Досить лупати сю Скелю. Рецензія на супергеройський екшн із Двейном Джонсоном Чорний Адам

22 жовтня, 18:55
Чорний Адам (Фото:кадр з фільму)

Чорний Адам (Фото:кадр з фільму)

В український прокат вийшов фільм Чорний Адам — нова, одинадцята за рахунком глава багатостраждального кіновсесвіту DC та перший повноцінний дебют Двейна «Скелі» Джонсона у жанрі супергеройського екшну.

Валерій Мирний

Кінооглядач НВ

Компанію актору склали ветеран Пірс Броснан та маловідомі Елдіс Годж, Ной Сентінео, Квінтеса Свінделл. Ці четверо представляють абсолютно нових супергероїв, що є членами Товариства Справедливості Америки. Абсолютно нового, злого героя представляє і Джонсон: він не церемониться із ворогами, а просто вбиває їх.

Відео дня

Тобто причини для розмови тут як мінімум дві: чи личить Скелі супергеройське трико та чи запрацював нарешті вічно буксуючий механізм DC? І хоча сказати тут є що, втішними ці слова не будуть.

Сюжет

Колись дуже давно, можливо, десь на Близькому Сході у вигаданій країні Кандак жив тиран на ім'я Ан-Кот. У відчайдушній спробі продовжити правління і розширити свою могутність він перетворив жителів Кандаку на рабів і змусив їх копати землю у пошуках рідкісного магічного металу, щоб викувати з нього Корону Саббаку — артефакт, що надає його носію силу демонів.

Корону викували, але правління Ан-Кота все одно було недовгим: з народу повстав герой Тет-Адам. Могутні маги наділили його силою Шазама і він з легкістю поклав край тиранії та загадково зник. При цьому Тет-Адам не був класичним супергероєм. Він з’явився у жорстокі часи, був їхнім відображенням і полонених, як то кажуть, не брав.

Тому коли волею долі він прокинувся, вже у сучасному Кандаку запанікували сучасні супергерої, члени доволі лицемірного Товариства Справедливості Америки: Людина-яструб, Доктор Фейт, Атомний руйнівник, Циклон. Вони не можуть зрозуміти злість Адама, його бажання менше говорити й більше діяти. Адам в свою чергу не розуміє, чому через 5000 років і за наявності могутніх і начебто добрих сил люди у його країні все ще потерпають від несправедливості.

Виконання

Двейн Джонсон на сучасному етапі своєї кар'єри остаточно перетворився на машину, що заробляє гроші. Можливо, бездушну. Принаймні раніше майже всі фільми з ним у головній ролі були чудовими: Гоббс та Шоу, Моана, Стукач, Кров’ю і потом, Цар скорпіонів та багато інших — то є чисте, попкорнове видовище. Веселе, повчальне, розважальне. Проскакували навіть експерименти на кшталт недооцінених Казок Півдня Річарда Келлі (на хвилинку, автор Донні Дарко).

Але чим більше влади над прокатом отримував Джонсон, тим більш маркетинговими ставали його проєкти. Їхня знезброювальна затишна простота ніби переступила за невловиму, але дуже важливу межу і стала нецікавим примітивом. Тогорічний фільм Червоне повідомлення — один з найдорожчих та, на жаль, найуспішніших проєктів Netflix — став першою ластівкою цього переходу.

Фільм Чорний Адам закріпив цей антиуспіх. Він все ще може зібрати багато грошей: інерція — штука серйозна, та й в принципі екшн, битви в небесах, дещо нова для супергеройського кіно фактура на землі, нові персонажі та історія становлення самого Чорного Адаму — все заявлене у трейлері тут начебто є. Але у розширеному вигляді воно не веселить.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Видно, що кожен персонаж, кожен жарт, кожен погано написаний діалог тут пройшов декілька фокус-груп, відполірувався до прозорого, непомітного стану. Жаркий, стародавній мурашник Кандак, що міг би відсилати до Сектору Газа, Палестини, Сирії врешті-решт — тобто територій, понівечених забуттям, суперечностями, лицемірством, геополітикою — не відсилає ні до чого. Ця потенційно змістовна розмова обірвалася на приблизно двадцятій хвилині. Приблизно там же, де обірвалися шанси фільму Джонсона (він тут один із продюсерів) стати притомним видовищем.

Слідом за Кандаком провалюється й історія самого Чорного Адама. Він міг би стати народним месником, захисником пригнічених, таким собі сином своєї землі. Методи Адама жорстокі, його переповнює злість, але, бачить бог — це те, що потрібно світу у відповідні часи. Протидіяти йому, абсолютно не розібравшись у ситуації, намагаються члени Товариства Справедливості Америки (умовний ООН). Це протистояння могло б також бути відсиланням до актуального діалогу.

Та щоб діалог став змістовним і цікавим для глядачів, вони повинні щось відчувати до його суб'єктів. Цієї важливої емоційної прив’язки автори забезпечити не змогли. Історія Адама трагічна і це зроблено, звичайно, навмисно, але вона розгортається не поступово, а дуже уривчасто. Дві третини фільму Адам замріяно, телячим поглядом Двейна Джонсона, дивиться на свою статую в столиці Кандаку і тільки під кінець втомлений глядач дізнається, чому. Вау-ефекту не досягнуто.

Члени ж Товариства Справедливості Америки бісять від самого початку. Двоє з них, Атомний руйнівник та Циклон, існують тільки для кількості та щоб їхня клішована історія кохання надала Чорному Адаму романтичного флеру.

Доктор Фейт (Пірс Броснан) та Людина-яструб (Елдіс Годж) мають більше впливу на сюжет. Перший займає стриману позицію щодо Чорного Адаму і Кандаку і намагається всіх врозумити, врятувати. Другий, відповідно до псевдоніма, більш жорсткий у своїх намірах: він хоче полонити Адама і передати справи терористів, що нівечать Кандак, до якогось там суду.

Сюжетний вузол відносин героя Джонсона із Товариством Справедливості Америки набридає на тій же двадцятій хвилині. Всі кричать, надувають щоки, шукають спільну мову, але змісту у їхніх діях немає, адже закони жанру, яких режисер фільму Хауме Кольєт-Серра (Круїз по джунглях із тим же Джонсоном) дотримується із відданістю ненависного відмінника, диктують свої умови: розмови розмовами, а бійки не уникнути. А за нею буде ще одна бійка, і ще одна, і так до безглуздої нескінченності.

При цьому Двейн Джонсон виглядає в образі Чорного Адама непогано. Актор має у своєму розпорядженні обмежений набір професійних прийомів — у цьому випадку похмурих виразів обличчя — які він вправно наповнює своєю потужною харизмою.

Та наповнити харизмою весь фільм в нього не вийшло.

5/10 — вердикт НВ

Зайва впевненість у собі до добра не доводить. І Двейн Джонсон став занадто впевнений у своєму становищі в індустрії, у своєму успіху, у тому, що він, наче голлівудський цар Мідас, виробляє золото торканням до проєктів. Ні, це не так.

На цьому етапі своєї кар'єри він скоріше продюсує своїм торканням не золотий стандарт, а маркетинговий — нудний, передбачуваний, прохідний. Якщо підсумувати, то саме таким і вийшов фільм Чорний Адам. А розширений всесвіт DC поки що так і залишається купкою розгублених проєктів, що марно прагнуть до об'єднання.

  • Чорний Адам
  • Black Adam
  • 2022 год
  • США
  • Режиссер — Хауме Кольєт-Серра
  • У ролях: Двейн Джонсон, Елдіс Годж, Пірс Броснан, Ной Сентінео, Сара Шахі та інші.
Показати ще новини
Радіо НВ
X