Кінець світу по-європейськи. Рецензія на постапокаліптичну драму Хроніки Веспер

9 жовтня, 10:17
Кадр з фільму Хроніки Веспер (Фото:@Кіноманія Україна)

Кадр з фільму Хроніки Веспер (Фото:@Кіноманія Україна)

В український прокат вийшов фільм Хроніки Веспер — дещо незвичний, по-європейски вишуканий погляд на постапокаліпсис.

Стрічка із невеличким бюджетом у п’ять мільйонів євро створювалась режисерським дуетом литовки Крістіни Буозіте та француза Бруно Сампера цілих шість років.

Валерій Мирний

Кінооглядач НВ

У їх картині змішалися пошуки захоплюючої візуальної айдентики нового світу, що відсилають одночасно до митців Золотої доби нідерландського живопису та сай-фай робіт Девіда Кроненберга (і навіть Аватару Кемерона) із історією у дусі Чарльза Діккенса.

Відео дня

Кадр з фільму Хроніки Веспер (Фото: @Кіноманія Україна)
Кадр з фільму Хроніки Веспер / Фото: @Кіноманія Україна

1. Сюжет

Майбутнє. Рік не важливий, адже після настання кінця світу і краху цивілізації такі дрібниці вже мало кого цікавлять. Людей та подібних до них істот хвилює виживання: пошук їжі, бактерій для підтримки електропостачання, уникання солдатів з цитаделі і пасток, на які перетворилися колись безпечні ліси та поля.

Точкою неповернення для всіх стала спроба подолати екологічну кризу за допомогою новітніх генетичних розробок. Штучно створені мікроорганізми вирвалися з-під контролю, увійшли у взаємодію із природою та утворили нову флору і фауну. Вбивчу, красиву, недосліджену.

@Кіноманія Україна
Фото: @Кіноманія Україна

У цій новій географії намагається орієнтуватися дівчина на ім'я Веспер. В неї складний анамнез: батько прикутий до ліжка і спілкується із донькою через літаючий кібернетичний апарат, мати зникла, недружній дядько керує армією підлітків десь у глибині лісу. Сама Веспер при цьому не впадає у відчай, а досліджує світ навколо. І робить це доволі успішно.

Каталізатором у її «навчанні» стає дивна жінка, чий літаючий апарат падає неподалік від хатинки батька да доньки.

@Кіноманія Україна
Фото: @Кіноманія Україна

2. Виконання

Візуально, а переважний напрямок обговорень фільму Хроніки Веспер стосується саме зовнішнього вигляду стрічки, робота Крістіни Буозіте та Бруно Сампера відсилає до Екзистенції і Злочинів майбутнього Кроненберга. Люмінесценція та морфологія флори та фауни, що вийшла з-під контролю, трішечки нагадує світ Пандори з Аватару Джеймса Кемерона, пропущений через фільтр чи то Солярису Тарковського, чи то найпохмуріших картин Рембрандта Ван Рейна.

@Кіноманія Україна
Фото: @Кіноманія Україна

Звичайно всі ці помпезні порівняння треба сприймати через призму обмежень бюджету та все ж таки іншості талантів авторів. В фільмі Хроніки Веспер є елементи бодігорору, але немає глибини та радикалізму Кроненберга. Є тут і вдала спроба побудувати новий світ, але немає розмаху 200-мільйонного Аватару.

При цьому історія тут чіпляє, затягує та частково рухається саме завдяки картинці. Це не вада фільму, а метод режисерів. І якщо зробити декілька знижок на ті самі обмеження бюджету, відкрити серце Хронікам Веспер, то стрічка віддячить.

@Кіноманія Україна
Фото: @Кіноманія Україна

У фільмі круті костюми та декорації, непогано намальовані чи то рослини, чи то тварини нової реальності. Це взагалі дуже деталізований світ. Левову частину бажання його дослідити створює інтригуючий сплав техніки та біоти: наприклад, левітуючий робот Веспер, що зроблений із якихось напівживих матеріалів, і здатен транслювати свідомість її батька у реальному часі, чи біогенератор на фермі її злого дядька.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Майбутнє тут мутантне, напівреалістичне, напівілюзорне. Ніби дивишся важкий, але цікавий сон. В той же час дійство у фільмі обмежене трьома-чотирьома локаціями: цей світ хоч і деталізований, але ми бачимо лише його невеличку частину.

@Кіноманія Україна
Фото: @Кіноманія Україна

Адже дивимось ми на нього очима Веспер, чиє існування територіально все ж таки лімітоване. І з цього сюжетного боку Хроніки Веспер — це історія дорослішання. За масштабами не така потужна як, наприклад, Олівер Твіст Діккенса, але вона мимоволі відсилає саме до нього. Тут є знедолена дитина, майже сирота, яка намагається навігувати у світі дорослих. Десь далеко-далеко існує світ привілейованих: добровільно відмежовані від світу цитаделі, населені багатіями-аристократами. Є і місцевий аналог Фейгіна — недоброго, егоїстичного чоловіка середніх років із армією рабів-дітей.

Стосунки Веспер із дядьком нагадують стосунки цього «збирача краденого» із Олівером Твістом: дорослий намагається використати дитину, дитина намагається здобути бажане і не попастися при цьому.

Веспер взагалі транслює дух підлітків Діккенса: дух незламності, бажання дослідити світ навколо і знайти в ньому місце. Вона — промінь надії, що виблискує у фіналі стрічки Буозіте та Сампер.

@Кіноманія Україна
Фото: @Кіноманія Україна

Хроніки Веспер — вердикт НВ

7/10

Неможна сказати, що фільм Хроніки Веспер для всіх. Важко назвати цей варіант постапокаліпсису й дуже масштабним. Це все ж таки кінець світу по-європейски: декадентська краса, розгублені люди, практичність поєднана із елегантністю.

Але ця незвична фактура і робить стрічку цікавою. Де ще можна побачити Середньовіччя, що настало в умовно XXII столітті? Тільки у кіно.


Хроніки Веспер

2022 год

Франція, Бельгія, Литва

Режиссер — Крістіна Буозіте, Бруно Сампер

У ролях: Раффіелла Чепмен, Едді Марсан, Розі МакЕвен, Річард Брейк, Едмунд Дін та інші.

Показати ще новини
Радіо НВ
X