Щоденники Берлінале 2020. Джонні Депп з фотоапаратом, експериментальний арт і Номери Олега Сенцова

25 лютого 2020, 11:04

Генеральний продюсер Одеського кінофестивалю Юлія Сінькевич — про один з найбільших кінооглядів в світі, який цього року відзначає ювілей.

Берлінський кінофестиваль цього року чекали з особливим інтересом. По-перше, йому виповнюється 70 років. По-друге, він проходить в оновленому вигляді. Ще в минулому році в команду Берлінале на зміну Дітеру Коссліку, який очолював кінофестиваль 19 років, прийшли Карло Шатріан і Марієтта Ріссенберг — арт-директор і виконавчий директор відповідно.

Відео дня

НВ
Фото: НВ

Проте, початок нової епохи Берлінале не обійшовся без скандалу. Це вже стає звичкою. Незадовго до відкриття 70-го фестивалю, в ЗМІ з’явилися повідомлення про те, що його перший директор Альфред Бауер з 1942 року обіймав керівну посаду в дирекції кіно Рейху, створеній Йозефом Геббельсом. Керівництво Берлінале почало власне розслідування з цього приводу, але від гріха подалі скасував приз імені Бауера, який вручався останні 30 років за відкриття нових шляхів у кіномистецтві.

Відкриття 70-го Берлінського кінофестивалю все ж відбулося. Незважаючи на дощ, 20 лютого навколо Берлінале Паласт зібрався весь цвіт сучасного кінематографа. Можна було подумати, ніби тут не фестиваль, а справжній мітинг. Цьому сприяли і довгі промови на самій церемонії від мера і міністра культури. Зі сцени представили журі цього року, яке очолює британський актор Джеремі Айронс. У його команді - актриса з Артиста Береніс Бежо, італійський актор Лука Марінеллі, режисер Манчестера у моря Кеннет Лонерган, палестинка Аннемарі Джасір, автор Бакурау Клебер Мендонса Филью і продюсер Ларса фон Трієра Беттіна Брокемпер. Саме їм належить обирати кращих в конкурсній програмі 70-го Берлінале. А в основному конкурсі бере участь 18 фільмів з 18 країн. За словами нового художнього директора Карло Шатріана, селекція картин відбувалася за принципом особистих і колективних історій, що впливають на оточуючих і взаємодіють з аудиторією. До речі, якщо ви вивчали конкурсну програму Берлінського кінофестивалю, то могли помітити, що багато з цих історій звернені саме до темного, негативного боку героїв.

Джеремі Айронс - глава журі (Фото: REUTERS / Michele Tantussi)
Джеремі Айронс - глава журі / Фото: REUTERS / Michele Tantussi

Фільми-відкриття Берлінале часто досить слабкі. Цього року історія повторилася. Мій рік Селінджера Філіпа Фалардо виявилася невигадливою і простою картиною. Радити або переглядати її я точно не буду.

Куди більш цікаві фільми представлені у новій паралельній конкурсу програмі Зіткнення, де є власне міні-журі. Саме тут зібрано неформатне і експериментальне кіно. Власне таке, як у Локарно, програму якого 6 років формував Шатріан. Зіткнення відкрилася фільмом засновника румунської нової хвилі Крісті Пую Мальмкрог. Назва картини співзвучна з піджанром мамблкор, для якого властиві постійні розмови в кадрі. Власне, в екранізації Трьох розмов Володимира Соловйова так і відбувається. Це ускладнює перегляд, оскільки необхідно швидко читати субтитри внизу екрану і часу на розглядання того, що відбувається в кадрі, не залишається.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
Юлія Синькевич (Фото: прес-служба ОМКФ)
Юлія Синькевич / Фото: прес-служба ОМКФ

У цій же секції новий фільм Віктора Косаківського Гунда. Його попередня робота Акварель про потужну і страхітливу стихію води справив велике враження, особливо форматом. Косаківський зняв фільм 96 кадрів на секунду. Для відтворення такого формату не скрізь є технічні можливості - по суті режисер випередив розвиток технологій. Гунда — птах іншого польоту. Навіть не птах, а свиня, адже Гунда — це її ім'я. Картина піднімає питання етичності вживання тваринної їжі. Для Косаківського це наболіла тема. Сам він відмовився від м’яса ще будучи дитиною.

Основний конкурс стартував з італійського фільму Ті, що ховаються режисера Джорджіо Дірітті. Це біографія примітивіста-самоучки середини минулого століття Антоніо Лігабуе. Не скажу, що мене вона вразила, але для тих, хто не знайомий з творчістю Лігабуе, фільм буде цікавий. Бадьоріше виглядала картина аргентинки Наталії Мети Непроханий гість. Після розставання з коханим, хористка починає трохи божеволіти, чуючи незрозумілі звуки. У Непроханому гості і справді є кілька страшних моментів, але в цілому тут багато смішного.

В один з перших днів відбувся спецпоказ південнокорейського трилера Час полювання, в якому грає актор з Паразитів. Це історія про трьох друзів, які пограбували казино. У цій гангстерській гонці багато трупів, але й про соціальний контекст не забули.

Люди чекають початку продажу квитків (Фото: REUTERS / Annegret Hilse)
Люди чекають початку продажу квитків / Фото: REUTERS / Annegret Hilse

У цій же програмі багато глядачів чекали фільм Мінамата Ендрю Левітаса. Картину і творчу групу представив сам Карло Шатріан, але аудиторію цікавило не це. Всі чекали появи Джонні Деппа — головної зірки фільму. Актор зіграв відомого фотографа Вільяма Юджина Сміта. Глядачі звертали шиї та зривалися з місць, намагаючись першими побачити голлівудську зірку.

Втім, секція спеціальних показів мене цікавила заради іншого. Саме в ній 21 лютого відбулась світова прем'єра фільму Номери Олега Сенцова і Ахтема Сеітаблаєва. Картину знімали в той час, як Олег перебував у російській в’язниці. Тобто це вперше в історії українського кіно, коли режисер фізично не був присутній на зйомках. В основу фільму лягла однойменна п'єса Сенцова про антиутопію, де кожен член суспільства має номер і зобов’язаний йому відповідати, не порушуючи правил і статуту. Театральний мінімалізм Номерів і фінальний твіст трохи нагадують Догвілль Ларса фон Трієра, але тільки мигцем. В цілому вийшла непогана робота, хоча п'єса виглядає сильніше.

Номери будуть показувати ще раз 25 числа, а ми вирушаємо за квитками на наступні покази. Цьогоріч їх не так просто дістати. З 8 ранку люди шикуються в довгу чергу в надії взяти квиток на топові покази наступного дня. Але навіть якщо ти прийшов о 8, гарантії на успіх немає. Наша команда за старою звичкою розділилася по декількох програмах, щоб охопити максимальну кількість представлених фільмів. Дещо з них ми обов’язково покажемо на 11-му Одеському міжнародному кінофестивалі, який пройде з 10 по 18 липня.

Редактор: Марія Кабацій
Показати ще новини
Радіо НВ
X