Клоун за викликом. Рецензія на фільм Джокер з Хоакіном Феніксом

6 жовтня 2019, 10:13

В український прокат вийшов фільм Джокер — передісторія заклятого ворога Бетмена, подана в формі безвихідного психологічного трилера про ментально нестабільного одинака в злому й безликому натовпі.

НВ
Фото: НВ

Режисером картини став, і це досить несподівано, автор трилогії Похмілля у Вегасі Тодд Філліпс. Його фільм вже заробив Золотого лева Венеціанського кінофестивалю, захоплені відгуки від одних глядачів і стримані від інших і навіть невеликий скандал в США, пов’язаний з уявною провокативністю сюжету стрічки.

Відео дня

Все це лише заважає тверезо оцінити те, що в підсумку вийшло у Філліпса і його головного актора — Хоакіна Фенікса.

1. Сюжет

Готем-Сіті. Судячи з Проколу Де Пальми, що йде в прокаті, на дворі 1981-й. Молодий чоловік на ім'я Артур Флек мріє про успішну кар'єру стенд-ап коміка, але поки що підробляє клоуном за викликом: працює на вулицях, в лікарнях і так далі. Живе Флек зі старою мамою в убогій квартирі, що займає місце в настільки ж убогому будинку.

Все це відбувається на тлі глибокої економічної та головне соціальної кризи, яка не перший рік розгортається в місті. Для Артура ж, на якого і так в місцевому психіатричному закладі заведена добряча папка особової справи, невдачі на роботі (він оглушливо не смішний) і грубість перехожих стають чимось на зразок тригера уповільненої дії: хлопець потихеньку закипає.

Кадр з фільму Джокер
Фото: Кадр з фільму Джокер

2. Сценарій і драматургія

Артур Флек і грубі готемці, а також Артур Флек і провалена кар'єра стенд-апера — тільки частина пригод головного персонажа. Фільм триває дві години і зрозуміло, що режисер і за сумісництвом співавтор сценарію Філліпс наповнює його кількома сюжетними стежками, що ведуть до кривавого фіналу.

Час тут приділено відносинам Флека з матір'ю, з минулим, з Томасом Вейном (татом Бетмена), який в новому прочитанні стає звичайним багатим жлобом, з красивою сусідкою, з кимось на кшталт нудного психолога, зрештою з ведучим популярної вечірньої телепередачі, в якому Флек бачить умовного батька і так далі й тому подібне.

Всі ці рухи пензлем, які мають написати лякаючий і поламаний портрет Джокера, змішуються у режисера в красиву зелено-коричнево-сіру в’язку пляму, в якій немає розвитку, тільки статичне самозамилування.

Кадр з фільму Джокер
Фото: Кадр з фільму Джокер

Витягни з рівняння Хоакіна Фенікса і його вражаючий сольний вихід (до якого є питання і про який трохи пізніше) — і залишиться плаский сценарій. З одного боку — начисто позбавлений емоційних піків один нібито катарсис в кінці) і з іншого — провалює важливу задачу — підвести глядача до цього катарсису.

Творці Джокера позиціонували свою стрічку, як історію, що стоїть окремо від недавніх фільмів. Тобто Філліпс претендує тут не на захід у жанр кінокоміксу, а на звання автора, на висловлювання, на серйозність. Золото Венеції йому на допомогу.

Залишивши осторонь думки про хитрий і нескінченно лицемірний студійний розрахунок, що стоїть за всіма цими амбіціями (Warner Bros. вартістю 73 млрд доларів знімає фільм про бунт жебраків проти капіталістів), справедливо буде сказати, що новий Джокер, звичайно, не є кінокоміксом, але і як авторське кіно за типом Таксиста або Короля комедії Скорсезе, у якого Філліпс вкрав, м’яко кажучи, все, він теж не відбувся.

Кадр з фільму Джокер
Фото: Кадр з фільму Джокер

Красти не гріх, якщо режисер, додавши щось від себе, видає щось нове. Нехай навіть трохи нове. Як Тарантіно. Філліпс не просто не може дати Скорсезе; прізвища цих двох режисерів в одному реченні виглядають дико. Це два різні всесвіти з двома різними наборами фізичних законів.

Другий ніколи, навіть на шкоду собі, не махлював. Перший шахраює, не червоніючи. У Джокера є дурні моменти: відкриті двері в квартиру миловидної сусідки Флека злиденному будинку, бандитського району — ага), низький паркан, через який можна перестрибнути в маєток мільярдерів Вейнів (ну звісно), відсутність елементарної охорони на популярному шоу (угу).

Єдиною лазівкою для фільму Джокер залишається краса. Вона тут вражає, але через фейкову природу ефект від неї не довгий.

Кадр з фільму Джокер
Фото: Кадр з фільму Джокер

3. Актори і картинка

Якщо спробувати уявити собі фільм Джокер у вигляді сценки, то буде так: всі залучені в знімальний процес поплескують один одного по плечу і радіють результату своєї роботи ще до виходу стрічки в прокат. І так дві години.

Все тут — суцільне самозамилування одних і в той же час гра м’язами великої, практично столітньої голлівудської студії. Милування актором Феніксом, милування роботою художника-постановника, милування саундтреком ісландки Хільдур Гуднадоуттір, яка частково врятувала режисера Філліпса, підсвітивши його анемічний сценарій своєю тривожною музикою, милування операторською роботою Лоуренса Шера.

Заклинання закоханості можна легко розвіяти прикладами. Фенікс — актор дивовижний, він здатний поєднувати тілесність з драматичною глибиною і Золотий лев по-хорошому треба було давати йому (якщо розглядати сумний розклад з присудженням Джокеру настільки серйозних призів). Але поламаних персонажів він грає все своє життя і, бачить бог, в недавній картині Тебе ніколи тут не було актор це зробив якось чесніше. Він там менше дивився у дзеркало.

Кадр з фільму Джокер
Фото: Кадр з фільму Джокер

Музика не повинна служити милицею для невмілого режисера. Тут є цілі сцени, вимкни звук під час перегляду яких, і вони проваляться в цілковите невміння знімати трилери. У Таксисті між композитором Бернардом Херрманном і режисером Мартіном Скорсезе встановилися дещо інші професійні відносини. Більш рівноправні.

Обрана палітра кольорів, декорації не ріжуть око, але без драматичного наповнення швидко набридають. І головне — вони не створюють відчуття реалістичності, як в тому ж Таксисті. Зрозуміло, що Готем-Сіті тут — це Нью-Йорк періода свого занепаду. Так ось Філліпс і компанія побудували декорації, але не наповнили їх достовірністю.

Кадр з фільму Джокер
Фото: Кадр з фільму Джокер

Джокер — вердикт НВ

5/10

Легка паніка, що піднялася в США з приводу виходу фільму Філліпса в прокат: мовляв картина спровокує ідіотів на стрілянину в кінотеатрах, цілком можливо піднята маркетинговим відділом самих Warner Bros. По-перше, причина таких інцидентів не в фільмах, а в людожерському збройному законодавстві країни (улюблений серед корпорацій метод підміни причини і наслідків в дії).

А, по-друге, романтизація Джокера в Джокері має скороминучий ефект. Неможливо довгий час ходити під враженням від фейка. Максимум до наступного походу в кінотеатр.


Джокер

Joker

2019 рік

США

Режисер — Тодд Філліпс

У головних ролях: Хоакін Фенікс, Роберт Де Ніро, Зазі Бітц, Френсіс Конрой, Бретт Каллен, Гленн Флешлер та інші.

Показати ще новини
Радіо НВ
X