Яппі в Англії. Рецензія на фільм з Джудом Лоу Гніздо

18 жовтня 2020, 10:15

В український прокат вийшов фільм Гніздо — психологічний трилер про сім'ю, що зважилася переїхати з рейганівських США в тетчерівську Англію.

Батька грає Джуд Лоу, і для нього картина режисера Шона Дуркіна ще один трофей в скарбничку не просто красивих, але і глибоких проектів. Мати — Керрі Кун, і для неї фільм Гніздо ще одна віха на шляху до успіху.

Відео дня

Для канадця Дуркіна ж Гніздо друге в кар'єрі серйозне занурення в конфлікти, що відбуваються в головах у людей. І які сильно впливають на їхні взаємини з оточуючими.

1. Сюжет

НВ
Фото: НВ

80-і. Гарний будинок десь в Америці, що натякає на багатство своїх власників. Можливо, в передмісті Нью-Йорка. Чоловік на ім'я Рорі О’Хара приносить своїй дружині каву в ліжко: ритуал, якого він дотримується завжди, незалежно від фази, в якій знаходяться їхні відносини. Потім робить важливий телефонний дзвінок в Лондон, як пізніше з’ясується, своєму колишньому начальнику з проханням взяти його назад на роботу.

Справа в тому, що у Рорі не надто складаються справи в США. Він відчуває, що повернувшись додому в Англію, зможе заробляти більше. Дружині, Еллісон, Рорі каже, що його покликали назад в Лондон (маленька брехня — передвісниця майбутньої катастрофи) і незважаючи на її протести приймає одноосібне рішення перевезти їх разом з дітьми (дочка-підліток і молодший син) на свою історичну батьківщину.

Там Рорі купує старовинний особняк і ніби людина з родоводом намагається організувати багате й безтурботне життя для себе і своїх домочадців. Тільки крига, по якій він ходить, з кожним днем стає все тоншою.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

2. Сценарій і драматургія

Уже відкриваючий кадр тут не просто натякає на майбутню напругу, а буквально кричить про це. У ньому навіть миготить тінь якоїсь чортівні, немов дивишся фільм про одержимість демонами. Тільки Гніздо не про одержимість демонами, а про руйнівну одержимість успіхом.

Час дії у фільмі вибрано неспроста: 80-і, рейганоміка, стимулювання попиту, жадібність, про це багато в чому Волл-Стріт Олівера Стоуна. І персонажа на ім'я Рорі О’Хара, таким чином, можна поділити на дві складові: він одночасно герой Чарлі Шина з фільму Стоуна, який не знає, коли зупинитися, і виходець з родини бідняків з травмуючим дитинством — збірний образ героїв кухонних драм Великої Британії - хлопців з соціальних низів, які всіма силами намагаються пробитися нагору.

Затиснутий в лещатах жебрака минулого й ілюзії швидких великих грошей, Рорі нагадує не людину навіть, а білку в колесі. У нього одна мета, сформована обставинами.

Його дружина і діти виглядають заручниками ситуації. Еллісон вольова, часто напружена американка з вічною сигаретою в руці й незакритим гештальтом щодо матері. Дружина Рорі явно могла б домогтися більшого, але була привчена з дитинства слідувати, а не вести. Віддушиною для Еллісон стає її захоплення кіньми: в США вона викладала уроки верхової їзди.

Діти ж страждають кожен по-своєму: старша Саманта з жахом дивиться на поведінку матері й бунтує як може, молодший Бенджамін пісяє в ліжко.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Причому на початку і в середині фільму вся ця дисфункціональність якимось чином примудряється не тільки співіснувати, але і створювати видимість ідеалу. І стрічка Дуркіна чудесним чином фіксує, немов у сповільненій зйомці, падіння ширми, вуалі, яка приховує розпад окремо взятого соціального осередку.

Однак, незважаючи на осінній, траурний навіть настрій, Гніздо не ставить хрест на своїх героях. Існування в умовах неоконсерватизму Рейгана і Тетчер всього лише контекст, бекграунд, і для автора тут важливі в першу чергу персонажі. І Дуркін показує, що вони загалом і в цілому не погані люди. Вони просто заручники епохи, які як і всі ми намагаються виживати.

Фінальна сцена з першим сніданком після особистих поразок кожного з сімейства О’Хара стає повільним видихом після глибокого панічного вдиху. А пляшка Пепсі на столі — натяком на щось хороше в їхньому спільному чи ні майбутньому.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

3. Актори і картинка

Гніздо — фільм маленький, але такий, що знає собі ціну. Це відчувається в команді: угорський оператор Матьяш Ердей (оскароносний Син Саула, Джеймс Уайт) вміє змусити глядача нервувати за допомогою оригінального і красивого ракурсу, знає як невідступно слідувати за своїми героями і як оточити їх потрібними речами.

Музику написав земляк режисера канадець Річард Рід Перрі - один з найталановитіших учасників, на секундочку, Arcade Fire. Його тривожні, джазові мотиви розбавляє британська класика 80-х: The Cure, New Order тощо.

Джуд Лоу і Керрі Кун не те щоб скоїли акторські подвиги, цього й не було потрібно. Просто обидва без театрального перегравання, абсолютно правдоподібно показали ту саму ширму та її апокаліптичне падіння. А ще обом несказанно йдуть ретро інтер'єри і зернистий ефект плівки.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму


Гніздо — вердикт НВ

8/10

У підсумку перед нами невелика кіноперлина, яку краще все-таки подивитися на великому екрані: аж надто красиво і старанно вона зроблена. При цьому Гніздо — стрічка не розважальна в широкому розумінні цього слова. Вона занурюється в непрості теми і робить це хоч і елегантно, але сміливо і прямо до самого дна.


Гніздо

The Nest

2020 рік

Велика Британія

Режисер — Шон Дуркін

У головних ролях: Джуд Лоу, Керрі Кун, Чарлі Шотвелл, Уна Рош, Таня Аллен, Енн Рейд, Майкл Калкін та інші.

Показати ще новини
Радіо НВ
X