Ставка на провину. Рецензія на кримінальну драму з Оскаром Айзеком Холодний розрахунок

30 вересня 2021, 11:44

В український прокат вийшов фільм Холодний розрахунок — нова робота прославленого кінематографіста Пола Шрейдера.

Валерій Мирний

кінооглядач НВ

Він починав з написання сценаріїв у 70-х і прославився завдяки співпраці з Мартіном Скорсезе. Зокрема, Шрейдер був сценаристом фільму Таксист, за який Скорсезе отримав золото в Каннах.

Відео дня

Не всидівши виключно в кріслі письменника, Шрейдер приміряв на себе режисерське, знявши за свою довгу кар'єру велику кількість картин. Від чудових (Чуйний сон, Місіма: життя в чотирьох розділах, Американський жиголо) до не надто хороших робіт. Але в останні роки легендарний автор переживає творчий підйом: слідом за дивовижною екзистенціальною драмою Перша реформаторська він зняв не менш дивовижну екзистенціальну драму Холодний розрахунок.

1. Сюжет

Чоловік з непроникним обличчям на ім'я Вільям Телль колесить по США з казино в казино, з міста в місто. Грає, виграє. Не дуже багато, щоб залишатися поза пильних радарів круп'є й охорони: справа в тому, що Вільям вміє рахувати карти. І робить це настільки добре, що майже завжди може виграти більше, але стримує себе заради безперервності процесу.

Приїхавши в один з центрів американської ігрової індустрії, Телль зустрічає хлопця на ім'я Керк - підлітка, травмованого своїм психічно нестабільним батьком - колишнім військовим, який не витримав вантажу провини. Совість гризе і Вільяма Телла, який колись служив разом з батьком Керка. Він вирішує допомогти хлопцю грошима і порадою. Для чого зв'язується зі своєю давньою знайомою Ла Ліндою - хедхантеркою талановитих картярів, і вперше в своїй ігровій кар'єрі підвищує ставки.

Ночами ж Вільяму сняться кошмари про минуле.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

2. Сценарій, драматургія

Ім'я Вільям Телль режисер дав своєму героєві не просто так. Шрейдер, будучи начитаним інтелектуалом, прекрасно знайомий з п'єсою Шиллера Вільгельм Телль - історією про національного героя Швейцарії, стрілка, який збив арбалетною стрілою яблуко з голови свого сина і заарештованого за те, що друга стріла була уготована для злого намісника. Телль у Шиллера сприймався як борець за права і свободи швейцарців.

Шрейдер переносить масштаб дії свого фільму з просторів країни в простори людської душі. Точніше душі американського чоловіка. Там же ця битва велася і в інших видатних роботах автора: тому ж Таксисті 1976 року, Першій реформаторській 2017-го і не тільки.

Взагалі про Шрейдера важливо розуміти, що Скорсезе своєю вишуканою режисурою його сценарії наскільки можливо згладжував, робив екзистенційні послання сценариста максимально кінематографічнішими, красиво засвоюваними. Коли Шрейдер сам береться за режисуру своїх історій - результат б'є по голові набагато сильніше.

Його фільми теж гарні: моменти з польотами в Першій реформаторській, кадри в Розрахунку, що нагадують фотографії Вільяма Егглстона, але при цьому більш правдиві чи що. Дивляться тобі прямо в очі, без збентеження і вивертів.

Немиготливим, бездонним поглядом дивиться на світ і герой Оскара Айзека - охоплений почуттям провини Вільям Телль. Він завис в сутінковому світі. Він не розуміє, як міг коїти таке (не буде спойлером сказати, що Телль, будучи військовим, катував людей у в'язниці Абу-Грейб). Відбувши термін, чоловік все ж не зміг себе пробачити і продовжив карати безглуздим, беземоційним, стерильним існуванням.

Показовими тут є моменти з простирадлами і готельними номерами: Телль щоночі укутує всі предмети обстановки в сіру тканину, немов повертаючи себе до в'язниці з її мінімалізмом і сірими стінами. І світ казино тут служить чудовим фоном для його стану: одна справа приїхати до Вегаса, повеселитися і виїхати, але в світі ось таких людей-лічильників, для яких карти це повноцінний робочий день, казино - ніби офіс для менеджера середньої ланки. Одноманітність, нудьга, ритуали, рутина. Тюрма.

У цьому ключі насмішкою виглядає один з конкурентів Телла по картковій справі - виряджений як клоун американець українського походження, який незбагненним чином виграє кожен турнір. Ось це і є стереотипний Вегас, який начебто дражнить Телла.

Легенда про Вільгельма Телля своєрідно відгукується і у взаєминах героя Айзека з героєм Тая Шерідана - підлітком, чий батько загинув під вантажем зробленого в Абу-Грейб. У шрейдерівського Телла прокидаються батьківські почуття до хлопця, і він вирішується виринути зі своєї рутини і комусь допомогти. В кінці цю сюжетну лінію режисер використовує по-своєму: він одночасно повідомляє нам про людину щось страшне (пітьму ми не підбираємо на шляху, не вчимося її правилами, вона живе в нас спочатку) і дає своєму головному герою можливість спокутувати провину перед самим собою. Через кров і розуміння своєї природи.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

3. Картинка і актори

Фільм Холодний розрахунок - це, як то кажуть, слоубернер. Монотонність дії, лаконічність просторів, довгі плани тут чудово римуються з внутрішнім світом головного героя. Катарсис у фільмі є, але теж спокійний і лаконічний: просто з'являється надія на те, що Вільям Телл заживе повноцінним життям.

Іноді з простоти реальності Телла відчиняються двері в пекло. У своїх снах він повертається в Абу-Грейб: Шрейдер і його частий оператор Олександр Дюнан вирішують ці сцени дуже демонстративно. Натуралістичністю обстановки і оглядом камери в 360 градусів (немов потрібні VR окуляри). Пекло у фільмі Холодний розрахунок - це місце, де люди, і воно проливається на глядача з екрану, намагається обійняти і притиснути до себе.

Для Оскара Айзека Холодний розрахунок друга за силою роль після Всередині Л'юіна Девіса в насиченій хорошими фільмами кар'єрі. Його Вільям Телл - чоловік з непроникним обличчям і не кліпаючими очима. Той, від кого не чекаєш емоцій. Але в рідкісні моменти, коли ці емоції з'являються, Айзек дає їм прорватися в спотворений, незвичний спосіб. Неначе вчиться міміці заново.

У ці моменти він не тільки вчиться міміці заново, але і вчиться жити заново, з'являючись зі своєї деприваційної камери.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Холодний розрахунок - вердикт НВ

8/10

Якщо порівнювати фільм з минулою роботою режисера Перша реформаторська, то тут Шрейдер не так сильно перебільшує. Там були екоактивісти, екотерористи,  священик, який п'є, криза віри. З іншого боку, тут людина і її море провини, а також роздуми про темряву, що живе в нас: набір теж серйозний.

Проте Шрейдер дуже вміло проводить нас цим шляхом, немов Вергілій, показуючи то пекло, то чистилище, то промінь світла в темряві.


Холодний розрахунок

The Card Counter

2021 рік

США

Режисер - Пол Шрейдер

У головних ролях: Оскар Айзек, Тай Шерідан, Оскар Айзек, Тіффані Хаддіш, Віллем Дефо та інші.

Показати ще новини
Радіо НВ
X