Exodus. Biruchiy 019. У Чорногорії відкрилася виставка, що об'єднала українських і європейських художників

22 серпня 2019, 18:08

У виставковому залі Національного музею Чорногорії Art Gallery of Miodrag Dado Duric у Цетинє відкрилася міжнародна мультимедійна виставка Exodus. Biruchiy 019. Montenegro.

Виставка об'єднала художників з України, Чорногорії, Франції, Чехії, Сербії, Боснії і Герцеговини. Куратор проекту Костянтин Дорошенко розповів НВ про його суть.

Петар Чукович (Чорногорія) і Костянтин Дорошенко (Україна) відкривають виставку в Цетинє (Фото: @Exodus Biruchiy)
Петар Чукович (Чорногорія) і Костянтин Дорошенко (Україна) відкривають виставку в Цетинє / Фото: @Exodus Biruchiy

Чорногорія — держава і стародавня, і молода. Держава, що здобувала і втрачала незалежність у століттях бурхливої історії Європи, вона стала місцем перетину різних культур, етносів, релігій. Благословенна природа формувала стійкість, мудрість і стриманість національного характеру жителів Чорногорії, готових відстоювати свою землю, досліджувати світ, але не прагнуть до експансії і не виявляють агресії до сусідніх народів.

Відео дня

Сьогодні, коли старий світ зазнає незворотних змін, економіка, соціум, суспільні підвалини перебувають у перманентній кризі, а соціальні мережі та інтернет стрімко формують нову реальність, Чорногорія, як країна з відкритим поглядом на світ, яка перебуває не в центрі традиційної європейської та світової політики, може виявитися одним з центрів нового розуміння світу.

Матвій Крилов (Чорногорія). Із проекту Планета Вода, 2018. Влада Ралко (Україна). Із серії Моя робота мене робить, 2019 (Фото: @Exodus Biruchiy)
Матвій Крилов (Чорногорія). Із проекту Планета Вода, 2018. Влада Ралко (Україна). Із серії Моя робота мене робить, 2019 / Фото: @Exodus Biruchiy

Не дарма Цетинська бієнале прозвучала свого часу в Європі, як ковток свіжого повітря, територія пошуку, відкритості і чесності в ангажованому фінансово і ідеологічно світі глобального арт-бізнесу. Найгостріші теми, найекстравагантніші художні висловлювання, що руйнують табу, звучали на ній — від трагедії етнічних чисток до межі порнографії в природі.

Микита Кравцов і Камій Саньє (Україна-Франція). Вихід (Вторгнення), 2019. APL315, Гвоздь, 2019, Ісход 1.0, 2018 (Фото: @Exodus Biruchiy)
Микита Кравцов і Камій Саньє (Україна-Франція). Вихід (Вторгнення), 2019. APL315, Гвоздь, 2019, Ісход 1.0, 2018 / Фото: @Exodus Biruchiy

Україну ріднить з Чорногорією відсутність імперського підходу в політичній і культурній площині, поєднання старовини і новизни державності. Тільки Україна перебуває сьогодні в ситуації війни, що певним чином акцентує зокрема і напрям думок людей мистецтва. Чорногорія ж пережила воєнне потрясіння під час розпаду Югославії, що робить досвід її культурної політики тим цікавішим сьогодні, в світі, де війни і біженці, на жаль, стають перманентною реальністю.

Володимир Будніков (Україна). Із серії Варіанти виходу, 2019 (Фото: @Exodus Biruchiy)
Володимир Будніков (Україна). Із серії Варіанти виходу, 2019 / Фото: @Exodus Biruchiy

Наша виставка — результат міжнародного арт-симпозіуму, організованого в чорногорському Гірському Морині соціальним клубом Exodus і українською арт-резиденцією Бирючий за підтримки Українського культурного фонду. Тема симпозіуму і назва виставки — Exodus — привертає нашу увагу до однієї з переломних точок історії людства, описаних у Старому Завіті. Часу, коли, залишаючи єгипетський полон, народ Ізраїлю, проходячи випробування, роблячи помилки, шляхом очищення рухався до Землі Обітованої.

Павла Нікітіна, Іржі Пец (Чехія), Було, 2019 (Фото: @Exodus Biruchiy)
Павла Нікітіна, Іржі Пец (Чехія), Було, 2019 / Фото: @Exodus Biruchiy

Сьогоднішній світ, у якому наростають тенденції самознищення людства, від екологічної проблематики до зростання розшарування між багатими і бідними та нової загрози ядерної війни, в якому нові технології, не встигнувши з’явитися, ставляться на службу маніпуляціям масовою свідомістю, бачиться полоном, вихід із якого — єдина можливість порятунку. Але сучасний результат вимагає відмови від стереотипів мислення і самовідтворювального сценарію насильства, закарбованого в людській історії.

Сергій Братков (Україна-Росія). Із серії У Біблії про це не написано..., 2019 (Фото: @Exodus Biruchiy)
Сергій Братков (Україна-Росія). Із серії У Біблії про це не написано..., 2019 / Фото: @Exodus Biruchiy

«Те, що дозволяє людині досягати бажаних цілей, радіти своїм почуттям, власній гідності, впевненості в бажаному майбутньому, надає сенс її життя. Людина здатна сама обирати, з чим пов’язати зміст і щастя свого життя, з цінністю влади чи цінністю свободи», — пише у своїй книзі Влада російсько-ізраїльський математик і філософ Фелікс Шмідель. «Вибір влади — це вибір права на домінування, насильство, заподіяння шкоди радості іншого заради власної радості своєї переваги. Вибір свободи — це вибір права на взаємну паритетність, взаємна згода, взаємна радість з іншими заради власної радості», — резюмує він.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Мистецтво є способом людської діяльності, що випереджає розвиток людства. Фантазія, передчуття, хвилювання художника дають йому можливість побачити потенційний вихід там, де цього не можуть вчені і політики. Розкрити больові точки, на які обивателю властиво закривати очі в прагненні до самозаспокоєння.

Младен Милянович (Боснія і Герцеговина). Дидактична стіна, 2019 (Фото: @Exodus Biruchiy)
Младен Милянович (Боснія і Герцеговина). Дидактична стіна, 2019 / Фото: @Exodus Biruchiy

Представлені в проекті художники не тільки творили на задану тему, а й комунікували, взаємодіяли на семінарах, лекціях, осмислюючи питання аж ніяк не тільки мистецтва, а й історії, економіки, соціальних тенденцій, нових способів кооперації, громадських і ділових взаємин. Ми з комісаром проекту, чорногорським істориком мистецтва, неодноразовим куратором Цетинської бієнале Петаром Чуковичем також залучили до виставки твори художників, які не брали участі в резиденції, але створили роботи, співзвучні темі її дослідження.

Олена Томашевич (Чорногорія). I Have Been Doing This Shit Since I Was Little, 2019. (Фото: @Exodus Biruchiy)
Олена Томашевич (Чорногорія). I Have Been Doing This Shit Since I Was Little, 2019. / Фото: @Exodus Biruchiy

Найважливіший акцент виставки — констатація того, що у сучасному світі більше немає художніх метрополій і периферії. У країнах без імперського минулого, без претензій на культурну екпансію, так само розмірковують про світові виклики і проблеми, як і в загальновизнаних культурних столицях. Могутні держави своїми стратегіями підвели світ до ситуації цілого спектра криз.

Влатка Вуйошевич (Чорногорія). Ooh, baby, do you know what that's worth...?, 2019 (Фото: @Exodus Biruchiy)
Влатка Вуйошевич (Чорногорія). Ooh, baby, do you know what that's worth...?, 2019 / Фото: @Exodus Biruchiy

Настав час чути голос інших держав, зокрема — Східної і Центральної Європи. Пройшовши досвід «кривавих земель» (за визначенням Тімоті Снайдера), що будувалися на мільйонах жертв соціалістичних утопій, імперських інвазій і воєн, ці країни зберегли особливу вітальність, пройшли унікальні мутації і виробили свою оптику світосприйняття через мистецтво.

Виставка Exodus — переконливий документ, що демонструє світу Чорногорію, як місце діалогу і пульсації сучасних образів і смислів. І Україну, як одного з ініціаторів цього діалогу.

Зоран Тодорович (Сербія). З проекту Теплота, килим з людського волосся, 2009 (Фото: @Exodus Biruchiy)
Зоран Тодорович (Сербія). З проекту Теплота, килим з людського волосся, 2009 / Фото: @Exodus Biruchiy

Проект реалізовано за підтримки Українського культурного фонду зусиллями соціального клубу Exodus і мистецької резиденції Бірючий.

Редактор: Юлія Найденко
Показати ще новини
Радіо NV
X