Метафорична різанина. Рецензія на слешер Хелловін. Кінець

15 жовтня, 18:23
Кадр із фільму Хелловін. Кінець (Фото:kinoafisha.ua)

Кадр із фільму Хелловін. Кінець (Фото:kinoafisha.ua)

В український прокат вийшов фільм Хелловін. Кінець — фінальна частина новітньої трилогії про боротьбу провінційної американки на ім'я Лорі Строд та її споконвічного ворога, серійного вбивці Майкла Маєрса.

Створені режисером-хамелеоном Девідом Ґордоном Ґріном (Ананасовий експрес), коміком Денні Макбрайдом та благословенні самим Джоном Карпентером ці фільми — найкраще, що трапилося із франшизою Хелловін за останні 40 років. Навіть враховуючи слабкість сценарію попередньої частини Хелловін убиває 2021 року, авторам все одно вдалося перекласти грубу, невитончену, дієву естетику оригінального фільму 1978 року на сучасну кіномову. Турботливо принести старе зло у XXI століття і спровокувати дискусію про значення та місце історії Лорі та Майкла у соціокультурному полі. І картиною Хелловін. Кінець все ж таки достойно її завершити.

Відео дня

1. Сюжет

2019 рік. Містечко Хеддонфілд. Хлопцю, на ім'я Корі - підлітку із мріями про кар'єру інженера — видається нагода підзаробити. Його наймають нянькою до неприємного малого у вечір Хелловіна. Батьки малого їдуть святкувати, хлопці сідають дивитися Щось Карпентера, а потім відбувається трагічний інцидент в результаті якого Корі отримує психологічну травму і стає у рідному місті суб'єктом цькування. 2022 рік. Цькування Корі продовжується. Проте хлопець намагається жити далі: працює в автомайстерні свого батька, знайомиться з онукою Лорі Строд Еллісон, закохується у неї. Намагається жити далі й сама Лорі. Жінка зробила більш конвенційну зачіску, почала фліртувати зі своїм давнім знайомим по подіях 1978 року заступником шерифа Френком, дописує мемуари.

Але щось заважає їм всім зробити повний вдих да видих. І це не тільки ПТСР після подій минулого фільму, коли все місто збожеволіло. Зло досі у Хеддонфілді. Майкл Маєрс досі десь поруч. Причаївся, зализує рани, чекає чи то слушної нагоди, чи то вірного помічника. В будь-якому випадку поки його не буде знищено не буде спокою й містянам. Лорі це розуміє. Саме через цей незакритий гештальт вона не може написати достойний фінал у своїй книзі. Адже його треба не придумати, його спочатку треба пережити.

2. Виконання

У США фільм Хелловін. Кінець зацькували так само як і попередню частину — Хелловін убиває. Але якщо у випадку картини 2021 року випуску критика була справедлива, то з фіналом трилогії все не так просто. Його як мінімум можна назвати сміливим.

Взагалі вся ця історія із прямим продовженням класичного слешера Джона Карпентера 1978 року інтригувала із самого початку. Затіяли її талановиті й дещо неочікувані фанати: якщо ім'я відомого продюсера горорів Джейсона Блума не викликає здивування, то, наприклад, коміка Денні Макбрайда (Праведні Джемстоуни) — викликає.

Стартували вони із правильної ноти: пішли до маестро жахів Карпентера, запітчили йому ідею й отримали благословення (а характер у старого непростий). І перший фільм їхньої трилогії дійсно справив враження. Хелловін 2018 року позначив напрямок, у якому ця трилогія буде існувати. Якщо коротко, то це повага до лаконічної, але гострої як ніж естетики першоджерела із невеличкими сучасними акцентами. Просто й ефективно.

У першому фільмі нам показали як три покоління жінок борються зі своїм сімейним прокляттям — маніяком чоловічої статі у масці й з ножем у руці. Акцент зрозумілий. У другій частині естетика не змінилась — це була та сама винахідлива масова різанина — але автори вирішили змінити канон: Лорі тепер не молодша сестра Майкла Маєрса як було викрито у фільмі Хелловін 2 1981 року, а просто дівчина, яка трапилася йому на дорозі і яку він на відміну від всіх інших не зміг вбити.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

bloody-disgusting.com
Фото: bloody-disgusting.com

Сюжетний хід який має право на життя, адже ставки тут підвищуються: перед нами вже не сімейні розбирання, а метафорична боротьба абсолютного зла із випадковою героїнею, яка, хоча цього й не просила, але отримала величезний хрест за спину і тепер несе його крізь покоління. Право на існування цей хід має, адже по центру Хелловіна завжди стояло велике питання: «Хто такий Майкл Маєрс?».

Версія про його родинні зв’язки із головним протагоністом серії Лорі Строд скоріше відволікає, а не дає повний спектр відповіді. Плюс — вона явно навіяна подібним ходом (про сімейні узи Люка Скайвокера і Дарта Вейдера) у «Зоряних війнах: Імперія завдає удару у відповідь», що вийшли у 1980-му.

Без цього споріднення все стає простіше: Майкл то є зло, персоналізація нашого потягу до вбивства. Але реалізація цього ходу у фільмі Хелловін убиває була нудна, хаотична, з режисерської точки зору провальна.

Тому й завдання, що стояли перед фільмом Хелловін. Кінець були доволі складними: вивести цю історію із крутого піке і продовжити ту величезну метафору про абсолютне зло. І треба сказати, що автори впорались. У своєму стилі, але все ж таки.

Розуміючи, що все йде до фіналу, вони дистанціювалися від Маєрса (який з’являється ближче до середини) і почали фільм з його тіні, з історії Корі - м’якого, вразливого, тихого хлопця, що ненароком зіштовхнувся із вбивством і став вигнанцем. Щоб доповнити портрет потенційного спадкоємця Маєрса автори наділили Корі гіпертурботливою мамою та морально слабким батьком. Існуючи в умовах, коли всі на тебе вказують пальцем і кричать «психопат», хлопець ставить під сумнів свою ідентичність і тягнеться за ножем.

Центральна думка фільму Хелловін. Кінець не нова, але вічна: зло не уособлюється раз і назавжди в одній людині, це сила яка постійно шукає слабкість, щоб поглинути її, заповнити людину як сосуд. Простіше кажучи фінал цієї трилогії про естафету зла; що логічно і з точки зору потенційного продовження.

А ще про виснаження від боротьби із ним. Не дарма Лорі зробила зачіску і сіла за мемуари. Вона втомилась і хоче поставити у цьому розділі свого життя довжиною у сорок років крапку. Але не може: труп Маєрса так і не знайшли, зло десь поряд. І воно знову знайшло шлях до її родини, адже онука Строд Еллісон закохалася у Корі й хоче поїхати з Хеддонфілду із ним, залишивши позаду згарище.

fearhq.com/movies/halloween-ends
Фото: fearhq.com/movies/halloween-ends

Боротьба у фільмі Хелловін. Кінець йде за душі молоді. І поки вона не закінчиться Хеддонфілд їх не відпустить, адже це містечко — то поле цієї битви. На кшталт Деррі з кінгівського «Воно». Зло тут так само сидить у каналізації й чекає на свого амбасадора. Воно так само висмоктало мрії з людей, що живуть наверху у Хеддонфілді: хтось образився на весь світ, хтось став байдужим, хтось агресивним. І поки його не знищити діла не буде. Тому Лорі хоч й втомилася, але пароль від сейфа з пістолетом не забула.

Неозброєним оком помітно, що у фільмі Хелловін. Кінець метафора сидить метафорі. І це звичайно відображається на сюжеті, який розвивається відштовхуючись не від логіки, а від вигідного авторам випадку. З іншого боку, якщо в тебе є менше ніж дві години екранного часу і купа сюжетних ліній, інакше діяти складно. Тим паче і режисер Девід Ґордон Ґрін, і співавтор сценарію Макбрайд люди у своїй творчості доволі прямолінійні. Вони мають сміливість заходити у незвідані землі, але діють нехитро і невитончено.

7/10 — вердикт НВ

Проте, завершити Хелловін на ноті такого собі соціального горору — хід цікавий і на життя він заслуговує. Адже оригінальний фільм Джона Карпентера штука ефектна, але абстрактна. По суті це просто кусок дуже якісної жанрової глини, з якої нащадки можуть зліпити будь-що. Ґрін та компанія вибрали такий шлях. На питання «що змушує монстра вийти з тіні?» вони дали відповідь «люди», залишивши при цьому нам вибір і силу із цим монстром впоратися.

Хелловін. Кінець

2022 год

США

Режисер — Девід Ґордон Ґрін

У ролях: Джеймі Лі Кертіс, Кайл Річардс, Енді Метічак, Вілл Паттон, Нік Касл та інші.

Показати ще новини
Радіо НВ
X