Перша скрипка Берлінської філармонії. Арт-директорка New Era Orchestra про майбутній концерт Дайшина Кашимото в Києві
20 жовтня у Національній філармонії України відбудеться концерт New Era Orchestra (Україна) разом з солістом і першим концертмейстром Берлінської філармонії Дайшин Кашимото (Японія — Німеччина).
Візит зіркового скрипаля в Україну є ініціативою арт-директорки й диригентки оркестру Тетяни Калініченко. У програмі концерту звучатимуть Восьма симфонія та Концерт для скрипки з оркестром Людвіга ван Бетховена — німецького композитора, який навіть у наш час, на початку 21 століття, залишається найпопулярнішим серед найвидатніших композиторів світу.
Напередодні виступу New Era Orchestra з Дайшин Кашимото розпитали Тетяну Калініченко про майбутній концерт, культурну дипломатію та диригентську справу в Україні.
Розкажіть про ідею спільного концерту New Era Orchestra і Дайшин Кашимото? Яка історія вас пов’язує?
З моменту заснування оркестру в 2007 році ми докладаємо колосальних зусиль для розвитку міжнародних зв’язків. Візит зіркового скрипаля Дайшина Кашимото в Україну є логічним продовженням міжнародної стратегії. Наша співпраця особливо цікава тому, що Дайшин не лише топовий соліст, але й концертмейстер Berliner Philharmoniker, який вважається найвідомішим і найкращим симфонічним оркестром у світі. Колектив — багаторазовий лауреат премій Греммі, Грамофон, ЕХО та інших музичних нагород. Наступного року оркестру виповниться 140 років, і цю подію Берлінська філармонія відсвяткує в Україні, на сцені Одеської національної опери.

Наскільки зріс чи впав інтерес до України у світі? Які критерії оцінки рівня цікавості до нас?
Я вважаю, що інтерес до України постійно зростає. Ми зі своєї сторони робимо все можливе й неможливе для формування позитивного іміджу країни. Наприклад, у 2018 році New Era Orchestra брав участь у топовому музичному фестивалі Septembre Musical у Швейцарії, де вперше за 73 роки його існування гідно представив Україну, ставши справжнім українським проривом. Наш дебют продемонстрував величезний потенціал нової генерації українських музикантів.
Як відзначають наші колеги закордоном, українці дуже інноваційні та винахідливі. Те, що закладено у нас від природи, надзвичайно цінується на Заході. Але, на мою думку, якщо це поєднати із відданістю своїй справі, увагою до деталей та інтуїцією, ми зможемо підкорити весь світ.
Чи можна стверджувати, що жінка-диригент нарешті перестала бути явищем ексклюзивним у сфері диригування? Чи відчуваєте ви спротив на будь-яких рівнях за гендерною ознакою?
Зазвичай, щоб чогось досягти, чоловіку потрібно зробити умовно сто кроків, а жінці, щоб досягти того ж рівня, — мінімум десять тисяч. Це безпосередньо стосується професії диригента. Сторіччями вважалось, що диригент оркестру — це виключно професія для чоловіків, однак останнім часом трапилося багато змін. Наприклад, Гарольд Кларксон, віце-президент IMG Artists та наш консультант, вважає, що зараз настала ера жінок-диригентів. Разом з тим, на посадах головних диригентів провідних оркестрів світу здебільшого чоловіки. На думку The New York Times, жінки-диригенти досі часто зіштовхуються зі стереотипами, що вони надто слабкі для управління оркестром, продовжують отримувати сексистські відгуки від колег-чоловіків, їх часто критикують навіть за те, як вони одягнені.

Однак зміни вже відбуваються! Є приклади успішних жінок диригентів, які займають топові позиції. Це Каріна Канеллакіс, головний диригент Нідерландського радіофілармонічного оркестру; Елім Чан, головний диригент симфонічного оркестру в Антверпені; Ліна Гонсалес-Гранадос, диригент оркестру Філадельфії; Джемма Нью, диригент із Нової Зеландії, якa є запрошеним головним диригентом Далласького симфонічного оркестру; Даля Стасевська, запрошений головний диригент Симфонічного оркестру ВВС.
Для того, щоб настали кардинальні зміни, може знадобитися кілька років, але вони вже почалися, і цей процес невідворотній.
Вперше в житті я хочу розповісти історію, яка надала мені крила. У 2011 році я працювала диригентом Національного президентського оркестру та вже паралельно очолювала New Era Orchestra. Фактично у день вильоту на гастролі New Era Orchestra до Франції, у листопаді 2011 року, головний диригент Національного президентського оркестру поставив мене перед вибором: або я нікуди не лечу і залишаюся працювати, або я прямо зараз пишу заяву про звільнення. Мені було дуже боляче і надзвичайно важко прийняти це рішення, але я його прийняла і за кілька годин до вильоту у Францію я була звільнена. Зараз, через 10 років, я розумію що це було одне з кращих рішень в моєму житті.
Скоро 15 років від часу створення New Era Orchestra. Чи плануєте якусь особливу ювілейну програму?
Звичайно, я про це пам’ятаю та весь час думаю. Як тільки ми зможемо поділитися з вами деталями, ми обов’язково це зробимо.
Концерт із Дайшин Кашимото було анонсовано на грудень 2020 року в рамках світового святкування великого бетховенського ювілею. Однак через пандемію, карантинні обмеження й закриття кордонів концерт було перенесено на 2021 рік.
Концерт Кашимото з New Era Orchestra відбудеться за підтримки Art Mentor Foundation Lucerne та та Goethe Institute в Україні. Партнером заходу є культурний центр Дом Майстер Клас.