Російська мафія проти капіталізму. Рецензія на чорну комедію Аферистка з Розамунд Пайк

21 лютого 2021, 11:05

В український прокат вийшов фільм Аферистка — чорна комедія з Розамунд Пайк у головній ролі - актрисою, яка прославилася на весь світ після виходу трилера Загублена Девіда Фінчера, де вона зіграла психопатку, що вирішила дуже жорстоко пожартувати над своїм чоловіком.

І хоч з тих пір Пайк з’явилася не в одному фільмі й не в одному фільмі блиснула своїм талантом, саме Аферистка може стати найпомітнішою і найбільш цікавою її роботою з часів тієї стрічки. Перед нами теж трилер, тільки тепер навпіл з чорною комедією і з Пітер Дінклейдж замість Бена Аффлека в ролі жертви.

Відео дня

1. Сюжет

Наш час. США. Розумна, стильна, впевнена в собі Марла Грейсон організувала наскільки елегантний, настільки ж і цинічний бізнес. Вона за допомогою цілої мережі з одного боку тупих (суддя), з іншого — людей, які геть не товаришують з совістю (дівчина Марли Френ, її подруга-лікарка Карен) не цілком законно отримує опіку над пенсіонерами. Зрештою переселяє їх в будинки для людей похилого віку, майно продає з молотка, а гроші привласнює собі.

НВ
Фото: НВ

Пенсіонери ці здебільшого живуть своїм життям й опіки не потребують. Своїм життям жила і Дженніфер Пітерсон — забезпечена дама похилого віку, в яку вп’ялася своїми кігтями Марла. Ось тільки те, що до процедури опікунства здавалося золотою жилою, після обертається серйозними проблемами, що загрожують руйнуванням бізнесу Марли і навіть більше — смертю її та Френ.

Справа в тому, що Дженніфер Пітерсон кровно пов’язана з російською мафією. Бандити, дізнавшись про зміну її житлових умов, без зволікання приступають до помсти.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

2. Сценарій, драматургія

Зволікати не любить і сама Марла. Життя навчило її не поступатися своїми позиціями, особливо чоловікам, які погрожують розправою. Взагалі, тема жіночої солідарності проти чоловічого насильства у фільмі Джей Блейксон (серіал Порох) проговорюється недвозначно. Але вона тут далеко не центральна.

Забезпечена важким дитинством, Марла засвоїла головне правило існування в американській системі: ти або жертва, або хижак. І стала натренованою суперхижачкою. Таким чином, фільм Аферистка — це така сатира про капіталізм.

Тут і справді є всі ознаки гіркого глузування над сформованим укладом: ось суддя, що підіграє махінаціям Марли, ось лікар, що грає на її боці, ось керівництво будинків престарілих, що лицемірними посмішками приймає нових жителів свого затишного пекла.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Всі отримують свою вигоду: тупий суддя (його роль тут нібито невелика, але це, по суті, єдина офіційна особа, вершина системи) — самозакохане задоволення від своєї правоти, інші - багато легких грошей.

Механізм цей ладно змащений зруйнованими життями повинен дати збій, коли його коса знаходить на камінь — Дженніфер Пітерсон з її зв’язками з російською мафією. Але режисер дотепно змінює їх місцями: каменем стає Марла, знищити яку виявилося дуже непросто, косою — незручні бандити.

Однак, дотепним хід автора виглядає на папері. Другій половині фільму він надає трохи плутаного, хаотичного характеру, що втілюється на екрані в серії логічних нестиковок. Звідси і кілька закінчень: режисер ніби до кінця не вирішив, що робити з Марлою. Як і концепцію від руйнування вберегти, і в її історії поставити крапку.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

І ось з першим, на хвалу Блейксону варто сказати, він впорався. Фільм Аферистка — досить страшне висловлювання про коло народження, життя і смерті, зіграних не на наших умовах. А ось з другою режисер вчинив дещо грубо. І слід зізнатися — нереалістично.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

3. Картинка і актори

На Розамунд Пайк тут все тримається. Її Марла — це одночасно чарівно дратівливий (щоб доповнити цей образ, що бісить, їй дали в руки вейп) продукт системи та її потужний двигун. І в актриси вийшло створити з одного боку повноцінного персонажа, з іншого — символ, архетип СЕО як ікони, що бачить замість живих людей, розміщені в залежності від прибутковості фотографії на стіні.

Власне, з таких героїнь Пайк і вибудовує свою фільмографію. Марла, як і Емі з Загубленої, Мері Колвін з Приватної війни, Марія Склодовська-Кюрі з Небезпечного елемента — одержима своєю метою жінка. Наполеглива манера гри актриси, її вміння одягати персонажа як маску тут працюють у великий плюс.

Хороший і Дінклейдж в ролі надто самовпевненого бандита. Він зі своїми смузі, фітнесом і самурайською кіскою — теж готовий голова компанії. Треба лише вийти з тіні незаконного бізнесу. Хороша і Даян Віст в ролі бабусі з секретом.

Зовні перед нами наповнена сонячним світлом і фальшивими посмішками чорна комедія, в якій дія десь підганяється ритмічною музикою, десь монтажем, а десь все ж збивається з дихання.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Аферистка — вердикт НВ

7/10

Автори Аферистки так і не змогли приручити придуману ними ж головну героїню. Це видно по хаотичній другій половині картини з її декількома закінченнями.

Але загальне враження цей момент не псує: перед нами дотепне, візуально продумане і захоплююче висловлювання про гріховне коло американської системи, в яке втягнуті всі жителі країни, починаючи зі свого народження й аж до своєї смерті.


Аферистка

I Care a Lot

2020 рік

США

Режисер — Джей Блейксон

У головних ролях: Розамунд Пайк, Пітер Дінклейдж, Ейса Гонсалес, Даян Віст, Кріс Мессіна та інші.

Показати ще новини
Радіо НВ
X