Галюциногенний тріп для кінотеатрів. Рецензія на фільм Аватар: Шлях води

17 грудня 2022, 20:02
Нова картина Джеймса Кемерона вийшла через тринадцять років після першого Аватару (Фото:Disney Studios/Getty Images)

Нова картина Джеймса Кемерона вийшла через тринадцять років після першого Аватару (Фото:Disney Studios/Getty Images)

В український прокат вийшов фільм Аватар: Шлях води — унікальний за своїм місцем у суспільній свідомості та на світовому кіноринку сіквел.

Нова картина Джеймса Кемерона вийшла через тринадцять років після першого «Аватару», який досі тримає місце найкасовішого фільму в історії кінематографа (2,923 мільярда доларів зборів) але чий блиск за цю нескінченно насичену декаду дещо згас. Ефект від технічних надбань затерся о фільми Marvel, DC та Lucasfilm. А місце статних позаземних індіанців на’ві у попкультурному полі так чітко і не визначилось: серйозно до них ставитись чи робити меми? Ніхто й не встиг зрозуміти. Єдине на чому тримався проєкт «Аватар» і фільм «Шлях води» — це віра режисера у те що він та його команда зможуть наново зацікавити, здивувати, приголомшити глядача світом Пандори. Віра та важка праця. Обидва ці пункти відчуваються під час перегляду картини. Разом із купою інших емоцій, які не завжди можна виразити спокійними словами. «Аватар: Шлях води» — це те, ради чого створювалися кінотеатри й те що міг зняти тільки Джеймс Кемерон.

Відео дня

Сюжет

Через приблизно декаду після подій першого фільму Джейк Саллі та Нейтірі разом з іншими лісними на’ві з клану оматікая та вченими, які вирішили залишитися на Пандорі живуть у печері десь серед славнозвісних летючих гір. Це їхнє таємне поселення та одночасно партизанська база, з якої воїни племені під керівництвом Саллі ведуть боротьбу із загарбниками — людьми. Люди ж зникли на декілька років, щоб повернутися із новими силами, технологіями, стратегією. Разом із ними повернувся і полковник Кворіч. Ну як повернувся: повернувся його на’ві-подібний клон, якого вигадливі людські військові ростили про всяк випадок. Якщо справжній помре (а він помер), то справу геноциду корінного населення продовжить друга версія, більш підготовлена, «своя». Солдат Кворіч чудовий, тому за справу взявся завзято. Він хоче знищити Саллі та Нейтірі не стільки щоб помститися за смерть «батька», скільки, тому що вони посміли виступити проти загарбників. Коли ж Кворіч дізнається, що в подружжя підростає четверо дітей його уява і потяг до вбивства активізуються ще дужче. Адже як ми знаємо діти — то особлива страва для окупантів.

Виконання

Навіть на десятому місяці Великої війни все ще дивує наскільки продукція західного кінематографа іноді сходиться з українськими реаліями. Будь то нова й чудова анімаційна екранізація «Піноккіо» Гільєрмо дель Торо, де ожила зухвала і сердешна дерев’яна болванка у своєму досліджені світу натикається на фашизм. Чи серіал «Андор» Тоні Гілроя, де повстанці деталізовано борються із дегуманізованою імперією зла. Чи фільм «Аватар: Шлях води», в якому все людство остаточно перетворилося на росіян і без жалю, холоднокровно займається знищенням корінного населення віддаленої та аж в ніякому разі неналежної їм, людям, планети. В хід йде весь знайомий нам арсенал. Залізо та бомби проти дітей, жінок, тварин, рослин. Руйнуються цілі екосистеми. На деяких гелікоптероподібних апаратах Кемерон навмисно чи ні намалював букву «V», щоб в кінотеатрі та межа між реальністю і вигадкою для кожного жителя України поплила остаточно. Це продовження найкасовішого фільму в історії чи далека сай-файна екранізація нашої війни? Яскравий сон українця про події 2022-го, але на іншій планеті?

Все ж таки продовження фільму. Просто у світі, де користуються одним морально-етичним словником (а із Заходом він у нас більш менш один) все пов’язано. Плюс — не марно в поведінці РФ регулярно знаходяться історичні паралелі то з Третім Рейхом, то із «совком» сталінського періоду. Історії універсальні. Вони фрагментарно повторюються в реальному житті самими людьми. В кінематографі авторами-режисерами. Кемерон це розуміє і не намагається вигадати в сюжетному плані щось кардинально нове. Колоніальні мотиви що в першому «Аватарі», що в другому вторять підручникам з історії. Сцена партизанської атаки на потяг зі зброєю на початку «Шляху води» відгукнеться у серці не тільки українця, а й взагалі кожного учасника спротиву всіх інших війн де були потяги. Сім'я Джейка та Нейтірі ростить дітей, навчається новому, полює та й взагалі живе паралельно із війною. Війна сплелась із їхнім ритмом. В якийсь момент вони буквально стають біженцями і шукають притулку у іншого клану — заточених під морське життя меткаїнів. У фільмі Кемерона на цьому етапі настає найцікавіше.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Режисер взагалі залишає колоніальний підтекст поза межами своєї уваги й занурюється в емоції героїв. Це те чого не вистачало першому «Аватару», де балансу між інноваційними технологіями та схематичним, сухим сюжетом не було. І це те, що дозволяє знайти зв’язок між глядачем та мешканцями Пандори через тринадцять років після його виходу. Одна з точок входу у фільм. В цьому розрізі «Шлях води» про батьківство, про тягар минулого та про спроби знайти своє місце в мінливому та небезпечному світі. Увага Кемерона сконцентрована вже не на Джейку Саллі та Нейтірі, а на їхніх п’ятьох дітях: старший та молодший сини, маленька донька та найцікавіша групка прийомних: донька загадковим способом зачата та народжена аватаром померлої докторки Ґрейс Оґустін (Сіґурні Вівер озвучує та грає дитину — це, мабуть, найдивніше кастинг рішення в історії) та людський хлопчик, що дуже фанатіє від на’ві. Його біологічний батько — полковник Кворіч. Балансуючи між цікаво придуманими деталями (на які Кемерон майстер) та розмашисто епосоподібно написаною драмою (до цієї олдскульної вистави у режисера теж талант, взяти хоча б «Титанік») Джеймс Кемерон і творить свій сюжет.

Кворіч бореться не тільки з порушниками порядку, як йому ввижається посланцями хаосу, а й зі своєю новою природою — він тепер на’ві. І ця розгубленість іноді тінню чорніє на його синьому обличчі. Донька Ґрейс Оґустін Кірі - найцікавіший персонаж фільму — ця занурена у себе дівчинка відчайдушно воліє зрозуміти своє походження і своє місце у світі Пандори. А воно враховуючи, що Кірі має потужний зв’язок з Ейвою — надсвідомістю всієї планети — мабуть, що серйозне.

Син Кворіча Спайдер — свій серед чужих та чужий серед своїх. Його історія стає цікавішою під кінець і явно має великий потенціал у продовженнях. З рідних дітей Саллі та Нейтірі виділяється Ло’ак — молодший син, який рано збагнув, що його шлях то шлях одинака. Він розуміє світ тонше і його дії часто ввижаються складнішими. А ще Кемерон зумів відкрити нову сторінку у відображенні сильної жінки на екрані: у фінальній битві дружина вождя меткаїнів Тоноварі, на ім'я Ронал (Кейт Вінслет) відчайдушно бореться із ворогом знаходячись плюс-мінус на шостому місяці вагітності. Цей за всіма стандартами персонаж другого плану з’являється рідко, але стає для нас провідником у духовний та природний світ Пандори та чесно кажучи виглядає набагато крутіше за, наприклад, Капітана Марвел. Виглядає набагато крутіше, повірте, за все що ви бачили «Аватар: Шлях води» і візуально. Кожна сцена знята оператором Расселом Карпентером («Оскар» за «Титанік») чи то зі швидкістю 24 кадри на секунду, чи то 48 кадрів на секунду тішить око якоюсь галюційною реалістичністю. Навіть те що виглядає як мультик все одно реалістично. Режисер використовує багато крупних планів, щоб продемонструвати емоції героїв, але й зрозуміло — також щоб продемонструвати як далеко він та його команда зайшли у технологію заради нашого кінотеатрального досвіду. Наскільки вони її просунули уперед заради того, щоб занурити в історію глядача. По рівню імерсивності у світ Пандори «Аватар: Шлях води» — це тріп без порушення закону. Абсолютне щастя.

Disney Studios/Getty Images
Фото: Disney Studios/Getty Images

Вражає і продовження подорожі режисера у дослідженні природи Пандори. Кемерон тут — то Жак-Ів Кусто від художнього кінематографа. Перша вступна частина тригодинного фільму відбувається на землі та у повітрі. Але з другої третини й до самого фіналу відбувається водна частина. Саме про її зйомки останні декілька років писали профільні видання: то Кейт Вінслет затримала дихання на сім хвилин, то знадобився басейн більше, всі ключові актори навчилися дайвінгу. Вода то давня пристрасть режисера і це, м’яко кажучи, помітно. Те що робить Кемерон з останньою годиною, коли у битві за дітей та майбутнє зіштовхнулися на’ві і їхній екоінвентар (головне відкриття — китоподібні тулкуни — надрозумні істоти у яких тут своя хвилююча лінія) та люди і їхній залізний арсенал із кораблів, катерів, підводних роботів та мінісубмарин поза межами слів. Є люди із дуже специфічними талантами, що межують з геніальністю: Джордж Міллер, наприклад, краще за всіх показує постапокаліптичні перегони у пустелі. Джеймс Кемерон — битви та катастрофи у воді. Але й до цієї битви, у розміреній і спокійній центральній частині видно наскільки режисер захоплений підводним світом Пандори та світом остров’ян меткаїнів (найближчий референс — культура народів Океанії). Кемерон іноді наче відволікається від сюжету та просто занурюється у світобудову із довгими планами підводного життя. Це кадри ціль яких не вразити красивими ракурсами, а саме дати глядачу відчуття океану Пандори. Останнє вражає, підхід відомого своєю жорсткістю Кемерона — зворушує.

9/10 — вердикт НВ

Час очікування другого «Аватару» був сповнений іронії, скепсису, іноді байдужості, іноді звичайно й зацікавленості. Не зайвим буде сказати, що всі проєкти до яких доклав руку Джеймс Кемерон («Аліта: Бойовий ангел», «Термінатор: Фатум») під час роботи над «Шляхом води» на жаль не злетіли. Отже, побоювання щодо продовження пригод на’ві були не безпідставні. Але у підсумку хочеться сказати: «Ніколи не робіть ставки проти Кемерона». Він майстер гуманістичного підходу до технологій. Чи не єдиний хто активно рухає їх уперед і не викликає роздратування, тому що у його епосоподібних, сповнених любові до живого історіях є душа. Чи Ейва. Як кому подобається.

Аватар: Шлях води

2022 рік США

Режисер — Джеймс Кемерон

У ролях: Сем Вортінгтон, Сігурні Уівер, Зої Салдана, Кліфф Кертіс, Кейт Уінслет, Іді Фалко та інші.

Показати ще новини
Радіо NV
X