Тріумфатор BAFTA. Рецензія на військову драму 1917 Сема Мендеса

3 лютого 2020, 10:18

В український прокат вийшов фільм 1917 — нова робота режисера Сема Мендеса, вирішена в жанрі військової драми навпіл з трилером.

НВ
Фото: НВ

Мендес прославився в 1999 році, коли зняв стрічку Краса по-американськи. Та картина завоювала п’ять премій Оскар і, незалежно від них, репутацію обов’язкової до перегляду.

Відео дня

Відтоді Мендес пробувався в різних жанрах, але змусив всіх згадати про себе лише одного разу: стрічкою Скайфол — постмодерністською трагедією про знаменитого агента 007, що зібрала в прокаті понад мільярд доларів (перший в історії випадок з фільмами про Бонда).

І ось через вісім років режисер повертається зі ще одним міжнародним хітом. Секретів успіху тут кілька.

1. Сюжет

6 квітня 1917 року. Північна Франція. Перша світова війна. Двох солдатів — молодшого капрала Блейка і молодшого капрала Скофілда — виводять з швидкоплинного денного відпочинку різким дорученням під дих: треба терміново дістатися сусіднього батальйону й передати наказ про скасування наступу.

Справа в тому, що німці підозріло швидко ретирувалися з зайнятих ними, і міцно, позицій. Керівництво британської армії відчуло недобре. Підозри виявилися небезпідставними: зйомка з повітря показала, що противник відступив, щоб заманити англійців у пастку.

Прямого зв’язку немає, тому треба відправляти гінців. Ситуація набуває додатково особистого виміру: в батальйоні, яким загрожує небезпека служить старший брат Блейка. Обидва поспішають на допомогу через територію, що кишить ворогами і трупами.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

2. Сценарій і драматургія

Для Сема Мендеса фільм 1917 — проект особистий і в чомусь унікальний. Особистий, бо в основу сценарію лягли розповіді дідуся Мендеса, який пройшов війну в юному віці. Унікальний, бо сценарій вперше у своїй довгій і успішній кар'єрі написав сам режисер співавторстві, але тим не менше).

Тут багато додано з голови, але ось ця сімейна прив’язка додає картині зворушливої грані. З іншого боку, ближче до середини фільму розумієш, що сценарист Мендес не такий вправний, як режисер: є кілька безглуздостей, що кидаються в очі, та й самі перипетії сюжету не можна назвати складними.

Перед нами дуже доступний фільм, що, однак, зайвий раз повертає нас до його технічної унікальності та підкреслює майстерність залучених в знімальний процес. 1917 вирішений з ефектом одного плану. По типу Бердмена Іньярріту, тільки в даному випадку ми маємо справу з фільмом про війну, що підвищує складність завдання.

Сенс картини, таким чином, транслюються не через її драматичну наповненість, а за допомогою занурення в середовище, в окопи, в тунелі, руїни. Глядач невідривно стежить за двома головними героями, Вальсуюча камера облітає їх з усіх боків і ось ми вже стоїмо поруч з Блейком і Скофілдом біля розтяжки, залишеної німцями.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Дуже проста, але дуже сильна магія. За це, власне, режисер Сем Мендес і великий оператор Роджер Дікінс ризикують отримати по Оскару.

З самого першого моменту, з втомленого пробудження через новий наказ хлопці починають свій тур-де-форс. І в ньому не буде показано особливого героїзму або жертовності. Тільки ірраціональна доброта, вірність обов’язку і дружбі, які в міру просування героїв чужою територією будуть поступово стиратися об втому і страх до якогось кататонічного стану.

І тут з простого сценарію Мендеса мов промінь сонця вирветься і на хвилину засліпить думка про безглуздість Першої світової війни, про те, що з цієї безглуздості народилася Друга світова і про тіні від обох, в якій ми живемо досі. Солдати, що біжать із заповітним наказом про скасування атаки, в якийсь момент стають вищими за сюжет: символом, криком про скасування всіх атак в сьогоденні та майбутньому.

За цю думку продюсери фільму 1917 ризикують отримати по головному Оскару.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

3. Актори і картинка

Закономірно, що актори, які залишилися без номінацій (1917 — абсолютно не акторська картина), показали рівно те, що було потрібно: приречену доброту, щиру вірність, неминучий страх, смертельну втому. Це стосується по-хорошому маловідомих Дін-Чарльза Чепмена і Джорджа Маккея.

Решта (Ферт, Стронг, Камбербетч) з’являються на три хвилини кожен і грають буквально весільних генералів: хитрий продюсерський хід, який можна пробачити.

Говорячи про працю режисера, оператора, художників-постановників, фахівців по світлу, звуку і монтажу (склейки тут, як і в Бердмені, хитро заховані в тканину картини), варто зазначити, що перед нами не те щоб водорозділ в історії кіно, але точно фільм, який можна назвати великим досягненням, що заслуговує поваги.

Плюс — незважаючи на все це, у нього є серце.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

1917 — вердикт НВ

8/10

Сем Мендес любить підходити до жанрів з незвичного боку. Іноді виходить дивно (Дорога змін), іноді просто глухий кут (Спектр). У разі з 1917 режисер, об'єднавши складну форму і простий зміст, створив просвітлену картину, яку дивишся, не відриваючись, і героям якої безупинно співпереживаєш.


1917

2019 рік

США

Режисер — Сем Мендес

У головних ролях: Дін-Чарльз Чепмен, Джордж Маккей, Марк Стронг, Ендрю Скотт, Річард Медден, Колін Ферт, Бенедикт Камбербетч і інші.

Показати ще новини
Радіо НВ
X