Творець дивиться у безодню. Рецензія на мюзикл з Адамом Драйвером і Маріон Котійяр Аннетт

12 вересня 2021, 12:30

В український прокат вийшов фільм Аннетт — нова робота французького режисера Леоса Каракса — постановника, відомого у вузьких колах яскравим візуальним стилем, дикими сценарними рішеннями, інтимними темами, музикальністю.

Валерій Мирний

кінооглядач НВ

Все це є в Аннетт — поставленому по історії, написаній учасниками культового гурту Sparks хлопців є альбом The Seduction of Ingmar Bergman, їм не вперше загравати з кіно), мюзиклі про дві популярні творчі одиниці, які переживають різні етапи свого шлюбу. У цій прекрасній картині досить несподіваних, ексцентричних елементів і властивої режисерові меланхолії.

Відео дня

1. Сюжет

У сучасному Лос-Анджелесі преса стежить за розвитком шлюбу двох зірок: оперної діви на ім'я Енн Дефрансну і відомого своїми провокаційними виступами стендап-коміка на ім'я Генрі МакГенрі (сценічний псевдонім — Мавпа Бога).

На камери пара світиться любов’ю, та й вдома транслює в бік один одного турботу і ніжність. Принаймні до народження дитини — дівчинки на ім'я Аннетт — суб'єкта розчулення для публіки, але вододілу між «все добре» і «все погано» для Енн і Генрі.

Аннетт потихеньку дорослішає, прірва між подружжям потихеньку росте, спливають дуже нехороші факти про минуле МакГенрі. Як наслідок, його кар'єра котиться вниз, а напруга всередині сім'ї наростає тепер уже по експоненті. Попереду чорними літерами маячить слово «смерть».

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

2. Сценарій, драматургія

Сценарій фільму Аннетт, придуманий Роном і Расселом Мейл з гурту Sparks і самим режисером, досить простий. У першій половині він вдає із себе пунктирну в своєму темпі історію про початок розпаду окремо взятого шлюбу двох знаменитостей. Під впливом не стільки конфлікту популярності, скільки небезпечного, маніакального егоїзму, який транслює Генрі МакГенрі.

Тінь в його душі видно вже на самому початку, з першого виступу: навмисно не смішного, скоріше, демонстративно хуліганського. З розвитком сюжету тінь ця буде рости і в другій половині фільму перед нами постане небезпечна людина, яка піклується тільки про своє хворобливе его. А інших жорстоко використовує. Навіть ім'я і прізвище героя Адама Драйвера, що повторює його, натякають, за велінням режисера чи ні, на іншого психопата з класики 90-х — Генрі з фільму Генрі: портрет серійного вбивці.

Героїня Котійяр тут відповідно трохи на другому плані. Її Енн Дефрансну — ніжна, довірлива, відома. Встановлені автором професії головних героїв, взагалі, говорять самі за себе: агресивність і загрозу МакГенрі найпростіше транслювати через стендап, крихкість і красу Енн — через оперні арії.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Незрозуміло хто — Каракс або Мейли — придумав центральну метафору фільму (далі спойлер!): Аннетт народилася дерев’яною лялькою. Дуже буквальна, але від цього абсолютно не образлива, демонстрація ставлення Генрі до інших: він бачить в людях не суб'єкти, а об'єкти для маніпуляцій, ляльок (як і в своїх стендап виступах).

Якщо з лялькою незрозуміло, то багато з чим іншим цілком. Каракс знову зняв фільм про трагічну, неможливу любов, яка не лікує, а калічить (Коханці з Нового мосту, Погана кров). І у випадку з фільмом Аннетт причиною для трагедії стає поведінка творця, автора, читай самого Генрі. Каракс не взявся б за історію, якби не зміг наповнити її собою, і тут цілком можливо таїться гірке відображення оповитої таємницею загибелі цивільної дружини режисера, російської актриси Катерини Голубєвої в 2011 році.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Від їхнього шлюбу у Каракса залишилася дочка Анастасія.

Режисер довго формулює, але в фіналі цієї вишуканої історії про експлуатацію і славу оголює душу і підводить нас до простої думки про те, що самотність — це відсутність любові. І що ніхто крім тебе в цій відсутності не винен.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

3. Картинка і актори

Сюжетний каркас фільму Аннетт хоч і простий, але наповнений несподіваними, сюрреалістичними елементами. Починається дія з прологу: режисер, брати Мейли, актори і актриси руйнують четверту стіну і попереджають, дивлячись в камеру, що зараз на нас чекає історія з несподіваними поворотами. По суті, в цій початковій пісні нас готують до всього, що буде далі.

Свій попередній фільм Корпорація Святі мотори Каракс теж починав з інтро, тільки там режисер, руйнуючи четверту стіну, провалювався в сон, яким і здавалася вся подальша дія. Для Каракса мабуть важливо таким чином помістити себе в твір, ніби взяти глядача за руку і почати вести емоційними закутками свого фільму.

Якщо говорити про співвідношення темряви і світла, Аннетт — темна картина. Дія тут здебільшого відбувається вночі або в затемнених просторах. Що добре римується і огортає в додаткову темряву теми фільму, його сумний сюжет. Те ж саме стосується і написаної Sparks музики (формально Аннетт — перший мюзикл в фільмографії Каракса, за фактом же музикою наповнені всі його роботи; в Святих моторах грала Кайлі Міноуг) — урочистої і меланхолійної одночасно.

Адам Драйвер не дуже добрий співак. Це чутно, але його спів загальне враження не псує: приховану за товщею льоду гримасу, як ми пам’ятаємо за новими Зоряними війнами, грає актор відмінно.

З Маріон Котійяр надійшли хитріше: за неї співає професійна співачка Кетрін Троттманн. Але у французької актриси і партії були складніші. Все ж таки опера.

Обидва персонажі написані не те щоб докладно. І в цьому небагатослівному фільмі, де Енн і Генрі співають про свої емоції в даний конкретний момент, багато за них говорять знову-таки їхні професії.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Аннетт — вердикт НВ

9/10

Фільм Аннетт — спочатку чужа історія (брати Мейл запітчили її Караксові у Каннах кілька років тому), яку режисер переписав своїм почерком. Вийшов авторський мюзикл нібито зрозуміло про що. Але при цьому відчувається, що фільм Аннетт точно так же, як, наприклад, і фільм Корпорація Святі мотори, назавжди залишиться енігматичною історією, зрозумілою тільки своєму режисерові.

В цьому і полягає принадність Каракса — автора страшно кінематографічний, не завжди легко прочитуваних, екстремально емоційних картин, які обеззброюють і заворожують терплячого глядача.


Аннетт

Annette

2021 рік

Франція, Бельгія, Німеччина, США

Режисер — Леос Каракс

У головних ролях: Адам Драйвер, Маріон Котійяр, Саймон Хелберг, Ріла Фукусіма, Рассел Мейл, Рон Мейл, Настя Каракс та інші.

Показати ще новини
Радіо НВ
X