували і патентували свої ідеї. Це доходило до абсурду. Але абсурд завжди пов’язаний з точкою болю. Тобто до потреб покупця.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Наприклад, у другій половині XIX століття американська винахідниця Маргарет Найт придумала машину, яка формувала паперовий пакет з плоским дном і запатентувала її. Це принесло їй небачену славу як жінці в науці. Але навіть у 1868 році її ідею вкрала і запатентувала інша людина і їй довелося поборотися в суді, щоб відстояти своє право на винахід.

Відтоді населення планети збільшилося в п’ять разів і кожен з восьми мільярдів людей час від часу щось вигадує. Тож я б робила ставку швидше не на тих коней, які придумують, а на тих, які втілюють. Тобто не на спринт, а на марафон.

У перегонах реалізації хороших ідей виживають ті, хто крім генерації може проявляти гнучкість і адаптуватися до ринку, на якому ця ідея проявляється на міцність. Навіть якщо це ринок інтелектуального капіталу та творчих винаходів. Кожен раз, коли вам здається, що хтось уже втілив цю ідею або зробить це незабароом і тому ви не хочете пробувати, знайте, що це так і є, але це не повинно стати для вас перешкодою.

Презентація нової книги засновниці агентства з управління культурними проєктами Port.agency Каті Тейлор Мистецтво під ключ. Менеджмент і маркетинг культури відбудеться 10 жовтня о 18.00 у Kooperativ.

Показати ще новини
Радіо НВ
X