Не мовчать. Представники культури обурилися сценами з фільму ДАУ і стурбовані долею Бабиного яру — реакція на скандал

23 квітня 2020, 12:14

Після публікації у вільному доступі фільмів із кінопроекту Іллі Хржановського ДАУ в Україні розгорівся скандал. Представники українського культурного середовища відреагували у соцмережах.

Два фільми з 15, що входять до масштабного проекту ДАУ, Наташа і Дегенерація, які брали участь у міжнародному кінофестивалі Берлінале, кілька днів тому були опубліковані у вільному доступі в Мережі. Скандальні фільми, один з яких, Наташа, отримав Срібного ведмедя за Видатний внесок, дизайн костюмів і сценографію (нагорода дісталася оператору Юрген Юргенсу), викликали значний резонанс в українському сегменті інтернету.

Відео дня

Здавалося б, який стосунок до України мають фільми російського режисера. Прямий.

По-перше, на початковому етапі в 2011 році фільм отримав фінансову підтримку від Держкіно України, як класичний байопік про радянського режисера-фізика, Нобелівського лауреата Льва Ландау і в документах Берлінале був вказаний як фільм, створений в ко-продукції Росії, Великобританії, Німеччини і України.

По-друге, основна частина фільму була знята у Харкові за участю харків'ян, як професійних, так і непрофесійних акторів. Цікаво, що в зйомках взяли участь такі одіозні українські політики, як Михайло Бродський, Нестор Шуфрич, Михайло Добкін, а також журналіст Дмитро Гордон і власник агентства VIP-знайомств Петро Лістерман.

По-третє, в грудні 2019 року режисер фільму Ілля Хржановський зайняв пост художнього керівника Меморіального комплексу Бабин яр.

З огляду на ці три фактори реакція на фільми не змусила на себе довго чекати, а резонанс, який вона отримала став приводом для звернення дитячого омбудсмена України Миколи Кулеби до поліції із запитом розслідувати можливе порушення прав дітей під час зйомок кінопроекту.

НВ зібрав реакцію представників культури, журналістів і кінокритиків у соціальних мережах.

Іван Козленко, генеральний директор Довженко Центр

Іван Козленко присвятив проекту ДАУ кілька постів і три статті. У найпершому з них він пролив світло на взаємини Держкіно України і компанії Іллі Хржановського Феномен-Україна. Він реконструював події з допомогу відкритих джерел.

«19 грудня 2011 року відбувся оголошений Держкіно тендер на одного учасника на створення фільму Хржановського Дау на суму 6 265 897 грн, який виграло ТОВ Феномен-Україна. В цей же день з ним було укладено державний контракт № 55 на виготовлення національного фільму Дау на тендерну суму 6,26 млн, з виплатою підписки 5,17 млн грн», «Контрактом передбачалося створення т.зв. „материнського“ фільму-байопіку на основі мемуарів Кори Дробанцевої-Ландау. Держкіно не фінансували жоден з 14 фільмів циклу Дау, анонсованих на сайті проекту», — зазначає Іван Козленко.

«26 квітня 2018 року у кінотеатрі Жовтень відбувся перегляд фільму ДАУ приймальною комісією Держкіно. Троє учасників перегляду підтвердили, що представлений фільм тривав 5,5 годин і не містив сцен згвалтування пляшкою або дослідів над немовлятами, використаних в ДАУ. Наташа і ДАУ. Дегенерація. Судячи з усього, це і був прото-материнський фільм-байопік, більш-менш наративний, з масштабними постановочними сценами (вокзал, місто). Більшість членів комісії оцінили стрічку як визначну. Про контекст створення ДАУ вони не знали».

«На 60% фільм складався з історії Дау і Нори і розгортався як класичний байопік від молодості Ландау до старості, включаючи його роботу в Інституті (20% екранного часу) і розпусні пригоди з коханками (10%). Комісія окремо відзначила видатну гру Радміли Щоголевої. Хржановський пообіцяв підготувати прокатну версію фільму на 2,2 години для прокату в 2019 році і збирався залучити Аду Роговцеву для її дублювання».

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

«Фільм ДАУ, на виробництво якого Феномен-Україна отримала понад 5 млн грн бюджетних коштів так і не був зданий Держкіно. Досі тривають суди, які почалися в 2015 році», — додав Іван Козленко.

Читайте повний пост Івана Козленка та інші його пости.

Олександр Ройтбурд, директор Одеського художнього музею

Олександр Ройтбурд не висловлювався про фільм на своїй офіційній сторінці у facebook, але активно коментував пости Івана Козленка. Він назвав Дегенерацію сильним кіно, але зазначив, що «Багато чого у фільмі не має стосунку до реальності, але художник так бачить і має право», а «маніпуляція реальними людьми виходить за грань етики. І спроектувати цей підхід Хржановського на музей Голокосту навіть боюся».

Олександр Ройтбурд про фільми з проекту ДАУ (Фото: @ Скріншот / facebook)
Олександр Ройтбурд про фільми з проекту ДАУ / Фото: @ Скріншот / facebook

Яніна Соколова, журналістка, телеведуча

Пост Яніни Соколової про зйомки дітей з дитячих будинків, з чиєї допомогу демонстрували весь жах сталінських часів, отримав в Мережі величезний резонанс. Станом на вівторок, 23 квітня, постом поділилося понад 6 тис користувачів facebook.

«Так, це кіно. Ні, на фото не манекен, дитина справжня. Так, її ніхто не питав, чи хоче вона тортур. Дитина узята з харківського сиротинця, де з її допомогою демонстрували кадри насильства, ілюструючи садистський характер сталінських часів.

Частина критиків на фестивалі в Берліні і Парижі відмовилися писати рецензії на це кіно, мотивуючи це небажанням брати участь в піарі фільму, який в документально-художньої манері демонстрував згвалтування, приниження і садизм".

Юлія Сінькевич, генеральний продюсер ОМКФ

Юлія Сінькевич переглянула частину фільму ДАУ. Наташа на прем'єрі на Берлінале, і в коментарях до посту Яніни Соколової, сказала, що пішла з сеансу, і назвати цей фільм мистецтвом не може. І зазначила, що в своїх оглядах Берлінале вона свідомо ігнорувала фільми ДАУ.

Юлія Сінькевич про фільми ДАУ (Фото: @ Скріншот / facebook)
Юлія Сінькевич про фільми ДАУ / Фото: @ Скріншот / facebook
Юлія Сінькевич про фільми ДАУ (Фото: @ Скріншот / facebook)
Юлія Сінькевич про фільми ДАУ / Фото: @ Скріншот / facebook

Олена Чиченіна, культурна оглядачка телеканалу Espresso

Олена Чиченіна зізналася, що подивилася вісім годин проекту ДАУ, і в своєму пості провела паралелі між побаченим у фільмі і художнім вирішенням майбутнього Меморіалу Бабин Яр в Києві.

«Два слова про джерело моїх припущень. Я подивилася 8 перших годин нашумєвшего фільму ДАУ Іллі Хржановського. Він же — нещодавно призначений арт-директор Меморіалу. Після призначення частина людей встигла звідти звільнитися в нєдоумєнії».

«Ходити музеєм і читати інфу про загиблих — це олдскул. Це звично, нудно і, нарешті, не дає відвідувачам справжнього розуміння трагедії. Ну, да, ми можемо собі уявити, що було страшно, жорстоко, блаблабла. Але найстрашніші історії ніколи не пояснять нам трагедії у Бабиному Яру. Пояснять тільки занурення і особистий досвід. Що відчувала жертва? Що відчував агресор?»

«Тому уявіть собі, що вас проводять серією перформансів. Кожен з яких все більше і більше викликає у вас толерантність до насильства. З вами працюють спеціальні люди (наприклад, колишні кадебісти, неонацисти, учасники допитів на війні). Подати інформацію вони вміють, в залежності від психотипу відвідувача. І ось, ви приходите до того, що одягаєте нацистську форму, вам дають спеціальну зброю і пускають в якийсь арт-об'єкт. Це міні-копія обриву з „трупами“, ви ходите по ним і маєте завдання — застрелити тих, хто ворушиться. А потім до вас підходить куратор, плескає по спині і каже: бачите, як працює людська психологія. Ще недавно ви і не підозрювали, що таке зробите. Тепер будете знати — людину можна примусити до чого завгодно».

Яніна Кучер, другий режисер фільму Я. Ніна

«Коротше, я теж порушила власне табу, зайшла за посиланням „Дивитися онлайн безкоштовно“ і подивилася хвилин 40. Це дуже бездарно, набагато бездарніше, ніж я собі уявляла… Люди, яким це подобається або ідіоти, або збоченці. Шалені гроші викинуті на смітник. Сподіваюся, хтось на цьому проекті хоча б заробив собі на квартиру або будинок. Інакше, мені навіть складно уявити собі, навіщо і кому весь цей божевільний цирк був потрібен…»

Яніна Кучер про фільми з проекту ДАУ (Фото: @ Скріншот / facebook)
Яніна Кучер про фільми з проекту ДАУ / Фото: @ Скріншот / facebook

Ольга Духніч, редактор журналу НВ

Ольга Духніч також проводить паралелі між фільмами ДАУ і меморіальним комплексом Бабин Яр у Києві.

«В історії з художнім керівником меморіалу Бабин Яр мене досить давно бентежить факт, що посеред Києва виникне меморіальний комплекс глобального масштабу, який фіксує російськокультурних погляд на трагедію.

Я якраз вірю, що уникнути цього практично неможливо. В тому як буде зібрана історія, як вона буде розказана і як розпізнана. Більш того, уникати цього навряд чи хтось планує. Ми іноді забуваємо, що світ говорить мовою масштабно розказаних подій".

Нагадаємо, в середу, 22 квітня, Меморіальний комплекс Бабин Яр виступив із офіційною заявою, в якій зазначив, що не може давати оцінку методам і прийомам у роботі над фільмами своєму художньому керівникові Іллі Хржановському, і вважає, що остаточні рішення слід приймати після об'єктивних висновків правоохоронних органів.

«Ми впевнені, що будь-яке насильство неприпустимо: ні в минулі часи, ні зараз. Свобода і гідність людини, її життя і її права є найвищими цінностями. Меморіальний центр захищав і захищатиме ці цінності і сповідує їх у своїй діяльності. У той же час зазначаємо, що всі звинувачення, які лунають зараз на адресу Іллі Хржановського, зроблені на підставі емоцій і суб'єктивних думок, побудованих на здогадах і припущеннях. Ми вважаємо, що остаточні рішення слід приймати після об'єктивних висновків правоохоронних органів».

Редактор: Юлія Найденко
Показати ще новини
Радіо НВ
X