Дорогий і важкий балет. Організатори The Great Gatsby Ballet - про те, як зробити успішний проект, якщо ти - українець

15 березня 2017, 08:00
Тури The Great Gatsby Ballet коштують організаторам 2 тис. євро добових, без урахування перевезення, проживання та гонорарів артистам, розповідає продюсер проекту Олександр Польовий

31 березня у Києві знову покажуть балет Великий Гетсбі – постановку, яка вже встигла підкорити Європу і зібрати кілька аншлагів. Great Gatsby – хореографічне шоу, що поєднує в собі всі сильні сторони паралельно існуючих видів мистецтва: класичний балет, сучасний танець і кінематограф. І це – справжній прецедент для України, адже до створення The Great Gatsby Ballet доклала руку і українська команда. Як вдалося досягти такої популярності в Україні та за кордоном, наскільки популярний сьогодні балет і чи правда, що мистецтво здатне перемогти всі війни, в інтерв'ю НВ розповідає продюсер проекту Олександр Польовий.

Відео дня

- Проект фінансується власним коштом організаторів, чи є спонсори?

- Фінансування проекту відбувається за рахунок власних коштів і коштів, отриманих від продажу квитків. На жаль, часи, коли підтримувати культурні заходи і мистецтво як таке було престижно, давно пройшли.

У Києві, Харкові та Дніпрі – містах українського туру, який запланований на кінець березня-початок квітня 2017 року, організаційні і фінансові питання на нашій відповідальності. В Одесі у The Great Gatsby Ballet є місцевий сильний партнер.

Якщо говорити про європейський тур – у кожній країні ми працювали з локальними партнерами-промоутерами, які координували роботу на місцях, але за нашої активної участі та контролю. У будь-якому разі, всі ризики були на нас – оскільки на той момент The Great Gatsby Ballet був молодим, новим проектом, який не встиг себе зарекомендувати, а промоутери звикли вкладати в перевірені роками постановки. Парадокс: з одного боку, аудиторія прагне чогось нового і свіжого, з іншого – найчастіше віддає перевагу перевіреним роками консервативним постановкам. У незнайомій країні життєво необхідний місцевий партнер, який допоможе відчути місцеву аудиторію, її інтереси і преференції, те, чим вона «дихає».

У Женеві завдяки місцевому партнеру нам вдалося залучити більше десяти місцевих спонсорів – марки дорогих прикрас, годинників, банки. У Швейцарії своя специфіка – там необхідно було організувати pre-party та after-party, свого роду світський прийом. За нашими підрахунками, суми, отримані від спонсорів, покрили 30% витрат на організацію і проведення вистави. У Відні, Франкфурті, Берліні, Гамбурзі, Мінську та Вільнюсі спонсорів не було.

The Great Gatsby Ballet – дорогий і важкий проект. В турі одночасно перебуває 34 людини, декорації, технічне обладнання, тобто світло і звук. І кожен день такого туру коштує грошей. Якщо говорити про Гетсбі, то в середньому це 2000 євро на день тільки добових. А є ще ціна перевезення, проживання, гонорари артистів. Тому кожен такий день – на вагу золота. В місті проведення вистави необхідно орендувати майданчик, додаткове технічне обладнання, запустити рекламну кампанію. Залежно від країни ці витрати дуже варіативні.

- Скільки країн вже об'їздили? Де бували найчастіше?

- Наша вистава була представлена в 15 містах Східної та Західної Європи, в десяти країнах. Найчастіше виходить бувати вдома, в Києві, і це найприємніше. Майбутній спектакль в українській столиці буде щасливим, сьомим за рахунком.

Кожен ринок вимагає особливого індивідуального підходу, особливо щодо PR та маркетингової стратегії. У якихось країнах аудиторії ближче класичний балет, в якихось – contemporary dance, у якихось – шоу-постановки. Але The Great Gatsby Ballet створювався як проект-багатогранник, де кожен глядач зможе знайти для себе щось близьке по духу.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Наприклад, минулої осені спектакль був показаний в Німеччині: в Гамбурзі, Берліні і Франкфурті. Там важливо було розуміти, що цільова аудиторія вистави – як слов'янська, так і місцева, німецькомовна. Для слов'янської аудиторії ключовим фактором були імена Костянтина Меладзе і Дениса Матвієнка, який асоціюється у них з Маріїнським театром. Місцевій аудиторії відомий Дуайт Роден і Російські сезони Дягілєва. Тому рекламні кампанії були побудовані абсолютно по-різному.

- Чи багато зараз існує шоу подібного рівня, до організації яких докладають руку українці?

Вистава The Great Gatsby Ballet не має аналогів і в Україні, і в світі. Коли задумували його, думали про спектакль, як про флагман українського культурного руху, який підкорить світ, не обмежувалися рамками тільки нашої країни.

З часів Російських Сезонів Дягілєва подібні масивні постановки створюються виключно всередині великих театрів, які підтримує і дотує держава. З іншого боку, класичні перевірені роками постановки більш надійні. А тому навіть у світовому масштабі ми бачимо так мало нового.

В Україні почали з'являтися цікаві шоу-проекти, які можуть заявити про себе в світі. Але на сьогоднішній день вони тільки на початку цього шляху.

- Чи важко взагалі зробити проект такого масштабу, якщо команда з України? Чи можна впоратися без сторонньої підтримки?

- Створити проект з нуля – важке завдання. Тим більше, що в нашому випадку це спектакль зовсім нового, унікального формату з залученням найкращих фахівців у своїй сфері. Саме тому запросили знаменитого американського хореографа Дуайта Родена, чий досвід роботи як у балеті, так і в шоу-бізнесі дозволив виставі здобути свіжість і неформатність без втрати стилю і чистоти. Стратегічно важливо було залучити українських зірок, відомих композиторів і продюсерів, для яких це був перший досвід роботи з балетом – таких, як Костянтин Меладзе і Юрій Шепета. Денис Матвієнко – всесвітньо відомий танцівник. Багатогранник дуже вдало склався. Незважаючи на те, що налагодити комунікацію було непросто, кожен з учасників вніс у постановку частину себе, свого таланту, і спектакль вдався.

- Скільки людей працює у вашій команді?

- У нашій трупі – представники різних національностей, театрів, шкіл – це і робить його особливим, не схожим на інші. Загалом в трупі 34 людини: 24 – балет, 10 – адміністративний і технічний персонал. Також 3-4 особи працюють на фрілансі, віддалено.

- Балет – це взагалі зараз популярно? Хто на нього ходить?

- Класика не старіє, вона вічна. Але сьогодні необхідний свіжий погляд, за останні 200 років багато чого змінилося. Якщо говорити про класичні постановки – у них є своя рафінована аудиторія, на жаль, не дуже велика і поважного віку. А ось у сучасних постановок високого рівня є майбутнє і широка аудиторія вже зараз. Важливо, щоб вони мали глибокий сильний посил і естетику, говорили з молоддю її мовою. Через такі сучасні постановки молодь прийде до класики, зрозуміє всю її цінність.

- Зараз Київ готується до проведення Євробачення. Чи можете ви, спираючись на свій досвід в організації великих шоу, дати якусь оцінку цій підготовці?

- Це дуже складний і дорогий виклик для країни. Необхідна сильна і жорстка команда, яка впорається з організаційними труднощами. На сьогоднішній день ми спостерігаємо дещо хаотичну підготовку, але ситуація поліпшується.

- Чи вистачить нам наявного майданчика для проведення заходу?

- Міжнародний Виставковий Центр здатний вмістити в себе ту величезну аудиторію, яка, без сумніву, відвідає Євробачення. Важливо не забувати, що Євробачення – це завжди інновації в плані режисури, світла, звуку, спецефектів, сцени, до того ж всі події проходять у прямому ефірі. Тому технічна підготовка має бути проведена на найвищому рівні.

- Що ви думаєте про змішування мистецтва і політики – чи можна це робити?

- На мою думку, політика і мистецтво мають рухатися паралельними шляхами. Політична доктрина країни не повинна нав'язуватися діячам мистецтва. Показовий націоналізм найчастіше нещирий. Але, з іншого боку, діячі культури повинні підтримувати країну, її курс розвитку через свою громадянську позицію.

Якщо сьогодні курс нашої країни визначено як європейський, не потрібно намагатися прийняти для себе європейські цінності і формати як єдино правильні. Необхідно створити свої, які нічим не гірші за глибиною та якістю – вони з захопленням будуть прийняті і Європою і всім світом. Дуже приємно спостерігати за тим, що роблять Onuka, Джамала, Dakha Brakha, Океан Ельзи.

Три роки тому ми були з гастролями в Росії – в Москві і Санкт-Петербурзі. Публіка прийняла нас захоплено, були аншлаги. Але в найближчому майбутньому гастролі в РФ не плануємо.

- Чи правда, що мистецтво здатне мирити людей, допомагати розв'язувати конфлікти і перемагати війни?

- Краса врятує світ. І це так. В епоху світової нестабільності у людей має залишатися надія. Надія на мир, стабільність, успіх. Віра в прекрасне. І наша місія – не дати цій надії загинути. Показати, що нічого неможливого немає. Просто від слів потрібно нарешті перейти до дій.

Показати ще новини
Радіо НВ
X