Психотерапія балалайкою. Рецензія на фільм Чорна вдова

11 липня 2021, 12:30

В український прокат вийшов фільм Чорна вдова — перша картина кіновсесвіту Marvel за два роки, перша повнометражна частина Четвертої фази кіновсесвіту, а також історія з двома цілями: поглибити наші знання про Наташу Романофф і одночасно попрощатися з нею.

Оскільки персонаж Скарлетт Йоханссон загинув ще у фільмі Месники: Фінал, дія Чорної вдови відбувається в минулому, до вторгнення Таноса. Як наслідок, стрічка виглядає трохи архаїчно. Але підтекст тут тієї ж, нової для Marvel природи, що і в трьох серіалах кіновсесвіту, який розширюється, що вийшли за без малого рік (ВандаВіжн, Сокіл і Зимовий солдат, Локі).

Відео дня

1. Сюжет

НВ
Фото: НВ

2016-й. Після того, як Месники взяли участь у знищенні країни Зоковіі, а потім публічно посварилися, зруйнувавши при цьому аеропорт, американський уряд вирішив за них взятися жорсткіше. В результаті розколу волелюбна частина супергероїв залягла на дно, а ті, хто, навпаки, любить ходити по струнці, вирушили сумувати на базу.

Як не важко здогадатися, Наташа Романофф виявилася серед волелюбних. Колишня радянська супершпигунка вирішила сховатися в норвезькій глушині. Але вистачило її рівно на один вечір. Вірніше, світ не зміг без неї рівно один вечір. Відправившись в магазин за дизелем для генератора, Романофф буквально лоб в лоб стикається з черговим вбивцею, який цього разу прийшов з холоду. З Росії. І з минулого Чорної вдови.

Мимоволі занурившись в нову справу, героїні Йоханссон доведеться зануритися і в спогади про своє вкрай травмуюче дитинство, які вона явно хотіла б не чіпати. А також зустрітися з людьми, яких вона точно так само хотіла б залишити примарами минулого. Проте, для Романофф цей досвід може піти на користь. А для глядачів її пригоди у фільмі Чорна вдова стануть пояснювальною запискою до характеру героїні, ключем до розуміння її волелюбності та жертовності.

Кадр з фільму Чорна вдова
Фото: Кадр з фільму Чорна вдова

2. Сценарій, драматургія

Фільм Чорна вдова — суміш шпигунського трилера, супергеройського екшна і сімейної драми. Зі звичною для Marvel іронією, яка відтіняє серйозний вираз обличчя Наташі Романофф і зі звичною для Четвертої фази кіновсесвіту психотерапією в основі всього цього нагромадження жанрів.

Сказати, що за дві години з хвостиком авторам вдалося однаково гідно пройтися по трилеру, екшну і мелодрамі, не можна. Інтрига наступного сюжетного повороту, незворушність обличчя суперника, напружена рутина, властиві шпигунському кіно, тут розпадаються хвилині на 20-й, залишившись галочкою в методичці сценариста. Те, що спочатку злегка нагадувало останні й кращі серії Місії нездійсненної, в результаті обернулося не найбільш вдалими фільмами про Джеймса Бонда (чого хлопці і не приховують, в одній зі сцен включивши по телевізору Місячного гонщика 1979 року).

Супергеройський екшн ніби на місці. І в фільмі є кілька дійсно завзятих епізодів: втеча з в’язниці з лавиною і вертольотом, перша поява Червоної кімнати і деякі сцени всередині. Але Вдова — 24-а картина кіновсесвіту Marvel і автори явно не ставили собі за мету здивувати глядача чимось новим по частині вибухів і бійок (цим, будемо сподіватися, займеться Хлоя Чжао у Вічних і Сем Реймі в другому Докторі Стренджі).

Але що точно вийшло, так це сімейна драма з результатом у вигляді психотерапевтичного ефекту, що очищає розум. Кевін Файгі та компанія взагалі вирішили побудувати на ньому принаймні першу частину Четвертої фази кінематографічного всесвіту Marvel. Опрацьовують свої душевні рани герої серіалів ВандаВіжн та Сокіл і Зимовий солдат, занурюється в себе навіть Локі в однойменному серіалі.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

І точно так само Наташа Романофф тут зустрічається з людьми і демонами в Чорній вдові це часто одне і те ж) з минулого. Спочатку героїня поводиться так, ніби ці зустрічі їй тільки заважають, мовляв, вона давно все пропрацювала. Але поступово з мутних вод її підсвідомості великими буквами спливає слово «ТРАВМА», і тут починається найцікавіше. Доводиться взаємодіяти з людьми і демонами.

Штатний сценарист Marvel Ерік Пірсон (Тор: Рагнарек) вирішує цей момент просто і кумедно. Показує все буквально на пальцях: він поступово збирає разом «сім'ю» Наташі Романофф — радянських шпигунів, з якими вона колись працювала під прикриттям — і змушує їх комунікувати. У минулому у Романофф була псевдосестра (Флоренс П’ю), псевдомати (Рейчел Вайс) і псевдобатько (Девід Харбор). Всі четверо — покалічені лиходієм на ім'я генерал Дрейков одинаки.

Всі четверо при цьому дуже різні, у парочки для інтриги заготовлені дулі в кишенях. Всі четверо спочатку розуміють, що ніяка вони не сім'я, але поступово, завдяки добре прописаним спільним сценам і відмінним акторським роботам, починають розуміти глибше: для того, щоб називатися сім'єю, не обов’язково володіти кровною спорідненістю. Досить інтенсивного спільного досвіду, вміння його розумно упакувати в голові та довіри.

Так Романофф, переживаючи розкол в одній родині (Месники), знайшла другу і стала трохи більш готовою до кроку, який вона зробить зовсім скоро: до своєї жертовної загибелі.

Кадр з фільму Чорна вдова
Фото: Кадр з фільму Чорна вдова

3. Картинка і актори

Візуально фільм Чорна вдова — це класичний Marvel. Щось середнє між другим Тором і Капітаном Америка: Зимовий солдат. І враховуючи, що сімейна психотерапія далася авторам найкраще, найкращі сцени тут знаходяться в середині: в будинку героїні Рейчел Вайс, псевдоматері. Герої збираються за одним столом, дістають пляшку горілки (горілка — частий реквізит Чорної вдови) і накладають собі олів'є з судочка. Виглядає дивно і правильно одночасно. Рідкісне для Marvel поєднання.

В іншому режисуру австралійки Кейт Шортланд (авторка відмінних фільмів Берлінський синдром і Ерудиція) не те, щоб видно. Але знову-таки зі своїм основним завданням — зняти сімейну трагікомедію — вона впоралася.

Ще на етапі трейлерів було видно, що кастинг — прикраса майбутнього фільму. Історія тут за мірками Месників скромна і акторів рівно стільки, скільки треба. Без перенаселення. Без зірок списку А, які не знають, куди себе подіти.

Великий Рей Вінстон тисне масою і харизмою в ролі психопата Дрейкова. Вайс приховує сердечність за холодом втомлених очей. Харбору непогано вдаються дурощі. При цьому його персонаж трагічний: будучи російською відповіддю Капітану Америці, він так жодного разу і не зустрівся зі своїм заклятим ворогом. І вже не зустрінеться.

Флоренс П’ю по суті грає версію Наташі Романофф, якій пощастило менше. Грає як завжди чудово і місцями прямо стає врівень з героїнею Йоханссон. Що логічно: сцена після титрів натякає нам, що її Олена Бєлова може стати новою Чорною вдовою.

Ну і сама Йоханссон теж хороша. У неї не припасено ніяких сюрпризів: все-таки з персонажем ми знайомі вже багато років, але тут фокус в тому, що вона краще за всіх підходить на роль Романофф — доброї в душі, спокусливої, смертельно небезпечної шпигунки, що пройшла за своє життя кошмарний шлях, який ліг тінню на її обличчя.

Кадр з фільму Чорна вдова
Фото: Кадр з фільму Чорна вдова

Чорна вдова — вердикт НВ

7/10

Вихід фільму Чорна вдова до серіалів зіграв би не на його користь. Занадто багато тут звернено в минуле і як старт Четвертої фази картина виглядала б незграбно. Тому пандемія у випадку зі стрічкою Шортланд зіграла в плюс: перед нами бадьоре, без зайвої сентиментальності і вчасне прощання з героїнею, яка довгий час була допоміжною одиницею.


Чорна вдова

Black Widow

2021 рік

США

Режисер — Кейт Шортланд

У головних ролях: Скарлетт Йоханссон, Флоренс П’ю, Девід Харбор, Вільям Херт, Рей Уїнстон, Рейчел Вайс, Ольга Куриленко та інші.

Показати ще новини
Радіо НВ
X