Маски геніальності: ключові образи в кар'єрі Девіда Бові

14 лютого 2021, 11:45

Народжений під кінець фільму Девід Бові: Історія людини з зірок образ Зіггі Стардаста був першим у низці альтер-его, які приміряє на себе артист-хамелеон.

Андрогін, бісексуальний інопланетянин, який прилетів на Землю з невідомої планети і без зайвих зволікань увірвався на сцену грайливою рок-зіркою, допоміг музикантові прославитися. Сам Бові будучи не тільки великим артистом, але і бізнесменом, який розуміє кон’юнктуру ринку, так відгукувався про популярність своєї першої маски: «Я зовсім не здивувався, що Зіггі Стардаст зробив мою кар'єру. Я створив абсолютно працюючу рок-зірку».

Відео дня

Цей же образ міцно закріпиться в суспільній свідомості та стане, напевно, найвідомішим в архіві Девіда Бові. Однак, Зіггі був не першим персонажем, придуманим артистом і далеко не останнім приміряним ним на себе сценічним альтер-его. Нижче ми перерахували ключових вигаданих героїв з канону Бові. Тих, хто був з ним з самого початку і до самого кінця.

НВ
Фото: НВ

Майор Том

Альфа й омега бестіарію Девіда Бові. Майор Том з’являється в першому хіті артиста Space Oddity 1969 року випуску — історії про астронавта (власне, Том), який відправляється вивчати космос і спочатку постійно обмінюється повідомленнями з Землею (Ground Control), а потім втрачає з нею зв’язок і робить самостійне міжзоряне плавання.

До цього персонажу Бові повертається і в інших важливих для свого каталогу піснях: Ashes to Ashes, Hallo Spaceboy і Blackstar, кожного разу додаючи образу нових рис, а біографії Тома нових пригод. Так в Ashes to Ashes 1980-го Майор Том постає наркоманом, який опустився на саме дно, що добре римується з біографією самого Бові: як відомо в середині 70-х музикант настільки пристрастився до кокаїну, що йому довелося буквально втекти з просоченого спокусами Лос-Анджелеса в західний Берлін.

У кліпі на Blackstar — видатну 10-хвилинну авангардну композицію з останнього альбому Бові 2016 року показане тіло Майора Тома і його інкрустований дорогоцінним камінням череп, якому поклоняються тубілки далекої планети. Знаючи про свою швидку смерть, музикант вирішив символічним жестом завершити і шлях свого ліричного героя.

Таким чином, Майор Том — не просто альтер-его Бові, не просто ще одна маска зі списку. Це його астральний двійник, чия подорож незвіданим — метафора подорожі самого музиканта. З нього починається Одіссея Девіда Бові, ним же закінчується.

Кадр з кліпу
Фото: Кадр з кліпу

Зіггі Стардаст

Зіггі Стардаст — потрапляння в десятку, наочне підтвердження поширеної думки про Бові як про артиста-хамелеона, котрий уміє вгадувати і передбачати, куди дме вітер актуального. Витканий з уявлень про прекрасне самого музиканта (японський театр кабукі, андрогінність, костюми дизайнера Кансаї Ямамото) і підглянутих ним у Вінса Тейлора (не найвідоміший, але яскравий британський артист) і людини на прізвисько Legendary Stardust Cowboy (колоритний виконавець з Техасу) образів Зіггі знайшов відгук у мільйонів слухачів по обидва боки Атлантики.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

І вдало вписався в популярний на початок 70-х музичний тренд — глем-рок. Не останню роль тут зіграв і наратив: Зіггі Стардаст за легендою — бісексуальний інопланетянин, який прилетів на Землю попередити людей про те, що їм як виду залишилося існувати п’ять років (через виснаження природних ресурсів). Концептуальний образ скандального пророка надихне потім і Леді Гагу, і Мерліна Менсона. Як і театралізовані концертні виступи Бові та його групи — Павуків з Марса.

Instagram
Фото: Instagram

Алладін Сейн

Альбом The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars вийшов в 1972-му і тур довжиною в 18 місяців, який був після цього, виснажив Бові морально: він відчував, що інтенсивне використання заснованої частково на власних фобій маски Зіггі Стардаста починає шкодити його власному Я. Як наслідок, Стардаст пішов у відставку (Бові символічно вбив інопланетянина на концерті в Лондоні) і на його місці з’явився, народжений з досвіду американської частини турне і зі спогадів про брата Террі, який страждав від шизофренії, злий близнюк на ім'я Алладін Сейн.

Його образ був канонізований обкладинкою однойменного альбому. Того, на якому Бові зображений з блискавкою, що простягнулася через все обличчя і з загадковою краплею на ключиці.

Ось як про персонажа відгукується сам артист: «Був момент в 1973 році, коли я знав, що все скінчено. Я не хотів все своє життя бути в пастці цього персонажа, Зіггі. І я припускаю, що те, що я робив на альбомі Aladdin Sane — це спроба перейти в наступну область, але використовуючи досить бліду імітацію Зіггі як другорядного девайса. На мій погляд, це був Зіггі їде до Вашингтона, Зіггі під впливом Америки».

Примітно, що альбом Aladdin Sane, який вийшов навесні 1973 року, був дуже тепло зустрінутий саме в США. Можливо, причина крилася в більш сміливих текстах (Бові співав про пов’язаний з наркотиками і насильством занепад міста) і в більш сирому, грубому звучанні. Це був як і раніше глем-рок найвищого ґатунку, але більш напористий, в дусі Rolling Stones, і тепер з додаванням хард-року.

Обкладинка альбому
Фото: Обкладинка альбому

Виснажений Білий Герцог

«Божевільний аристократ», «аморальний зомбі» — Виснажений Білий Герцог, напевно, найболючіше і частково скандальне альтер-его Бові. Народившись у 1975-му і проіснувавши аж до втечі музиканта в Західний Берлін в кінці 1976-го, він відбив у собі «астрономічну» наркозалежність Бові (дієта музиканта в той час складалася з червоного перцю, молока і гір кокаїну) і його емоційне виснаження.

У той же час Герцога можна назвати найбільш стильним персонажем коли-небудь придуманим артистом: зачесане назад, довге оранжевого відтінку волосся, біла вільна сорочка, чорна жилетка, чорні вільні брюки контрастували з глемовою андрогінністю Зіггі Стардаста і Сейна. Але в комплекті зі стриманим, по-арійськи строгим стилем йшло холодне серце «порожньої людини». А ще висловлювання, що натякають на симпатії Гітлеру, якого Бові в той час називав першою справжньою рок-зіркою від яких артист потім відхрещувався).

Хронологічно образ Виснаженого Білого Герцога збігся з виходом альбому Station to Station — великого (як, власне, і всі інші альбоми музиканта, випущені ним у 70-х і початку 80-х) запису, створеного на стику краут-року, фанку і соулу. Герцог — персонаж перед втечею, Station to Station — альбом перед втечею до Берліна, де Бові разом з Брайаном Іно і Тоні Вісконті запише знамениту Берлінську трилогію, що складається з пластинок Low, Heroes, Lodger.

Instagram
Фото: Instagram

Нікола Тесла

Взявши еклектичність за творче кредо, Девід Бові не обмежував себе тільки лише музичною сценою. Він акуратно знімався в кіно. Акуратність тут стосується вибору ролей і режисерів, а також дозованої присутності на кіноекранах. Серед іншого, Бові зіграв вампіра у фільмі Голод Тоні Скотта, де його напарницею стала Катрін Деньов, майора Джека Селлерса у фільмі Щасливого Різдва, містер Лоуренс японця Нагіса Осіми, де його напарником став знаменитий композитор Рюіті Сакамото, Понтія Пілата в скандальній Останній спокусі Христа Мартіна Скорсезе, короля гоблінів в знайомій тим, хто ріс в 90-х, казці Лабіринт.

Найвідомішою ж кінороботою для сучасного глядача можна назвати роль Ніколи Тесли в фільмі Престиж Крістофера Нолана. Не тільки відомою, а й близькою музиканту по духу: знаменитий винахідник теж був особистістю енігматічною.

За легендою Нолан бачив в цій ролі лише Бові, проте артист пропозицію режисера відхилив і останньому довелося летіти в Нью-Йорк, щоб особисто розповісти музикантові про проект. Той погодився через пару хвилин розмови.

Кадр з фільму Престиж
Фото: Кадр з фільму Престиж

Сліпий Пророк

Свій останній альбом Blackstar Девід Бові випустив 8 січня 2016 року. За два дні до своєї смерті від онкологічного захворювання. Про хвороби, лікування і те, що цей альбом стане останнім, музикант громадськості не оголошував. Благородний жест, подарунок для шанувальників, що дистанціював їх наскільки можливо від тиску теми смерті.

Зрозуміло, що при прослуховуванні Blackstar і при перегляді кліпів тема ця спливає сама по собі, але сприймається вона, як передчуття автора, а не як новинний заголовок. Різниця суттєва.

Сліпий Пророк — персонаж в чорному костюмі, з пов’язкою з чорними гудзиками на очах і скуйовдженим волоссям. Він з’являється в двох останніх кліпах Бові на пісні Blackstar і Lazarus. І якщо весь альбом — це наповнене символізмом прощання, прекрасна точка в кар'єрі, то Пророк як частина цього прощання може символізувати усвідомлення Бові своєї швидкої смерті. Переходу з цього світу в інший, невідомий.

Кадр з кліпу Blackstar
Фото: Кадр з кліпу Blackstar
Показати ще новини
Радіо НВ
X